Taneční improvizace 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KTI2 | zápočet | 2 | 14 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 40 až 50 hodin domácí příprava | česky |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Taneční improvizace slouží k zažití a osvojení si autentického zážitku z tance. Předmět rozvíjí schopnost tvořivé práce s pohybem a hlubší pochopení vazeb mezi jednotlivými pohybovými elementy.
Tematické okruhy
Možnosti přístupů k improvizaci – seznámení se s přístupem Labana, základy Kontaktní improvizace, práce s objekty, práce se zvukem a hlasem.
Využití a použití improvizace – komponovaná improvizace, okamžitá (instantní) kompozice, využití improvizace jako prostředku tvorby, využití improvizace ve výuce.
Seznámení se s historickým vývojem improvizace a proměny přístupu k ní.
Cílem předmětu a výsledkem učení je
- teoretické a praktické seznámení se a pochopení improvizačních principů a postupů.
- praktické pochopení momentu tance bez přípravy, spontaneity a zažití tance v přítomném okamžiku.
- samostatné uvažování i skrze teoretické analýzy a evaluace formou diskuse, umožňující uchopit a zpracovat dané téma z různých pohledů, zkušeností a možností.
Výsledky učení
Cílem předmětu a výsledkem učení je
- teoretické a praktické seznámení se a pochopení improvizačních principů a postupů.
- praktické pochopení momentu tance bez přípravy, spontaneity a zažití tance v přítomném okamžiku.
- samostatné uvažování i skrze teoretické analýzy a evaluace formou diskuse, umožňující uchopit a zpracovat dané téma z různých pohledů, zkušeností a možností.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity - Pedagogický proseminář
Korekvizity - Základy choreografie pro pedagogiku, Taneční výchova dětí
Literatura
Doporučená literatura:
BURROWS, Jonathan. A Choreographer's Handbook, Oxon: Routledge, 2010, ISBN 0-203-85216-8.
ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.
HUMPHREY, Doris. The Art of Making Dances. 2. vydání. New York: Grove Press, c1959. 189 stran.
JOYCE, Mary: First step in teaching creatic dance Children, National Press Books, 1973. ISBN 9780874842685.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964. 261 s.
POLÁKOVÁ, Marta. Sloboda objavovať tanec. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2010. 165 s. ISBN 978-80-89369-23-2.
TUFNELL, CRICKMAY: Body Space Image, Notes Towards Improvisatition and Performance, Virago Press Ltd, 1990. ISBN 978-185381131.
Hodnoticí metody a kritéria
zpracování zadaných úkolů během výuky, nahrávka z výuky dokládající práci s improvizací a aplikaci metodických procesů
Další požadavky: docházka 80% a aktivita ve výuce
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně a 10 hodin prezenčně za semestr.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
emailem, telefonicky, internetovou sítí
prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-nastudování zadané literatury k daným tématům
-sledování a analýzy vybraných ukázek choreografií na doporučených internetových zdrojích
-vypracování písemné analýzy a reflexe daného tématu podle tematických okruhů
-zpracování seznamu nastudované literatury k jednotlivým okruhům
-aplikace konkrétních metodických poznatků, informací z internetových zdrojů a literatury ve své vlastní pedagogické praxi, reflexe zkušenosti a následné konzultace s pedagogem daného předmětu
-vytvoření nahrávky a záznamu z vlastní pedagogické praxe pro následnou diskusi a její obhajobu
Tematické okruhy
- Přístupy k improvizaci – seznámení se s přístupem Labana, Forsytha, základy Kontaktní improvizace, práce s objekty, práce se zvukem a hlasem.
- Využití a použití improvizace - komponovaná improvizace, okamžitá (instantní) kompozice, využití improvizace jako prostředku tvorby, využití improvizace ve výuce.
- Seznámení se s historickým vývojem improvizace a proměny přístupu k ní
Student prezentuje příklady praktické aplikace k daným okruhům, předloží seznam nastudované literatury k jednotlivým okruhům. Absolvuje a doloží alespoň tři hospitace ve výuce ve vybraných vzdělávacích institucích dle konzultace s pedagogem a ústně zhodnotí práci s improvizací.
Vytvoří nahrávku z vlastní pedagogické praxe, na které doloží aplikaci získaných poznatků z výuky.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)