Taneční medicína 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KTM1 | zápočet | 2 | 10 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět vytváří podmínky pro učení se vědomému pohybu v přítomném těle i mysli. Na základě vlastní bezprostřední zkušenosti dochází k uvědomění si základních principů taneční medicíny, tzn. odstranění nadbytečné námahy a napětí, zvýšení rychlosti, pružnosti, stability, komunikace etc.
Předmět je propojen s obsahem látky probírané v předmětu Základy pohybové průpravy 1. Je vyučován ve dvou semestrech.
Vyučovací metody:
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Aplikace teoretických informací do praktických cvičení
- Diskuze
- Samostudium, řízené studium
- Kritické myšlení
Cílem studia
-je poznat svoje vlastní tělo a jeho možnosti jako nástroje komunikace tak, aby se tělo stalo zdrojem sdělení
-porozumět základním principům souvisejících se zdravotním stavem tanečníka
-orientovat se v základních anatomických, biomechanických a motorických principech, vztahujících se k tanečnímu vzdělávání
-rozvíjet teoreticko-výzkumné dovednosti a aplikovat je do vlastní výukové praxe, tzn. dokázat zvolit adekvátní kondiční a somatické praktiky a vhodně je využít
-s přehledem se orientovat v základní literatuře a současných trendech v oblasti sportovní medicíny
-zvládat základní práci se cvičebními a zdravotnickými pomůckami a dokázat je vhodně zakomponovat do praktické výuky
Výsledky učení
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity – Základy pohybové průpravy 1, 2, Kineziologie 1, 2
Literatura
Doporučená literatura:
CLIPPINGER, Karen S. Dance anatomy and kinesiology. Second edition. Champaign, IL: Human Kinetics, 2016. ISBN 1450469280.
DIMON, Theodore. Anatomie těla v pohybu: základní kurz anatomie kostí, svalů a kloubů. Druhé, revidované vydání. Ilustroval John QUALTER, přeložila Martina REGNEROVÁ. Praha: Euromedia, 2017. ISBN 978-80-7549-158-9.
FRANKLIN, Eric N. Conditioning for dance. Champaign, IL: Human Kinetics, c2004. ISBN 0736041567.
FRIEDL, Fritz. Zákon rovnováhy: recept čínské medicíny na dlouhý život. České vydání druhé. Přeložila Michaela VÁŇOVÁ. Praha: Vašut, 2017. ISBN 978-80-7541-080-1.
KELEMAN, Stanley. Anatomie emocí: struktury lidské zkušenosti. Vyd. 2. Přeložil Jan LORENC. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0455-8.
LARSEN, Christian, Claudia LARSEN a Oliver HARTELT. Držení těla Oliver Hartelt. Poznáni, 2010. ISBN 978-80-86606-93-4.
MCGILL, Stuart. Mechanika zad: tajemství zdravé páteře, jež vám váš lékař zatajil : návod jak se zbavit bolesti zad pomocí McGillovy metody. Přeložila Denisa ŠTRBOVÁ, ilustroval Jiří HLAVÁČEK. Praha: Mladá fronta, 2017. ISBN 978-80-204-4350-2.
PERT, Candace B. Molekuly emocí: věda v pozadí medicíny těla a mysli. Přeložila Andrea BAČOVÁ. Olomouc: ANAG, 2016. ISBN 978-80-7554-049-2.
PETERSON, Judith R. Dance Medicine: Head to Toe. Princeton Book Co., 2012. ISBN 0871273535.
SIMMEL, Liane. Dance medicine in practice : anatomy, injury prevention, training. 1. vyd. London: Routledge, c2014. xiv, 248 s. ISBN 978-0-415-80939-9.
STAUGAARD-JONES, Jo Ann. The anatomy of exercise and movement for the study of dance, pilates, sports, and yoga. Berkeley: North Atlantic Books, c2011. ISBN 9781583943519.
Hodnoticí metody a kritéria
zpracování zadaných úkolů během výuky, zápočtový test s minimálním dosahem 75 %.
Další požadavky: docházka min. 80%, aktivita ve výuce
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-aplikace konkrétních metodických poznatků ve své vlastní pedagogické praxi
-analýzy připravené lekce a ze zhodnocení její efektivity
-vytváření nahrávek a záznamů z dané výuky pro následnou diskusi a obhajobu při naplánovaných konzultacích
Konkrétní příklady úkolů a cvičení:
- student umí popsat konkrétní příklady správného a nesprávného postoje těla
- student je schopen analyzovat pohyb (svalové zapojení, funkčnost, výdrž etc.)
Student podle tematických okruhů vypracuje písemnou analýzu a reflexi daného tématu.
Prezentuje příklad praktické aplikace k daným okruhům.
Předloží seznam nastudované literatury k jednotlivým okruhům.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)