Taneční výchova dětí 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KTVD1 | zápočet | 3 | 10 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 68 až 83 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Obsah výuky Taneční výchova dětí 1 směřuje k praktickému seznámení se s vyučovacími formami. Je kladen důraz na praktické osvojení si tvůrčího pedagogického myšlení, samostatné uvažování a schopnosti reflektovat.
Předmět navazuje na výuku Pedagogický proseminář. Je učen dvousemestrálně.
Cílem předmětu je seznámení se s vyučovací formou zejména prostřednictvím hry, technického cvičení a vedené improvizace. Student si osvojuje samostatné tvůrčí pedagogické myšlení a samostatné uvažování i skrze teoretické analýzy a evaluace formou diskuse, umožňující uchopit a zpracovat dané téma z různých pohledů, zkušeností a možností.
Povinnou složkou předmětu Taneční výchova dětí je návštěva krajského nebo celostátního kola taneční přehlídky pořádané MŠMT nebo NIPOS ARTAMA, případně jinými odbornými organizacemi s přihlédnutím na specializaci studenta.
Tematické okruhy
-Cesta k doteku
-Tělové vrstvy
-Spirála jako cesta
-Vertikála – stabilita
Výsledky učení: Po absolvování předmětu student ví, co je téma, záměr, nástroje a forma. Formuluje, jak z inspiračních a podpůrných zdrojů lze v jednotlivých zadaných tématech budovat jednoduchý pedagogický tvůrčí postup prostřednictvím hry, technického cvičení a vedené improvizace. Získané dovednosti a znalosti dokáže samostatně reflektovat.
Výsledky učení
Výsledky učení: Po absolvování předmětu student ví, co je téma, záměr, nástroje a forma. Formuluje, jak z inspiračních a podpůrných zdrojů lze v jednotlivých zadaných tématech budovat jednoduchý pedagogický tvůrčí postup prostřednictvím hry, technického cvičení a vedené improvizace. Získané dovednosti a znalosti dokáže samostatně reflektovat.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity - Pedagogický proseminář
Literatura
Doporučená literatura a články:
BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928. 168 s., obr. příl.
BLÁHOVÁ, Eliška. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha: Česká grafická unie, 1935. 84 s.
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: UK Pdf, 2004. 48 s. ISBN 80-7290-166-4.
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 164 s. ISBN 80-7068-181-0.
KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s.
KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971. 108 s. Knižnice metodické literatury.
LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: Deset lekcí pro začínající pedagogy. Praha: NIPOS, 2012, 2.vyd. 94s. ISBN 978-80-7068-266-1.
RELLICHOVÁ,Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Praha: NIPOS, 2009. ISBN 978-80-7068-237-1.
ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS, 2007.
ŠVANDOVÁ, Lenka; MOJDL, Edgar. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem. Praha: NIPOS, 2011. ISBN 978-80-7068-210- 4.
TSIARAS, Alexander. The Architecture and Design of Man and Woman. ISBN 978-0-38550-929-9.
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.
DEJMKOVÁ, Hana. Improvizace v dětském tanečním projevu. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2006.
Hodnoticí metody a kritéria
vypracování písemné reflexe na zvolené téma v rozsahu 2 NS
Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce, zpracování zadaných úkolů během výuky
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. cca 40 hodin distančně,
10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
- telefonicky, emailem
- prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
- vyhledávání, shromažďování a třídění odborných informací a inspiračních zdrojů k probíraným tématům prvního semestru, sdílení s pedagogem a s ostatními studenty v rámci kontaktní výuky - vytváření si portfolia
- systematického praktického ověřování si probraných témat ve své pedagogické praxi, pořízení videozáznamu i písemného zaznamenání si pozorovaných výsledků a následné konzultace s pedagogem - příprava na písemnou reflexi
Tematické okruhy
Cesta k doteku
Tělové vrstvy
Spirála jako cesta
Vertikála – stabilita
Student prezentuje příklady praktické aplikace k probíraným tematickým okruhům.
Předloží seznam utříděných odborných informací a inspiračních zdrojů k jednotlivým tematickým okruhům.
Z probraných tematických okruhů si zvolí ten, který jej ve vlastní pedagogické praxi nejvíce oslovil a k němu vypracuje písemnou reflexi, kterou podpoří dohledanou odbornou literaturou a inspiračními zdroji
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět hlavní)