Metodika současného tance 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107MES4 | zkouška | 4 | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Pohybový slovník současného tance není kodifikován a neexistuje ani systém ustálených cvičení. Jeho metodika je založena především na detailním rozboru pohybových principů a různých metod, které zdůrazňují přirozené pohybové vyjádření a efektivní fungování těla v pohybu. Vychází se z praktického výzkumu využívání fyzikálních zákonitostí a kineziologie, jež vede obecně k rozvoji poznání a uvědomování si pohybových možností lidského těla. V rámci výuky student získává nejen teoretické informace, ale své metodické a didaktické znalosti a dovednosti si ověřuje a upevňuje také prostřednictvím praktických cvičení, při nichž se učí hledat a vytvářet svůj konkrétní pedagogický styl. Je to příležitost si v roli pedagoga prakticky vyzkoušet zásady přesného vysvětlení, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod a způsobů hodnocení, řešení konkrétních problémů u jednotlivců, přijmout zodpovědnost za přípravu k výuce etc.
Sylaby pro letní semestr zahrnují tato témata:
1)základní charakteristika awarness technice, body work a release techniky (práce s představivostí)
2)kontaktní improvizace (postmoderní tance a Judson Church Dance Theatre, demokratický duet, body tělesného kontaktu, plynulý pohybový tok a energie, aktivní uvolnění, lifting, rolling)
3)partnerský tanec v současném tanci (srovnání pas de deus a partnerským tancem, imaginární osa rotací a zdvihů, dráha pohybu, společný tempo-rytmus partnerů, úchop-opěrné body-páka, rovnováha a nerovnováha)
Výsledky učení
Cílem studia je rozvoj metodického myšlení a schopnosti komplexního uvažování o pohybu s citlivostí pro detail a s přihlédnutí k anatomickým souvislostem. Má vést k podpoře a upevnění pedagogických dovedností, vlastní kreativity, pohybového výzkumu a analýzy, formování individuálního pedagogického stylu a uvědomění si úlohy a role pedagoga. Její součásti je i samostatná pedagogická praxe studentů a její následná analýza a evaluace formou diskuse.
Předpoklady a další požadavky
Předpokladem je absolvování Metodiky současného tance 1,2 a 3, především však otevřenost k získávání nových dovedností, k rozvoji pohybových kvalit a principů současného tance, schopnost improvizace, kreativita, zájem o teoretické informace, snaha o obeznámení se s aktuálním děním současného tance na poli pedagogickém a choreografickém u nás i v zahraničí. Doporučenou složkou je aktivní účast na tanečně - vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných jinými odbornými institucemi, sledování a srovnávání výukových metod různých pedagogů, neustálé doplňování nových informací prostřednictvím internetu. Zdůrazňuje se samostudium pomocí e-learningových a studijních materiálu a doporučené odborné literatury.
Literatura
Bartal L., Ne´eman N.: Movement awareness and creativity. UK: Dance Books Ltd.
Bertherat, Bernstein: The body has its reasons: self-awareness through conscious movement. UK: Dance Books Ltd., 1995.
Bloom K.: Moves: A Sourcebook of Ideas for Body Awareness and Creative Movement (Performing Arts Studies). Taylor&Francis, 1998.
Feldenkrais M.: Feldenkraisova metoda. Pohybem k sebeuvědomění. Praha: Pragma, 1996.
Johnson, Don Hanlon: Bone, breath and gesture. UK: Dance Books Ltd., 1995.
Jowitt Deborah: Not just any body, advancing health, well-being and excellence in dance and dancers. UK: Dance Books Ltd., 2001
Olsen.A.: Bodstories. New York: Station Hill Press, 1991.
Parková G.: Umění proměny. Praha: Alternativa, 1996.
Rolf I.: Rolfing a realita těla: Pracujte s přirozenou tělesnou gravitací. Praha: Pragma, 1999
Wildman F.: Feldenkrais a jeho metoda - cvičení pro každý den. Praha: Pragma, 1999.
Calais-Germain, B.: Anatomie der Bewegung (Technik und Funktion der Körpers). Wiesbaden, 2.Auflage, 1999.
Fitt S..: Dance Kinesiology. New York: Shirmer Books, 1988.
Huwyler J.: The dancer´s body, a medical perspective on dance and dance training. UK: Dance Books Ltd., 2005.
Howse J.: Dance Technique and Injury Prevention. Theater Arts Book, 2000.
Franklin E.: Conditioning for Dance. Human Kinetics Publishers, 2003.
Franklin E.: Dynamic Alignment Through Imagery. USA: Human Kinetics, 1996. *
Koniak M., Leško, M.: Biomechanika. Bratislava: Univerzita Komenského, 1984.
Lánik V.: Kineziológia. Martin: Osveta, 1992.
Laws H.: Fit to dance 2. UK: Dance Books Ltd., 2005.
Matt Pamela: A Kinestetic Legacy. USA: CMT Press, AZ, 1993.
Solomon R., Solomon J., Minton S.: Preventing Dance Injuries. Human Kinetics Publishers, 2005.
Sweigard, L.: Human movement potential. New York: Harper&Row Publishers, 1974.
Todd M. E.: The Thinking Body. New Yourk: Dance Horizons, 1937, 1968. *
Cohen B.B.: Sensing, feeling and action. Contanct Editions, Northampton, MA, 1993
Hartley, L.: Wisdom of the Body Moving. Berkeley, California: North Atlantic Books, 1995.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:
a) 80% aktivní účasti v hodinách
b) odevzdání jedné kapitoly magisterské práce inspirované přednáškou, workshopem nebo diskuzí nad daným tématem.
c) Vedení tréninku v rámci hodin Metodiky současného tance v rámci Pedagogického prosemináře, pedagogická praxe na taneční konzervatoři vedení tréninku
Poznámka
není žádná poznámka
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:30–14:00 | Andrea OPAVSKÁ | černý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinný předmět hlavní)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - současný tanec (povinný předmět hlavní)