Pedagogický proseminář 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PPRO1 | zápočet | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky
Obsah výuky předmětu Pedagogický proseminář vede k získání praktických zkušeností s různými pedagogickými přístupy, formami a prostředky výuky (pohybové hry, dotykové techniky, technický trénink, trénink jako výzkumná činnost) a seznámení se se základními pedagogickými dovednostmi.
Předpokladem je zájem i o teoretické informace, tj. četba doporučené literatury a doplňování nových informací prostřednictvím internetu, snaha o obeznámení se s aktuálním děním v oblasti tance na poli pedagogickém (sledování a srovnávání výukových metod různých pedagogů) a choreografickém u nás i v zahraničí. Doporučenou složkou je aktivní účast na tanečně-vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných na akademické půdě nebo jinými odbornými institucemi.
Lekce probíhají ve spolupráci se studenty 1. a 2. ročníku magisterského stupně MST.
Cílem je osvojení si různých způsobů uvažování o těle jako struktuře a těle v pohybu. Předmět nabízí prostor pro rozvoj vlastní kreativity, intuice a představivosti na základě konkrétních pohybových zadání nebo improvizačních cvičení. Studenti jsou v tomto semestru cíleně vedeni k verbalizaci svých zkušeností a k objektivní evaluaci (i sebe-evaluaci), k hledání inspiračních zdrojů a k praktické zkušenosti s různými metodami a pedagogickými postupy ve výuce.
Okruhy a témata:
Hra s dynamikou
Hlas jako součást pohybu
Hudební doprovod, zvuky, ticho
Práce s vnitřním a intimním prostorem lidského těla, práce s vnějším prostorem
Pohybová zkušenost ve dvojici a ve skupině (naslouchání druhého těla jako rozšíření pozornosti našeho vlastního těla)
Pohybová hra
Forma výuky: Téma – způsob vysvětlení – forma korekce – evaluace a sebe-evaluace
Výsledky učení
Naučit se verbalizovat vlastní pohybovou zkušenost, v roli pedagoga získat praktickou zkušenost s aplikací různých forem a prostředků výuky ve vztahu k tématu, tzn. pochopit jejich význam a smysl.
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity: Základy pohybové průpravy 1
Literatura
Povinná literatura a články
ČERVENKOVÁ, Renáta a Pavel KOLÁŘ. Labyrint pohybu. 1. Praha: Vyšehrad, 2018. ISBN 978-80-7429-975-9.
GILOVÁ, Karolína. Základní pohybové vzorce a jejich využití v taneční pedagogice. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2015.
SVOBODOVÁ, Pavlína. Taneční pedagog jako psycholog. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003.
Doporučená literatura a články:
CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 1991, ISBN 0-939616-17-3.
KOZÁNKOVÁ, Zuna Vesan. TAO - cesta ku zdraviu: Manuál aktívného človeka. 1. Ikar, 2018. ISBN 978-80-551-5968-3.
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
REINBERGROVÁ, Vendula. Taneční gymnastika z hlediska kineziologického. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2010.
HORVÁTHOVÁ, Daša. Cesta k pozitívnej motivácii tanečníka. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2013.
E-learning: www.moodle.amu.cz – kurz Role pedagoga v taneční výuce
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě ústní a praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, písemné eseje na zadané téma.
Další požadavky: docházka 80%, aktivita ve výuce, tvorba portfolia, četba doporučené literatury.
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 10:45–12:15 | Andrea OPAVSKÁ | černý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc.) Moderní a současný tanec od 2022/23 (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc.) Lidový tanec od 2022/23 (povinný předmět hlavní)