Sociologie tance 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107STA2 | zkouška | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Cílem výuky je rozvíjení tanečně teoretického myšlení. Předmět se soustředí na aplikaci vybraných sociologických problémů a konceptů na taneční jevy, přitom využívá historických a teoretických poznatků získaných během bakalářského a magisterského studia taneční vědy.
Tematické okruhy:
1.Instituce a organizace – obecná sociologická charakteristika. Příklady tanečních institucí a jejich vývoje – vzdělávací instituce; bál/ples; taneční představení (ballet de cour, taneční výstupy v rámci vystoupení kočovných společností, balet v divadle, taneční koncert v době moderny).
2.Společenské funkce. Společenské funkce tance, souvislosti mikrostruktury a makrostruktury (příklad tajč), eufunkce a dysfunkce s příklady.
3.Tradiční a moderní společnost. Veřejnost reprezentativní a měšťanská a tanec v jejich kontextu (reprezentace - ballet de cour – Víly z lesa Saint-Germain; intimní a veřejné – domácí bály).
4.Veřejné mínění. Tanec jako součást literární debaty v 18. a na počátku 19. století: korespondence a deníky, časopisy, encyklopedie, literární díly, salóny, divadelní publikace (libreta a almanachy). Publikum. Průzkumy a sociologické dotazníky (kvalitativní a kvantitativní výzkum). Výzkum vnímání hudby. Pilotní pokusy o výzkum tanečního publika – dotazníkové šetření.
5.Sociogeneze valčíku. Proměny vnitřní struktury a jejich souvislost s vnějšími podmínkami. Společenský diskurz a jeho vývoj – 18.-20. století.
6.Profese z hlediska sociologického. „Taneční“ profese a jejich specifická problematika. Tanečník jako příklad – organizační rámec, společenské postavení; taneční a baletní mistr, náplň činnosti, její podmínky a vnímání, organizace a jejich činnost, příklady konkrétních osobností.
7.Sociální role. Tanec v životě člověka vzhledem k pohlaví, věku, společenskému statusu. Stáří a tanec.
8.Prostor a tanec z hlediska sociologie. Proxemika. Prostorové chování při tanci. Prostor pro tanec – veřejný, soukromý; podélný, čtvercový; budovy pro tanec a jejich společenský status. Ustavování prostorových vztahů v tanci.
9.Tanec ve vztahu k lidskému tělu. Tanec a zdraví, vnímání souvislostí v průběhu biologického času. Fitness a uplatnění tance v něm v současnosti. Tanec a trávení volného času.
10.Komodifikace tance, tanec a kulturní průmysl. Tanec a masová kultura, historie a současnost.
Výsledky učení
Prohlubování schopnosti teoretické reflexe tance v sociologické perspektivě, propojení historických a teoretických vědomostí, aplikace nových interpretačních přístupů na ně, porozumění fenoménu tance z hlediska jeho sociálních aspektů, jako prostředku sociální komunikace.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BAUMAN, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. Post. ISBN 80-85850-12-5.
BULÍNOVÁ, Karolína; BUREŠOVÁ, Lucie; GREMLICOVÁ, Dorota; KAZÁROVÁ, Helena a ZILVAROVÁ, Daniela. Profese tanečníka: mezi obdivem a odsouzením. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2013. ISBN 978-80-7331-241-1.
GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998. Post. ISBN 80-85850-62-1.
GREMLICOVÁ, Dorota. Domácí bály českého měšťanstva první poloviny 19. století. In: STAVĚLOVÁ, Daniela; TRAXLER, Jiří a VEJVODA, Zdeněk, eds. Prostředí tance. Hranice identity a jejich překračování. Praha: NIPOS, 2008, s. 187-199. ISBN 978-80-7068-227-2.
GREMLICOVÁ, Dorota. Graduation ball as a multifunctional festivity. In: DUNIN, Elsie Ivancich a FOLEY, Catherine E., eds. Dance, Place, Festival: 27th Symposium of the ICTM Study Group on Ethnochoreology 2012, University of Limerick July 22-29 2012. Limerick: The Irish World Academy of Music and Dance; University of Limerick, 2014. s. 234-241. ISBN 978-1905952533.
GREMLICOVÁ, Dorota. Sociální funkce tance v moderní době. Menuet kontra valčík. Praha, 2004. Disertační práce. Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU. Katedra tance.
GREMLICOVÁ, Dorota. Tanec jako předmět literární debaty v Čechách na přelomu 18. a 19. století. Nad spisem Ueber Anstand, Grazie und Schönheit im Tanz. Živá hudba 5, 2014, s. 118-128. ISSN 0514-7735.
GREMLICOVÁ, Dorota. The role of the dancing/ballet master in the transfer of the dances through the different social environments. In: DUNIN, Elsie Ivancich a WHARTON, Anne von Bibra, eds. Proceedings 23rd Symposium of the ICTM Study Group on Ethnochoreology 2004, Monghidoro (Bologna) July 11-18 2004. Záhřeb: Institute of Ethnology and Folklore Research; Association “e bene venga Maggio”; International Council for Traditional Music - Study Group on Ethnochoreology, 2008. s. 208-212. ISBN 978-9536020508.
MACHOVÁ, Daniela. Český fenomén tanečních. Proměny podob a účelu kurzů společenského tance pro mládež. Praha, 2019. Disertační práce. Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU. Katedra tance.
Pro studenty Taneční vědy:
BRINSON, Peter. Scholastic Tasks of a Sociology of Dance I a II. Dance Research: The Journal of the Society for Dance Research 1, 1983, č. 1, s. 100-107; č. 2, s. 59-68. ISSN 0264-2875.
Doporučená literatura:
ARCANGELI, Alessandro. Dance and Health: The Renaissance Physicians' View. Dance Research: The Journal of the Society for Dance Research 18, 2000, č. 1, s. 3-30. ISSN 0264-2875.
BARON, John H., ed. Les Fées des Forêts de Saint-Germain, ballet de cour, 1625. Dance Perspectives 16, 1975, č. 2. ISSN 0011-6033.
BAXMANN, Inge. Mythos: Gemeinschaft. Körper-und Tanzkulturen in der Moderne. Mnichov: Wilhelm Fink Verlag, 2000. ISBN 978-3770533664.
BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti. Praha: KLP - Koniasch Latin Press, 2003. ISBN 80-85917-99-8.
BEK, Mikuláš. Vybrané problémy hudební sociologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-318-4.
BURT, Ramsay. Alien Bodies. Representations of Modernity, 'Race' and Nation in Early Modern Dance. Londýn; New York: Routledge, 1998. ISBN 978-0415145947.
HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti. Zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. Praha: Filosofia, 2000. Morální a politická filosofie. ISBN 80-7007-134-6.
HALL, Edward Twitchell. A System for the Notation of Proxemic Behavior. American Anthropologist 65, 1963, č. 5, s. 1003-1026. ISSN 0002-7294.
INGLIS, David a HUGHSON, John, eds. The Sociology of Art: Ways of Seeing. New York: Palgrave MacMillan, 2005. ISBN 978-0333962664.
MCGOWAN, Margaret Mary. Ballets for the Bourgeois. Dance Research: The Journal of the Society for Dance Research 19, 2001, č. 2, s. 106-126. ISSN 0264-2875.
PANOVA, Gergana. The Bulgarian Folk Dance at Home and Abroad. Studia choreologica 4, 2002, s. 101-117. ISSN 1508-1354.
SCOTT, Sue a MORGAN, David, eds. Body Matters. Essays On The Sociology Of The Body. Londýn; Washington, D.C.: Falmer Press, 1993. ISBN 978-1850009429.
SKILES, Howard. The Politics of Courtly Dancing in Early Modern England. Amherst: University of Massachusetts Press, 1998. Massachusetts Studies in Early Modern Culture. ISBN 978-1558491441.
THOMAS, Helen. Dance, Modernity and Culture. Explorations in the Sociology of Dance. Londýn; New York: Routledge, 1993. ISBN 978-0415087933.
TURNER, Bryan. The Body and Society. Explorations in Social Theory. Londýn: Sage Publications Inc, 2008. ISBN 978-1412929868.
WEGNER, Kurt. Der Tanzlehrer. Strukturanalyse eines Berufes als Beitrag zur Soziologie des Tanzes. Kolín nad Rýnem, 1962. Disertační práce. Universität zu Köln.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška ústní formou (okruhy otázek, zpracování zadaného tématu)
Další požadavky: docházka minimálně 75 %, studium povinné literatury
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie - Choreografie a režie (Mg) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Choreografie - Taneční produkce a organizace (Mg) - od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Obor Choreografie (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - klasický tanec (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - současný tanec (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - lidový tanec (povinně volitelný předmět)
- Taneční věda (Mg) - od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Taneční věda (Mg) (povinný předmět hlavní)