Technika klasického tance 6
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107TEK6 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Systematické propracovávání nových prvků klasického tance 6. ročníku, ke kterým přidáváme již i některé nejdůležitější nové prvky 7. a 8. ročníku.
Zaměřujeme se na zvládnutí a pochopení nejnáročnějších prvků a vazeb v rámci poslední etapy výuky. I když nové prvky vysvětlujeme a zpočátku provádíme v jednoduché formě, následné kombinace a vazby jsou již mnohem složitější, choreograficky rozmanitější a technicky již často velmi náročné. Naším cílem je sice výchova pedagoga ne interpreta, ale jedině vlastním praktickým procvičováním a na základě vlastních praktických zkušeností může budoucí pedagog profesionálně působit.
Vedle stálého propracovávání všech druhů pirouettes i grand pirouettes, grand adagia,
klademe důraz na grand allegro, které v poslední etapě výuky je velmi náročné. Technika battu v allegru by měla být samozřejmostí. Rozdíl mezi mužským a ženským allegrem je již zcela evidentní..
Stále rozvíjíme dynamiku pohybu, kterou v poslední etapě považujeme za zásadní pro budoucí umělecký výkon.
Hudební doprovod by měl být velmi rozmanitý a kreativní. Allegrové variace provádíme již ve velmi rychlých tempech.
Výsledky učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům detailní znalost techniky klasického tance, zprostředkovat pochopení principů tvoření jednotlivých prvků a vazeb tak, aby s nimi mohli pedagogicky pracovat. Výuka sleduje osnovy tanečních konzervatoří.
Předpoklady a další požadavky
Předmět předpokládá rozvinutou znalost techniky klasického tance, cílem není výchova intepreta, ale pedagoga. Výuka v jednotlivých semestrech na sebe navazuje, vždy je nutné absolvování předchozích semestrů.
Literatura
A.Vaganovová: Základy klasického tance, 1980 Praha; N.I. Tarasov: Klasický tanec, 1983 Praha; V. Mejová - N. Bazarovová: Abeceda klasického tance I.-III., 1980 Praha; N. Bazarovová: Abeceda klasického tance IV.-V., 1985 Praha; V. Kostrovická - A. Pisarev: Klasičeskij taněc, 1976 Leningrad; V. Kostrovická: 100 urokov klasičeskogo taňca, 1972 Leningrad; Akademija russkogo baleta A. Vaganovovoj (Klasické taneční osnovy), 2000 Petrohrad.; V. Ždychincová ? O. Pásková: Metodické poznámky ke klasickému tanci I. a II., 1973 Praha; Kolektiv autorů pod vedením G.Lorince: Methodik des klassischen Tanzes, 1975 Berlin; V. Janeček: Metodika klasického tance v umělecké škole (Cecchettiho metoda), 1993 Praha; C. Beaumont - Idzikovský: A Manual of the Theory and Practice of Classical Theatrical Dancing - Cecchetti method, 1932 London; W.Warren: Classical Ballet Technique, 1989 Florida; S. Lifar: Traité de Danse Academique; S. Schorer: Balanchine Technique, 1999 New York; T. Karsavina: Ballet Technique; J. Gabriel: Ballet School; Maria Fay: Mind over body, 1997 London; L. Kirstein: Ballet Alphabet, 1939 New York; G. Grant: Manual and Dictionary of Classical Ballet, 1967 New York; CD-ROM: Ballet on CD-ROM by V.Morgan; Video: Slovník klasického baletu, Balanchine Esseys - SAB (1994 New York); D. Howard - Beginners (1981 New York), Intermediets, M.Fay - Faults, Corrections, Perfections (1990 Londýn), F. Jhung - Basic Ballet ( 2002 New York), B. Fewster - Pointe by Point (1980 Londýn), Bujones in Class (1986 Danzart)
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
pokročilých dovedností techniky klasického tance
aktivní účasti
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - klasický tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)