Úvod do taneční pedagogiky 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107UTPE1 | zápočet | 4 | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
a)utváření školy klasického tance evropské tradice v kontextu prolínání mezinárodních stylů
b)trend pohybu výrazných mistrovských osobností - detaily a odlišnosti stylotvorného a historického významu. Tento bohatý záběr znalostí zvyšuje nároky na pedagogické vedení a také umožňuje rozvoj schopností tanečníků a jejich výkonů. Současně ovlivňuje inspiraci choreografů a tím celý vývoj tance.
c)látka, mapující nejvýraznější pedagogické osobnosti a jejich učební systémy, např.: Agrippina Vaganovová, Nikolaj Tarasov, Enrico Cecchetti, Auguste Bournonville, George Balanchine atd., dále jsou posluchači uvedeni do pravidel práce s korepetitorem, hudební literaturou, systémem hudebního frázování, významu preparací a závěrů, hudební improvizace, tempa, dynamiky atd. s ohledem na specifický účel hudebního doprovodu k baletním exercise.
Výsledky učení
Přehled didaktických postupů v kontextu s dějinami taneční pedagogiky, vznikem a rozvojem kánonu klasické taneční techniky a baletu. Schopnost srozumitelného a logického výkladu metodiky klasického tance, organizace výuky, práce s hudebním doprovodem.
Předpoklady a další požadavky
Rozšířené znalosti o systému taneční pedagogiky, stylu, formě a obsahu rozvíjející praktické zkušenosti a rozmanité teoretické znalosti v tanečním umění. Prokázání schopností a vědomostí vedoucí k maximálnímu výkonu budoucího tanečníka v duchu pestré škály taneční virtuozity.
Literatura
Mejová V., Bazarovová N.: Abeceda klasického baletu, Praha 1980.
Vaganovová, Agrippina: Základy klasického tance, Praha 1981.
Blasis, Carlo: Zákl. pojednání o teorii a praxi tanečního umění, Praha 1947.
Schorer, Suki: Suki Schorer on Balanchine Technique, 2000.
Au, Susan: Ballet & Modern Dance, London 1995.
Warren G. W.: Classical Ballet Technique, 1989.
Kirstein L., Stuart M.: The Classic Ballet, 1998.
Kensley L., Sinclair J.: A Dictionary of Ballet Terms, 1979.
Franklin E.: Dance Imagery, Human Kinetics, 1996,
Royce, Anya Peterson.: The Antropology of Dance, Bloomington 1977.
Copeland, Roger: What is Dance?, New York 1983.
Cohan, Selma Jeanne: Encyclopedie of Dance, New York, Oxford 1998.
Koegler, Horst: The Concise Oxford Dictionary of Ballet, Oxford 1977.
Dance Europe Magazin
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškáxh, seminářích
vypracování semestrální práce
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 60% z hodnocení aktivity na seminářích, 20% z písemné části zkoušky a 20% z ústní části zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na přednáškách/seminářích, zpracování a prezentace seminární práce.
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět hlavní)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - klasický tanec (povinný předmět hlavní)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - moderní tanec (povinný předmět hlavní)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - lidový tanec (povinný předmět hlavní)