Základy dramaturgie 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107ZD1 | zápočet | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Předmět je koncipován jako úvod do základní problematiky dramaturgie v tanečním umění. Cílem studia je představit dramaturgii jako disciplínu nejen technickou, ale především jako tvůrčí proces vedoucí k uměleckým, etickým a společenským postojům.
Výuka vede studenty uvědomit si nutnost hledat a nacházet principy kreativity, fantazie a hravosti, techniku výstavby jevištní metafory jako prostředku sdělení a emotivní působnosti. Formou rozborů a simulace tanečního díla mají studenti pochopit stavbu autorova díla a připustit si vědomě, že každá dobrá choreografie je v jistém smyslu vybudovanou architekturou, jejíž tektoniku je třeba dobře poznat, popsat, formulovat.
Tematické okruhy:
V prvním semestru se zaměříme na „vnější struktury“, jejímž těžištěm jsou:
-dramaturgický plán (= tvorba kontinuálního titulového plánu podle kritérií vyplývajících z vyhledávání témat a „sběru“ současných uměleckých proudů a jejich fúze s tradičními postupy)
-spolupráce s autory (= sestava realizačního týmu a integrace osobitých přístupů, řízení realizačního postupu a koprodukce)
-práce s veřejností (= kompilace informatiky jako centra vnitřních a vnějších informací a dialogů).
- titulová dramaturgie (výběr a sestava repertoáru) podle kritérií
a) obecně: determinace druhu nebo uměleckého žánru
b) specificky: v kontextu s ideovou náplní daného (tanečního) souboru, projektu
c) „kontinuální“ dramaturgie
- hudebně-dramatické vyjádření (dějový balet)
- abstraktní působení čistého pohybu (vyjádření tonální, rytmické, dynamické shody nebo kontrastu s tělesně-pohybovými proporcemi, dovednostmi a výrazem v polyscénickém prostoru)
- rovinu mezi tím, která obsahuje prvky dvou předchozích způsobů
diagram, který vnáší dramatické napětí do vztahů, ale klade důraz na
emocionální stav
- princip tzv. autorského a tanečního divadla, fungující buď v souladu s předchozím, nebo podle nezávislých kritérií, speciálně vytvořených pro koncepci daného projektu
- umělecká a organizační supervize
a) vyhledávání témat, sběr materiálu a vytváření inspirujícího prostředí
b) sestava realizačního týmu a integrace osobitých přístupů
c) řízení realizačního postupu (koprodukce s ostatními organizačními a ekonomickými týmy)
d) spolupráce (konzultace) na vytváření a zajišťování celkového zázemí a chodu
(divadelního) souboru
- upřesňuje se podle konkrétního místa působení, je kompilací informatiky (centrum vnitřních a vnějších informací a dialogů), spoluřízení a manažerství, konzultace, atd.
Doporučenou složkou studia je účast na workshopech a seminářích dramaturgie a produkce organizovaných AMU i jinými institucemi, návštěvy kulturních institucí a observace, rozhovory a konzultace ohledně jejich fungování.
Výsledky učení
Student umí vytvořit dramaturgický plán na základě analýzy potřeb a strategie umělecké organizace. Dokáže porovnat kompozice odlišných inscenací stejného titulu nebo ztvárnění syžetu různých žánrových provedení téhož titulu.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BRODSKÁ, Božena a Vladimír VAŠUT. Svět tance a baletu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004. ISBN 80-7331-004-X.
NOVERRE, Jean Georges. Listy o tanci a baletech. Praha: Družstvo Dílo přátel umění a knihy, 1945. 249 s.
PAVLOVSKÝ, Petr, ed. Základní pojmy divadla: teatrologický slovník. Praha: Libri, 2004. ISBN 80-7277-194-9.
Doporučená literatura:
AU, Susan. Ballet and modern dance. 1st publ. London: Thames and Hudson, c1988. 216 s. ISBN 0-500-20219-2.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Vyd. 1. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. 334 s. ISBN 978-80-904487-2-8.
KREJČÍŘ, Miroslav. Tak mluví tělo - jedinečný systém vizuálního jazyka 3AXIS Vyd. 1. nakladatelství Grifart, 2014. ISBN 978-80-905337-5-2.
LENDEROVÁ, Milena, Vladan HANULÍK a Daniela TINKOVÁ, ed. Dějiny těla: prameny, koncepty, historiografie. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. ISBN 978-80-7465-068-0.
Hodnoticí metody a kritéria
seminární práce – tvorba dramaturgického plánu
Další požadavky: Docházka 70 %, aktivita v hodinách, plnění dílčích zadaných úkolů
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie (Bc) od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)