Hudební estetika 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108HEST2 | zkouška | 2 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Obsahem přednášky jsou teorie, dějiny a současný stav hudební estetiky, hudební sémiotika, teorie interpretace hudebního umění, hudební kritika a aktuální témata současné hudební kultury. Přednáška má pracovní charakter (umožňuje bezprostřední reakce a diskusi studentů) a je volně tematicky propojena se seminářem.
Obsahem semináře jsou témata vyplývající z referátů studentů, praktické příklady související s tematickými okruhy probíranými v přednáškách a seminární všeobecné diskuse.
Tematické okruhy:
- Hudební estetika a hudební kritika – 2. Hudební sémantika a sémiotika – 3. Jaroslav Zich a jeho teorie hudební interpretace – 4. Vybrané kapitoly z dějin hudební estetiky – 5. Eduard Hanslick a hudebně estetický formalismus – 6. Vztahy mezi hudební estetikou a hudební poetikou – 7. Hudební poetika: Leoš Janáček – 8. Hudební notace jako „metaznak“. Uměl Janáček zapsat své skladby? – 9. Hudební umělec a společnost. Estetické názory (kdysi) mladé české skladatelské generace – 10. Současný skladatel a jeho svět – 11. Současný hudební interpret a jeho svět – 12. Vztahy mezi populární, jazzovou a vážnou hudbou. Stratifikace současného hudebního umění – 13. Estetika populární hudby: Metoda „háku“ aneb Jak se také komponuje – 14. Shrnutí. Závěrečný test (a odevzdání konečných verzí referátů ze semináře)
Výsledky učení:
Student získá základní znalosti z oblasti hudební estetiky, hudební sémiotiky a teorie hudební interpretace. Prostřednictvím referátu získá dovednosti, jak samostatně pracovat s literaturou z oblasti hudební estetiky a teorie hudební interpretace a aplikovat přitom vlastní umělecké zkušenosti.
Výsledky učení
Výsledky učení:
Student získá základní znalosti z oblasti hudební estetiky, hudební sémiotiky a teorie hudební interpretace. Prostřednictvím referátu získá dovednosti, jak samostatně pracovat s literaturou z oblasti hudební estetiky a teorie hudební interpretace a aplikovat přitom vlastní umělecké zkušenosti.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
DORŮŽKA, Lubomír. Panoráma populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní. Praha: MF, 1987. (Vybrané kapitoly.)
DORŮŽKA, Lubomír. Panoráma jazzu. Ilustroval Jiří ŠLITR. Praha: Mladá fronta. Máj (Mladá fronta). ISBN 80-204-0092-3. (Vybrané kapitoly.)
LINDAUR, Vojtěch. Neznámé slasti: příběhy rockových revolucí 1972-2012. Praha: Plus, 2012. ISBN 978-80-259-0128-1. (Vybrané kapitoly.)
POLEDŇÁK, Ivan. Úvod do problematiky nonartificiální hudby. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000.
VIČAR, Jan – DYKAST, Roman. Hudební estetika. Praha: Akademie múzických umění, 1998. Studijní texty HAMU. ISBN 80-85883-30-9. (Vybrané kapitoly.)
Doporučená literatura:
DORŮŽKA, Petr. Hudba na pomezí: [sborník]. Praha: Panton, 1991. Impuls (Panton). ISBN 80-7039-125-1.
EGGEBRECHT, Hans Heinrich. Hudba a krásno. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. Eseje (NLN). ISBN 80-7106-479-3.
FUKAČ, Jiří. Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1743-0.
HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu. Praha: Supraphon, 1973.
LISSA, Zofia. Nové studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1982.
MIHULE, Jaroslav. Otázky hudební estetiky. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2016. ISBN 978-80-7290-878-3.
POLEDŇÁK, Ivan a CAFOUREK, Ivo. Sondy do popu a rocku. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou přístupu ke zkoušce je pravidelná účast v seminářích, aktivita v diskusích, vypracování, přednesení a odevzdání referátu ve stanoveném termínu. Výsledná známka závisí na kvalitě referátu (váha 40 %) a úspěšnosti zkoušky (= bodovaného závěrečného písemného testu) ověřující znalost přednesené látky, resp. jiné zadané studijní či odborné literatury (váha 60 %).
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 13:40–14:25 | Jan VIČAR | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 | ||
St | 12:45–13:30 | Jan VIČAR | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 paralelka 1 |
||
St | 14:25–15:10 | Jan VIČAR | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 paralelka 2 |
||
Čt | 09:25–10:10 | Jan VIČAR | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 2 | ||
Čt | 08:40–09:25 | Jan VIČAR | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 2 paralelka 3 |
||
Čt | 10:20–11:05 | Jan VIČAR | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 2 paralelka 4 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)