Historicky poučená interpretace 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108HPI2 | zkouška | 1 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Obsah předmětu kontinuálně navazuje na učivo probrané v předmětu Historicky poučená interpretace 1. Studenti se tentokrát seznámí, v souladu s ostatními uměními a specifikou hudby, se zrodem baroka a nahlédnou do problematiky jednotlivých složek interpretace při provozování skladeb barokní epochy. Budou se orientovat v možnostech dobového zápisu ve vztahu k současným interpretačním praktikám.
Tematické okruhy:
- Vhled do epochy, zrod baroka, vymezení či kontinuita vůči renesanci, komparace s výtvarným uměním, architekturou, filozofií atp.
- Barokní hudba a principy její kompozice, základní styly, vztah k rétorice, afektovost, temperamenty atd.
- Otázka tempa – měření času, takt, slovní výrazy, volné formy, barokní tempo rubato.
- Rytmus, přízvuk, nerovné hraní, práce s tečkovaným rytmem a další konsekvence.
- Barokní suita – charakteristiky a vývoj podstatných tanců.
- Italské diminuce pozdní renesance a raného baroka a jejich význam. Raná sonáta a stylus fantasticus.
- Ornamentika.
- Artikulace a nástrojové techniky.
- Dynamika.
- Ladící systémy, tóninové charakteristiky.
- Analýza vybraných skladeb (např. H. Schütz, C. Monteverdi, A. Corelli, J. B. Lully, J. S. Bach, J. Ph. Rameau, J. D. Zelenka).
Výsledky učení
Student získá odborný vhled do problematiky barokního stylu – co hledat v dobovém zápise barokní hudby v jednotlivých časových obdobích, druzích a žánrech, jakými parametry hodnotit interpretovanou hudbu či jak k ní přistupovat jako aktivní interpret, kde hledat poučení, jak dotvářet skladby, kde jsou zhruba hranice mezi poučenou a nepoučenou.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997. Hesla např. agogika, barok, hudebně rétorické figury, monodie, opera, ornamentika, sonáta, suita, tempo.
ALAIN, Marie-Claire. Poznámky o „francouzském způsobu“ interpretace hudby 16. - 18. století. Ostrava: LK MKS, 1988.
BACH, Carl Philippe Emanuel. Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-025-5.
KAZÁROVÁ, Helena. Barokní taneční formy. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-026-0.
MOZART, Leopold. Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle. Praha: Klassic, 2000. ISBN 80-902689-1-9.
POLÁK, Pavol. Hudobnoestetické náhl´ady v 18. storočí. Bratislava: Veda, 1974.
QUANTZ, Johann Joachim. Pokus o návod, jak hrát na příčnou flétnu. Praha: Supraphon, 1990.
Antologia renesancia a barok. Slovenská hudba – revue pre hudobnú kultúru XX, 1994, číslo 3–4.
Doporučená literatura:
DONINGTON, Robert. Interpretation of Early Music. London: Faber – Faber, 1963.
DONINGTON, Robert. Style and Performance. A Handbook. London: Faber Music, 1982.
FROTSCHER, Gothold. Aufführungspraxis alter Musik. Wilhelmshaven: Heinrichshofen, 1971.
HARNONCOURT, Nikolaus. Musik als Klangrede. Wege zu einem neuen Musikverständnis. DTV Bärenreiter, 1987.
HARNONCOURT, Nikolaus. Der musikalische Dialog. Gedanken zi Monterverdi, Bach und Mozart. DTV Bärenreiter, 1987.
MATTHESON, Johann. Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731. Hildesheim: Georg Olms Verlag, 1994.
MIEHLING, Klaus. Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik. Wilhelmshaven: Florian Noetzel Verlag, 1993.
NEUMANN, Friderik. Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton: Princeton University Press, 1978.
VEILHAN, Jean-Claude. Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Alembert, Rousseau u.a.. Paris: Alphonse Leduc, 1982.
Hudební encyklopedie MGG a Grove Dictionary – příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie.
Zahraniční časopisy – Early Music, Concerto aj.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška se skládá ze dvou částí:
1.aktivní účast v seminářích při řešení příkladů, posuzování zvukových komparačních nahrávek, splnění drobných seminárních úkolů (obvykle pramenné texty vztahující se k probíranému tématu) – 25 % výsledné známky
2.test z probraného učiva – 75 % výsledné známky
Další požadavky: docházka min. 70 %
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 08:40–10:10 | Ivana BAŽANTOVÁ | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 | ||
Čt | 12:00–13:30 | Adam VIKTORA | Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 2 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba-specializace elektroakustická hudba (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Skladba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Skladba (Mg) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Obor Skladba-specializace skladba (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Mg) (volitelný předmět)
- Dirigování (Bc) od 2022/2023 (povinně volitelný předmět)
- Dirigování (Mg) od 2022/2023 (volitelný předmět)
- Obor Operní režie (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zpěv (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Zpěv (Bc) - od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Obor Cembalo (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Klávesové nástroje (Bc) - Klavír od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Klávesové nástroje (Bc) - Cembalo od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Klávesové nástroje (Bc) - Varhany od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Obor Klavír (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Varhany (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Harfa (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Housle (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kytara (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Housle (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Viola (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Violoncello (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Kontrabas (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Harfa (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Kytara (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Obor Violoncello (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Viola (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Fagot (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Flétna (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Hoboj (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Klarinet (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Lesní roh (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Pozoun (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Trubka (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Tuba (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Obor Fagot (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Flétna (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hoboj (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pozoun (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Trubka (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Tuba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hudební produkce (Bc) od 2016/17 (volitelný předmět)
- Hudební produkce (Mg) - od 2022/23 (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Bicí nástroje (Bc) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (povinně volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)