Rozbor skladeb 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108RS4 | zkouška | 5 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 104 až 129 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Ivana BAŽANTOVÁ, Vít HAVLÍČEK, Miloš HONS, Martin HYBLER, Lukáš MATOUŠEK
Obsah
Na počátku semestru pedagog připraví studentům několik ukázkových rozborů, aby jim rozšířil získané znalosti z 1. semestru a podrobněji je zasvětil do problematiky předmětu.
Studenti ve druhé polovině semestru pracují na analýze jedné skladby 20. a 21. století, zadané s přihlédnutím k jejich individuálním preferencím a dispozicím. Nejméně jednou za semestr prezentují konečnou podobu své kompletní analýzy na semináři a vypracují písemnou verzi rozboru s přihlédnutím k připomínkám vzešlým z jejich prezentace na semináři.
Výsledky učení
Cílem předmětu je maximální vhled do hudebního textu v návaznosti na poznatky získané v prvním ročníku (Rozbor skladeb 1 - 108RS1 a Rozbor skladeb 2 - 108RS2). Porozumění hudební tkáni jak z hlediska vertikálního, tak horizontálního, jak z hlediska detailu, tak z hlediska celku. Vztah hudebního obsahu s užitou hudební stylizací. Propojení zhudebňovaného textu s užitým hudebním materiálem. U scénických děl vztah jevištní akce k užitému hudebnímu materiálu. Propojení s ostatními druhy umění, s filosofií.
Cílem studia je:
- rozšíření znalosti studentů z oboru harmonie, kontrapunktu, hudebních forem, instrumentace a struktury formou praktického rozboru
- poznání vybraných děl hudební literatury z analytického pohledu
- osvojení novodobých analytických postupů vhodných pro poznávání děl 20. a 21. století
Předpoklady a další požadavky
Předpokládá se znalost forem, harmonie a kontrapunktu na úrovni absolventů konzervatoře
Literatura
de Leeuw, Ton. Music of the twentieth century: a study of its elements and structure. Amsterdam : Amsterdam University Press , 2005.
DeLio, Thomas, Saunders Smith, Stuart. Twentieth-Century Music Scores. Englewood Cliffs,
NY: Prentice Hall, 1989.
Janeček, Karel. Tektonika. Praha : Supraphon, 1968.
Laitz, Steven G. The Complete Musician: An Integrated Approach to Tonal Theory, Analysis, and Listening. New York: Oxford University Press, 2008.
LaRue, Jan. Guidelines for style analysis : expanded second edition with models for style analysis.
Michigan : Harmonie Park Press, 2011.
Lester, Joel. Analytic approaches to twentieth-century music. New York: W.W. Norton, 1989.
Loudová, Ivana. Moderní notace a její interpretace, Praha : Nakladatelství AMU, 1998.
Nové cesty hudby I. Praha : SHV, 1964.
Nové cesty hudby II. Praha-Bratislava : Supraphon, 1970.
Orchestrace jako proces (kolektiv autorů – katedra skladby HAMU)
Parsch, Arnošt, Piňos, Alois, Šťastný, Jaroslav: Náhoda, princip, systém, řád. Brno: JAMU, 2005.
Simms, Bryan R. Music of the twentieth century : an anthology. Vydáno: New Jersey : Schirmer , 1986
Simms, Bryan R. Music of the twentieth century : style and structure. New Jersey : Schirmer , 1996
Tichý, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha : HAMU, 1994.
Notové materiály a nahrávky analyzovaných skladeb.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě: aktivity na seminářích, vypracování a prezentace semestrální práce, která se odevzdává na konci každého semestru.
Ve druhém semestru navíc studenti vykonávají zkoušku, která spočívá v prověření znalostí získaných v průběhu semináře na konkrétních analýzách, osvojení analytických metod, harmonie a hudebních forem. Její součástí je odevzdání a obhájení písemně a graficky zpracovaného rozboru za druhý semestr.
Celkové hodnocení se skládá ze 60% z hodnocení aktivity na seminářích a ze 40% z vyhodnocení písemné seminární práce.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 12:00–13:30 | Ivana BAŽANTOVÁ | Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 1 | ||
Út | 13:40–15:10 | Vít HAVLÍČEK | Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 2 | ||
St | 09:35–11:05 | Miloš HONS | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 3 | ||
Út | 10:20–11:50 | Martin HYBLER | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 4 | ||
St | 12:00–13:30 | Lukáš MATOUŠEK | Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 5 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Cembalo (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Klavír (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Varhany (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Harfa (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Housle (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kytara (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Violoncello (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Viola (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Fagot (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Flétna (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hoboj (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Klarinet (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pozoun (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Trubka (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Tuba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)