Dramaturgie autorského divadla 4

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
109DA4 zápočet 4 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Adam HALAŠ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Adam HALAŠ

Obsah

Seznámení s oblastí dramatické látky a inscenačních principů v činoherním divadle a v žánrech nonverbálního divadla.

Výstavba a čtení fyzické partitury, možnosti využití syntézy vizuální dramaturgie a performativních prvků v činoherním i nonverbálním divadle.

Umět teoreticky zdůvodnit a analyzovat různé přístupy k tvorbě pantomimického představení, klaunských čísel nebo k tvorbě fyzických partitur.

Analýza autorského projektu studenta (absolventské představení).

Specifika dramaturgie a režie v pantomimě, klaunerii a fyzickém divadle.

Poetika režisérského umění Ctibora Turby.

Úloha dramaturga a režiséra v nonverbálním divadle.

Analýza vztahu performera s publikem v žánrech nonverbálního divadla.

Imerzivní a komunitní divadlo. Tvorba v nedivadelním prostoru.

Teoretické přednášky jsou doplněny vizuálním materiálem archivu katedry, který umožňuje posluchačům získat konkrétní příklady a ukázky dramaturgických a režijních postupů v žánrech nonverbálního divadla.

Výuka probíhá formou přednášek, které jsou v úzkém propojení s praktickou výukou autorské tvorby (Dramaturgie a režie, Herectví s maskou, Individuální tvorba) a v součinnosti s výukou předmětu „Teorie nonverbálního divadla“.

Tematické okruhy:

Zásady inscenační tvorby, specifika dramaturgie a režie v žánrech nonverbálního divadla

Dramaturgicko-režijní rozbor vybraných představení.

Režie v období světové a české avantgardy.

Současní režiséři mimického a pohybového divadla (Ctibor Turba, Petr Boháč, Radim Vizváry, Miřenka Čechová, Rosťa Novák a další).

Ctibor Turba a jeho režijní tvorba.

Divák a interakce performera s publikem.

Imerzivní a komunitní divadlo. Tvorba v nedivadelním prostoru.

Analýza dramaturgicko-režijních postupů v současné pantomimě, fyzickém divadle a novém cirkuse. (ukázky z představení: La Putyka, divadlo Krepsko, Miřenka Čechová, bratři Formani, Ctibor Turba, Boris Hybner, Bolek Polívka, Squadra Sua, Holektiv, Bratři v tricku, divadlo Continuo, Farma v jeskyni a další).

Příprava na státní zkoušku, opakování otázek a diskuze nad hlavními tématy.

Výsledky učení

Zvládnutí teoretických znalostí dramaturgie a režie autorské tvorby v nonverbálním divadle.

Orientace v historickém kontextu všech složek autorské tvorby.

Posluchači jsou schopni komplexní analýzy jednotlivých žánrů nonverbálního divadla.

Studenti jsou odborně připraveni na profesionální uměleckou činnost v rámci autorské tvorby.

Posluchači jsou schopni zprostředkovat a analyzovat vlastní tvůrčí proces.

Studenti se fundovaně orientují v teorii autorské tvorby a chápou vzájemnou spolupráci všech inscenačních složek.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

BARBA, Eugenio a SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Institut umění – Divadelní ústav, 2000. 285 s. ISBN 80-7008-109-0.

CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie, Akademie múzických umění v Praze 2009, ISBN 978-80-7331-146-9.

HALAŠ, Adam. Být mim je in. Taneční zóna, 2019. č. 1, r. 23, s. 6-11.

HALAŠ, Adam. Nový mim. Mimické divadlo současnosti. Disertační práce. HAMU Praha.

HYVNAR, Jan. Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 1996. 237 s. ISBN 80-901671-7-9.

KLÍMA, Miloslav. O dramaturgii. Praha: Pražská scéna, 2016. ISBN 978-80-86102-98-6.

KRÁTKÁ, Martina. Ctibor Turba: pedagogika v mimickém a komediálním divadle. V Brně: JAMU, 2018. 239 stran. ISBN 978-80-7460-142-2.

PAVIS, Patrice. Divadelní slovník. Institut umění-Divadelní ústav 2003. ISBN 80-7008-157-0.

VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2009. ISBN 978-80-7331-148-3.

Doporučená literatura:

FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4.

GAJDOŠ, Július. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci. AMU-KANT, 2010. ISBN 978-80-7473-037-3.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Vyd. v nakl. KANT 1. Praha: KANT-Karel Kerlický, Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7437-060-1

LECOQ, Jacques. The moving body. Methuen Drama, 2011. ISBN 978-1408111468.

PETIŠKOVÁ, Ladislava. Hybneriáda aneb červený a černý Boris: sborník příspěvků k sedmdesátým narozeninám profesora Borise Hybnera. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. 153 s. ISBN 978-80-7331-318-0.

POLÍVKA, Boleslav a HÁJEK, Petr. Předběžný portrét. 2. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1989. ISBN 22-015-89.

ŽIŽKA, Tomáš a kolektiv. Site-specific-divadelní projekty. Praha, 2008. ISBN 970-80-8610-244-1.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast ve výuce (min. 80 % docházky), míra osobního zapojení do diskusí, aktivní rozbor ukázek a pravidelný dialog nad dílčími tématy.

Reflexe semestrální výuky.

Podmínkou k udělení zápočtu je úspěšné splnění vědomostního kvízu a reflexe autorského divadelního projektu (většinou se jedná o absolventské představení).

Poznámka

Bez údaje.

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů