Dramaturgie autorského divadla 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109DAD1 | zápočet | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Hlavním cílem přednášek je vytvoření komplexního a uceleného obrazu o stavu českého nonverbálního divadla od poloviny 20. století až po současnost.
Detailní analýza současných trendů v nonverbálním divadle a v novém cirkuse.
Reflexe a analýza ukázek z tvorby hlavních představitelů nonverbálního divadla u nás i v zahraničí.
Přehled hlavních českých i zahraničních divadelních souborů, interpretů, center, škol a festivalů mimického umění a nového cirkusu.
Teoretické přednášky jsou doplněny vizuálním materiálem archivu katedry, který umožňuje posluchačům získat konkrétní a sdělný obraz o širokém spektru žánrů nonverbálního divadla.
Na základě ukázek z představení a následném rozboru se posluchač orientuje v inscenačních postupech.
Výuka probíhá formou přednášek, které jsou v úzkém propojení s praktickou výukou autorské tvorby (Fyzické divadlo, Herectví s maskou, Individuální tvorba) a v součinnosti s výukou předmětu „Teorie nonverbálního divadla“).
Tematické okruhy:
Seznámení se všemi složkami autorské tvorby a představení okruhů přednášek v rámci celého magisterského studia.
Shrnutí základních principů inscenační tvorby s ohledem na žánry nonverbálního divadla.
Česká pantomima, klaunérie a groteska druhé poloviny 20. století.
Současné české a evropské nonverbální divadlo.
Francouzská pantomima a její vliv na rozvoj české pantomimy.
Ladislav Fialka, Ctibor Turba, Boris Hybner, Bolek Polívka: specifika jejich tvorby a vliv na současné nonverbální divadlo.
Branické divadlo pantomimy, Pražská pětka, Mimóza, Divadelní pouť a další alternativní prostory a soubory, které působily v předrevolučním období.
Přehled hlavních českých i zahraničních divadelních souborů, interpretů, center, škol a festivalů mimického umění a nového cirkusu.
Konzultace a reflexe připravovaných námětů absolventských představení.
Analýza specifických dramaturgických postupů v současné pantomimě, fyzickém divadle a novém cirkuse (ukázky z tvorby Ctibora Turby, Borise Hybnera, Bolka Polívky, Miřenky Čechové, Vojty Švejdy, Radima Vizváryho, divadla Krepsko, souboru La Putyka, divadla Farma v jeskyni, divadla Continuo a dalších).
Výsledky učení
Vytvoření komplexního a uceleného obrazu o stavu českého nonverbálního divadla od poloviny 20. století až po současné nonverbální divadlo.
Studenti mají představu o způsobu dramaturgické práce při přípravě divadelní inscenace na teoretické bázi.
Studenti jsou schopni analýzy a syntézy jednotlivých žánrů v rámci jedné divadelní inscenace.
Znalost nejdůležitějších kulturních prostor a divadel současného mimického umění, center, škol a festivalů mimického divadla a nového cirkusu.
Studenti mají představu o tom, co obnáší autorská tvorba a chápou vzájemnou spolupráci inscenačních složek.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BARBA, Eugenio a SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Institut umění – Divadelní ústav, 2000. 285 s. ISBN 80-7008-109-0.
BROCKETT, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Institut umění – Divadelní ústav, 2008. ISBN 978-80-7106-576-0.
CIHLÁŘ, Ondřej a Hanuš JORDAN. Orbis cirkus, Praha: NAMU, 2006. ISBN 978-80-7331-280-0.
CIHLÁŘ, Ondřej. Nový cirkus: s doslovem O atribuci divadlu od Jana Dvořáka. Praha: Pražská scéna, 2006. Panorama českého alternativního divadla. ISBN 8086102556.
CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie, Akademie múzických umění v Praze 2009, ISBN 978-80-7331-146-9.
HALAŠ, Adam. Být mim je in. Taneční zóna, 2019, č. 1, r. 23, s. 6-11.
HALAŠ, Adam. Nový mim. Mimické divadlo současnosti. Disertační práce. HAMU Praha.
HALAŠ, Adam. Výbojka české pantomimy. Taneční zóna, 2020, č. 3, r. 24, s. 22-25.
ŠVEHLA, Jaroslav. Tisícileté umění pantomimy: (ukázky z dějin pantomimy). Praha: Melantrich, 1989. Estetika divadelní a filmové tvorby. ISBN 80-7023-024-X.
VEBER, Václav. Příběh pantomimy. V Praze: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, katedra nonverbálního a komediálního divadla, 2006. ISBN 80-7331-054-6.
Doporučená literatura:
HYVNAR, Jan. Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 1996. 237 s. ISBN 80-901671-7-9.
JIŘIČKA, Lukáš a KYSELOVÁ, Eva. Oáza neklidu: sonda do nitra nezávislé scény Alfred ve dvoře. Praha: Motus, 2018. ISBN 978-80-270-5238-7.
KLÍMA, Miloslav. O dramaturgii. Praha: Pražská scéna, 2016. ISBN 978-80-86102-98-6.
KRÁTKÁ, Martina. Ctibor Turba: pedagogika v mimickém a komediálním divadle. V Brně: JAMU, 2018. 239 stran. ISBN 978-80-7460-142-2.
PETIŠKOVÁ, Ladislava. Hybneriáda aneb červený a černý Boris: sborník příspěvků k sedmdesátým narozeninám profesora Borise Hybnera. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. 153 s. ISBN 978-80-7331-318-0.
TURBA, Ctibor. Cirkus Alfred. Divadlo Alfred o.s. Praha 2006. ISBN 80-239-8267-2.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast ve výuce (min. 80 % docházky), míra osobního zapojení do diskusí, aktivní rozbor ukázek a pravidelný dialog nad dílčími tématy.
Reflexe semestrální výuky.
Podmínkou k udělení zápočtu je úspěšné splnění vědomostního kvízu a reflexe autorského divadelního projektu (většinou se jedná o absolventské představení).
Poznámka
Bez údaje.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Nonverbální divadlo (Mg) - od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Nonverbální divadlo (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)