Individuální tvorba 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109IT1 | zápočet | 3 | 3 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 48 až 63 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Adam HALAŠ, Roman HORÁK, Lukáš HOUDEK, Jan JIRÁK, Věra ONDRAŠÍKOVÁ, Eliška VAVŘÍKOVÁ, Radim VIZVÁRY, Filip ZAHRADNICKÝ, Martin ZBROŽEK
Obsah
Cíl výuky:
Předmět Individuální tvorba je příčně vzdělávacím prostorem, ve kterém mají studenti prostor pro individuální profilaci. Studenti se zaměřují na propojování a zdokonalování získaných dovedností v oboru dle vlastního záměru. Cílem individuální tvorby je vést studenta k tvůrčí samostatnosti a k vlastnímu autorskému myšlení.
V rámci výuky student pracuje pod dohledem kantora na přípravě individuálního tréninku, který je zaměřen na specifickou techniku pohybu. Student tento trénink dále rozvíjí a komplexně aplikuje veškeré další praktické a teoretické dovednosti a znalosti pro realizaci vlastního projektu, který v rámci tohoto předmětu tvoří po dobu magisterského studia.
V prvním semestru student pracuje na vlastní koncepci a praktické realizaci fyzického tréninku, který průběžně konzultuje s vedoucím pedagogem. Tím intenzivně rozvíjí svou specializaci v konkrétním stylu nebo kombinaci stylů založených na důkladné technické průpravě. Tato praktická příprava slouží studentovi k tomu, aby se profiloval v určitém směru techniky pohybu, kombinaci stylů nebo konkrétním žánru a posléze dospěl k individuálnímu rukopisu v oboru nonverbálního divadla.
Předmět představuje praktickou laboratoř pro systematickou práci studenta na profilování vlastního rukopisu, osobitého stylu a zároveň jasně definovaný čas pro přípravu praktického výstupu diplomového úkolu po dobu čtyř semestrů. Prakticky rozvíjí samostatnou sólovou i skupinovou práci, kterou si může ověřovat ve skupině ostatních studentů v hlavním odborném předmětu Fyzické divadlo či v ostatních předmětech, které vytváří vždy specifický rámec pro osobní vývoj studenta nonverbálního divadla.
Tematické okruhy:
Tematické okruhy se odvíjí od vybrané techniky, přičemž je vždy důraz na zdokonalování a posouvání hranic osobního vnímání konkrétní pohybové či herecké techniky.
V prvním semestru je hlavním okruhem kultivace výrazových prostředků a schopnost je lépe definovat, rozeznat a jako tvůrce samostatně použít. Podněty nabírá student v praktických hodinách, ve výuce teorie, režie a dramaturgie, přináší vlastní témata a inspiraci pro svou práci a aktivně pracuje na tréninku, který slouží jako příprava na jeho projekt.
- příprava harmonogramu dle záměru autorské tvorby
- student vybere a odprezentuje konkrétní pohybové techniky nonverbálního divadla, na které se chce zaměřit
- osobní výzkum a aplikace technických principů ve vlastním tréninku
- zkoumání tvůrčího potenciálu pohybové techniky: Jak technika pohybu podporuje tematické elementy? Kde je potřeba techniku obměnit nebo postavit do jiného kontextu? Jak slouží trénink pro kreativní proces?
- aplikace vlastního tréninku v kolektivu a vyzkoušení, ověřování nalezených principů s ostatními studenty
- zpětná vazba od ostatních studentů v rámci sdílené výuky
Výsledky učení
Student je po absolvování předmětu schopen sestavit individuální trénink nejen pro svou sólovou tvorbu, ale také koncipovat fyzickou přípravu s konkrétní pohybovou technikou pro kolektiv.
Dále dokáže určit záměr autorského tvůrčího procesu, vybrat témata a patřičné pohybové či výrazové prostředky pro naplnění uměleckého počinu jak pro sólový projekt, tak pro práci ve skupině či v ansámblu.
Výsledkem učení je vlastní zkušenost studenta s náročným procesem tvorby v nonverbálním divadle ve všech jeho aspektech jak z pozice interpreta, ale i autora, vedoucího choreografa či tvůrce pohybového slovníku pro konkrétní záměr. Tato zkušenost slouží k upevnění a profilování vlastního pojetí autorské tvorby a tvůrčí osobnosti jako takové.
Vlastní zkušenost vytvoření tréninku poskytne studentovi cenné informace o procesu, který zkouší nejprve sám na sobě a pak v rámci výuky.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BOGART, Anne a Tina LANDAU. Úhly pohledu: praktický průvodce systémem úhlů pohledu a kompozice. Praha: Divadelní ústav ve spolupráci s Divadlem Archa, 2007. ISBN 978-80-7008-210-2.
Doporučená literatura:
CALLERY, Dymphna. Through the body: a practical guide to physical theatre. London: N. Hern, 2001. ISBN 1-85459-630-6.
GERBER, Anke. Anatomie der Pantomime. Berlin: A.Gerber, 2016. ISBN 978-3-00-052217-8.
HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce: útržky úvah o divadelní zkoušce. Praha: Nakladatelství AMU, 2012. ISBN 978-80-7331-222-0.
HODGE, Alison. Actor Training. New York: Routeledge, 2010. ISBN 978-0-415-47167-1.
JOHNSTONE, Keith. Impro and Theatre. Bloomsbury publishing PLC 2018. ISBN 9781350069039.
KEEFE, John. Physical theatres : a critical introduction. London: Routledge, 2007. xv, 230 s. ISBN 978-0-415-36249-8.
LABAN, Rudolf. Choreutics. Alton: Dance books, c2011. xii, 214 s. :. ISBN 978-1-85273-148-9.
LECOQ, Jacques. The Moving Body : teaching creative theatre. First published. New York London: Bloomsbury Methuen Drama, 1997. ISBN 978-1-4081-1146-8.
Physical theatres : a critical reader. London: Routledge, c2007. xxii, 283 s. :. ISBN 978-0-415-36252-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen za:
• aktivní účast v hodinách a samostatnou přípravu
• vytvoření vlastního tréninku se zaměřením na konkrétní pohybovou techniku
Hodnotí se tvůrčí postup v započatém procesu realizace vlastní autorské práce, schopnost nacházet funkční pohybové principy, které se pojí s vybranými tématy, schopnost propojovat fyzickou přípravu s tvůrčím procesem, výběr témat, důslednost při přípravě a realizaci, výzkum a použití zdrojů dle vlastního výběru.
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Nonverbální divadlo (Mg) - od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)