Individuální tvorba 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
109IT3 zápočet 4 3 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 73 až 93 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Cíl výuky:

Předmět Individuální tvorba je příčně vzdělávacím prostorem, ve kterém mají studenti prostor pro individuální profilaci a zaměřují se na propojování a zdokonalování získaných dovedností v oboru dle vlastního záměru.

Třetí semestr cílí na praktickou zkušenost studenta v roli dramaturga a režiséra, kterou propojí s předchozími zkušenostmi z prvního a druhého semestru jakožto tvůrce fyzického tréninku. Student má primárně za úkol procházet tvůrčím procesem jako režisér a dramaturg, který je schopen vytvářet funkční pohybový trénink se zaměřením na specifickou techniku pohybu. Staví koncepci projektu na elementech fyzické průpravy dle vlastní volby, čímž vytvoří specifické, stylové a tematické zaměření uměleckého procesu a výsledného díla.

Cílem Individuální tvorby je vést studenta k tvůrčí samostatnosti a k vlastnímu autorskému myšlení. V rámci výuky student pracuje pod dohledem pedagoga. Individuální trénink zaměřený na specifickou techniku pohybu, který student rozvíjel v prvním a druhém semestru magisterského studia nyní aplikuje s veškerými dalšími praktickými a teoretickými dovednostmi a znalostmi s cílem realizovat vlastní umělecký projekt.

Předmět představuje praktickou laboratoř pro systematickou práci studenta na profilování vlastního rukopisu, osobitého stylu a konkrétně vymezený čas pro přípravu praktického výstupu diplomového úkolu. Prakticky rozvíjí samostatnou sólovou i skupinovou práci, kterou si může ověřovat ve skupině ostatních studentů v hlavním odborném předmětu či v ostatních předmětech.

Tematické okruhy:

Studenti v třetím semestru pracují na syntéze předchozího procesu tvorby vlastního fyzického tréninku respektive praktické přípravy s roli režiséra a dramaturga.

Zaměření stylových prvků, které si sami zvolí (např. pantomima, tělesný mimus, klaunství a komediální divadlo, improvizace, fyzické divadlo, cirkusová artistika), spojí nyní s dramaturgickými a režijními postupy.

Tematické okruhy dle volby studenta jsou konzultovány s pedagogem. Výuka je zaměřena na samostatnou práci studentů. Podněty nabírá student v praktické výuce, ve výuce teorie, režie a dramaturgie, přináší vlastní témata a inspiraci pro svou práci a aktivně pracuje na propojování praktického a teoretického procesu projektu.

Výsledky učení

Student je po absolvování předmětu schopen sestavit individuální trénink nejen pro svou sólovou tvorbu, ale také koncipovat fyzickou přípravu s konkrétní pohybovou technikou pro kolektiv a kombinovat tuto schopnost s rolí dramaturga a režiséra. Dokáže vést autorský tvůrčí proces, vybrat témata a patřičné pohybové či výrazové prostředky pro naplnění uměleckého záměru.

Individuální tvorba je završením všech disciplín, technik a postupů v individuálním procesu studenta a vede jej ke komplexnímu a samostatnému pojetí autorské tvorby v oboru nonverbálního divadla s přesahem do dalších uměleckých disciplín.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

BOGART, Anne a Tina LANDAU. Úhly pohledu: praktický průvodce systémem úhlů pohledu a kompozice. Praha: Divadelní ústav ve spolupráci s Divadlem Archa, 2007. ISBN 978-80-7008-210-2.

CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-7331-146-9.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle : k divadelním reformám 20. století. Vyd. v nakl. KANT 1. Praha: KANT - Karel Kerlický Akademie múzických umění v Praze, 2011. 271 s. :. ISBN 978-80-7437-060-1.

Doporučená literatura:

CALLERY, Dymphna. Through the body: a practical guide to physical theatre. London: N. Hern, 2001. ISBN 1-85459-630-6.

CIHLÁŘ, Ondřej. Nový cirkus. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2006. 263 s. :. ISBN 80-86102-55-6 .

GAJDOŠ, Július. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci. Praha: KANT, 2010. Disk (Akademie múzických umění v Praze). ISBN 978-80-7437-037-3.

HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce: útržky úvah o divadelní zkoušce. Praha: Nakladatelství AMU, 2012. ISBN 978-80-7331-222-0.

HODGE, Alison. Actor Training. New York: Routeledge, 2010. ISBN 978-0-415-47167-1.

CHRISTOFFERSON, Erik Exe. The Actor’s Way. New York: 1993, ISBN 0-415-08795-3. GERBER, Anke. Anatomie der Pantomime. Berlin: A.Gerber, 2016. ISBN 978-3-00-052217-8.

JOHNSTONE, Keith. Impro and Theatre. Bloomsbury publishing PLC 2018. ISBN 9781350069039.

KEEFE, John. Physical theatres : a critical introduction. London: Routledge, 2007. xv, 230 s. ISBN 978-0-415-36249-8.

LABAN, Rudolf. Choreutics. Alton: Dance books, c2011. xii, 214 s. :. ISBN 978-1-85273-148-9.

LECOQ, Jacques. The Moving Body : teaching creative theatre. First published. New York London: Bloomsbury Methuen Drama, 1997. ISBN 978-1-4081-1146-8.

Physical theatres : a critical reader. London: Routledge, c2007. xxii, 283 s. :. ISBN 978-0-415-36252-8.

Hodnoticí metody a kritéria

V třetím semestru se při hodnocení přihlíží k následujícím aspektům práce:

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů