Kompozice a improvizace 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109KAI1 | zápočet | 1 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Tento předmět úzce souvisí s předmětem Improvizace 1, 2, vlastně na ně plynule navazuje, nebo se spolu prolínají.
Improvizace zde představuje přímý funkční zdroj inspirace pro komponování, či stavbu struktury pro jednotlivé výstupy, či celá vystoupení.
Improvizace přináší mnoho inspirace i jednotlivých nápadů, které se vynořují z podvědomí. Je to zdroj bez racionálního limitu, či snad dokonce kalkulace. Proto je tato inspirace velmi vzácná a v jistém slova smyslu velmi naturální a proto výsadní.
Díky otevřenému vnímání nabytému z tréninků improvizace se studenti v hodinách kompozice učí rozpoznat stěžejní inspirační momenty a z nich se pak snaží sestavit jednak výběr výrazových prostředků, ale třeba i osu dramaturgické struktury. Prakticky si student zvolí směr inspirace a snaží se pro něj nadchnout ostatní souputníky. Nové nápady se díky řízené improvizaci rovnou realizují, následně podrobují kritice a selektují. Tak, jak si studenti osvojí schopnost pohotové improvizace, brzy objeví i umění hbitého, nekomplikovaného tvoření. Nabízí se také možnost práce „horizontální“, tzn. vracet se k rozpracovaným nápadům ještě cca po dobu dvou týdnů a najít tu nejlepší cestu realizace.
Tematické okruhy:
1.Improvizace jako inspirační zdroj kompozice
2.Inspirační momenty - výběr výrazových prostředků, osa dramaturgické struktury
3.Okamžité ověřování nápadů v praxi, jejich následná konstruktivní kritika a selekce
4.Zpětná vazba
Výsledky učení
Student, který projde tímto procesem, dozraje v bdělého interpreta, jakož i pozorného režiséra, nebo rafinovaného, nekonvenčního tvůrce. Těchto dovedností nabude ovšem zábavnou formou díky praktickým tréninkům předmětu Kompozice a improvizace 1, 2, což je ve výsledku mnohem hodnotnější, než jen pouhé studium racionální. Díky otevřenému vnímání nabytému z tréninků improvizace, se student v hodinách kompozice naučí rozpoznat stěžejní inspirační momenty a z nich pak dokáže sestavit jak výběr výrazových prostředků, tak i osu dramaturgické struktury.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
MEADOWS, Kenneth. Šamanská zkušenost: praktický průvodce mimosmyslovým vnímáním. Přeložil Mária SCHWINGEROVÁ. Praha: Maitrea, 2018. ISBN 978-80-7500-390-4.
Doporučená literatura:
ETCHELLS, Tim. Certain fragments: contemporary performance and forced entertainment. London New York: Routledge, 1999.
JOHNSTONE, Keith. IMPRO: improvizace a divadlo. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 9788073312664.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v hodinách, docházka min. 75 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Nonverbální divadlo (Bc) - od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)