Nonverbální divadlo-Fyzické divadlo 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109NDF1 | zápočet | 8 | 8 hodiny výuky týdně (45 minut), 128 až 168 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Fyzické divadlo jako žánr pohybového divadla se zaměřením na autorství herce. Seznámení posluchače jak s interpretaci tak s režií autorského díla, které vytváří samostatně a v týmu.
Osnova:
1.
Vytříbení artikulačních schopností a odstranění zbytečného napětí v těle. Záměrem je odstranit nepodstatné informace z fyzického hereckého projevu a objevovat schopnost artikulace a komunikace tělem a hlasem aniž by se herec při vytváření herecké akce musel držet hlasové recitace literární předlohy anebo pohybové ilustrace této předlohy.
Pro tento účel posluchač bude absolvovat různá pohybová a hlasová cvičení, která mají dát pohybové či hlasové akci jasné obrysy / kontury, aby se pohyb,intonace či zvuk jasně „ohraničil“, tj. aby bylo jasné kde začíná a kde končí a odkud vychází a kam míří.
Všechna tato cvičení mají za účel odstranit překážky, s kterými se herec při jejích provádění setká. V základě jsou zaměřena na rozšíření pohybového a hlasového rejstříku herce k uvolnění zbytečného napětí a posouvání osobních hranic a schopností herce. Cvičení směřují ke konkrétní motivační práci, tedy k tomu, aby každá akce měla jasnou intenci, tj. záměr a motivovaný obsah. Zároveň jsou cvičení zaměřená na probuzení spontánnosti akcí a reakcí, které se nachází v naší tělesné paměti, ale také na mimořádnou energii, která je těmito akcemi vyvolána. Záměr je nechat „myslet“ tělo a tím vytvářet akci, nikoli řídit akci intelektem. V této spontánnosti se nachází pravdivost hereckého konání, které je založené na propojení všech hereckých složek - tělo/hlas/mysl. Záměr míří tedy také k přítomnosti herce a k jeho komunikací s partnerem či s prostorem.
2.
Vnímání partnera spoluherce v prostoru a partnera prostor ( i prostor je partner - podlaha, stěny, strop a vše v něm obsažené ). Vnímání a vědomá práce přítomnosti herce na scéně, vědomé vybudování energie při herecké akci a komunikace s partnerem. Záměrem je vnímání společné energie, která se vytváří tím, že se akce dvou či více partnerů konfrontuje - udržení určitého toku energie a živosti rytmu, který se tím vytváří.Vnímání společného rytmu a vědomá komunikace nejen rytmickými prvky ale pohybovou či hlasovou akcí. Předávání energie, kterou jeden partner vybuduje a vrstvení energie vzájemným odpovídáním si (akce ? reakce).
3.
Vytvoření herecké partitury / fyzického textu, skladba a práce s partiturou
- Definice inspiračního zdroje pro vytvoření základní fyzické či hlasové struktury. Struktura vznikne z jednotlivých inspiračních impulzů seřazených za sebou.
- Práce se strukturou:
a) Ekonomie pohybu - vyčištění pohybových či hlasových akcí. Odstranění nadbytečného materiálu a zaměření se na podstatu inspirace.
b) Zaměření na skutečné jednání pohybovou čí hlasovou akcí. Co tímto pohybem anebo touto intonací dělám? Co nejkonkrétnější pojmenování pohybové, či hlasové akce.
c) Technika montáže struktur: Použití „fyzických“ kvalit a motivací a vložení do struktury. Zaměření na zkoumání kontrastů. Při tom musíme v sobě zachovat vždy původní inspirační zdroj, ale na základě spojení původního zdroje a nové motivace či kvality vzniká nový impulz, nová událost. Proces vytváření partitury je založen na tom, že zajímavý „nový“ impulz vznikne při každém opakování znovu ( se zrodí pokaždé znovu ) na základě spolupůsobení obou složek.
Takto se původní fyzická struktura mění a transformuje a postupně získává hustší síť jednotlivých vnitřních impulzů, které jsou spojené s pohybovou, či hlasovou akcí. Struktura se stává partiturou.
4.
Interaktivní, individuální a týmová práce na vytvoření dramaturgického a režijního konceptu.
Součástí předmětu je také Herectví s maskou 2
2/ Cíl výuky
Vzdělávací program navazuje na práci s neutrální maskou a cílí na detailní seznámení se dvěma základními typy expresivních divadelních masek – larvální a charakterovou maskou. Larvální maska motivuje svého nositele k hravému objevování světa a specificky stylizovanému způsobu pohybu. Larvální masky umožňují herci prozkoumat území hry a spontaneity, prostor mezi neutrální maskou a psychologicky komplikovanější charakterovou maskou. Jsou efektivním nástrojem pro trénink improvizace, umocňují gesta a povzbuzují herce k přesnější fyzické artikulaci a tím vytvoření přesvědčivé divadelní dynamiky. Jsou výbornou průpravou ke studiu klaunství. Prostřednictvím charakterové masky student vstupuje do situací a osvojuje si jak strukturu hry s maskou, tak experimentuje s její „kontra-maskou“ a osciluje mezi jevištní a dramatickou postavou. Hledá vědomý výrazový pohyb v rámci typu masky, svým postojem a chováním v masce vyjadřuje vztah k prostoru a osvojuje si způsoby funkční komunikace mezi maskou a divákem.
3/ Tématické okruhy
•Základní typy masek v pedagogice mimu: neutrální, larvální a charakterová maska.
•Specifika herectví s jednotlivými typy masek – zákonitosti a principy divadla s maskami.
•Sebezkušenostní cesta k nalezení dvou rozdílných fyzických přístupů – k larvální a charakterové masce.
•Improvizační techniky s larvální a charakterovou maskou k podpoře vizualizace prostoru, vytvoření prostředí a události.
•Autorské dovednosti a umění použít masku jako tréninkovou pomůcku, ale i jako prostředek k uměleckému výrazu.
4/ Výsledky učení
Student se seznámí se základními typy divadelních masek a limity herectví s larvální a charakterovou maskou. Osvojí si fyzický přístup ke hře s maskou a bude schopen analyzovat charakteristiku masky skrze její typ a geometrii. Student získá hlubší poznání o zákonitostech improvizace s maskou a následně o jejím využití pro budování jevištní a posléze dramatické postavy.
5/ Forma a způsob ověření studijních výsledků
Účast na výuce 80 %, aktivní přístup.
Vypracování samostatného praktického úkolu – návrh a výroba vlastní masky.
Závěrečná etuda s maskou v min. rozsahu 5 minut.
Písemná reflexe předmětu o rozsahu 2NS zahrnující přečtenou literaturu na téma maska.
6/ Studijní literatura
DOPORUČENÁ
ELDREDGE, Sears A., 1996. Mask Improvisation for Actor Training and Performance: The Compelling Image. 1st edition. Evanston, Ill: Northwestern University Press. ISBN 978-0-8101-1365-7.
ERBAN, Vít, 2010. Maska a tvář: hra s identitou v mezikulturních proměnách. Vydání první. Praha: Malá Skála. ISBN 978-80-86776-09-5.
HYVNAR, Jan a múzických umění v Praze AKADEMIE, 2011. Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Vyd. v nakl. KANT 1. Praha: KANT. Disk. Velká řada, sv. 19. ISBN 978-80-7437-060-1.
KRÁTKÁ, Martina, 2018. Ctibor Turba: pedagogika v mimickém a komediálním divadle. V Brně: JAMU. Výběrová řada doktorských spisů. ISBN 978-80-7460-142-2.
LECOQ, Jacques, 2002. By Lecoq, Jacques The Moving Body Paperback - January 2002. B.m.: Routledge. ISBN 978-1-4081-1146-8.
WILSHER, Toby, 2006. The Mask Handbook: A Practical Guide. 1st edition. London; New York: Routledge. ISBN 978-0-415-41437-1.
Výsledky učení
- cíl: Poznání a rozvoj těla herce jako artikulačního nástroje ? linka tělo ? rytmus - hlas /
zaměření na spontánnost a pravdivost hereckého projevu, na vnímání těla jako
celku a zkoumání mimořádných/extrémních stavů energie, které v sobě obsahují
kontrasty; vytříbení artikulačních a výrazových schopností;
- cíl: Zaměření na individuální a partnerskou práci a práci v prostoru - vnímání sebe a
partnera v prostoru / zaměření na přítomnost herce v časoprostoru; komplexní
pojetí herce ve vztahu k sobě a svému okolí;
- cíl: Jak vytvořit hereckou partituru ? fyzický text ? jak fyzický text skládat, jak jej
kombinovat / zaměření na autorství a skladbu pohybového a intonačního materiálu
a na jeho funkční propojení
4.cíl: Příprava a seznámení posluchače se základními a doplňkovými úkoly dramaturgie;
vypracování a režijního konceptu a realizace inscenačního procesu autorského díla /
představení.
Předpoklady a další požadavky
- Obecná tělesná způsobilost pro vyjadřování se pohybem / fyzické předpoklady
- Kreativní předpoklady
- Schopnost analýzy a reflexe
Literatura
- M. Čechov, ?O herecké technice?, Divadelní ústav, Praha 1996
- P.Brook, ?Pohyblivý bod?, Ypsilon, Praha 1989
- E.Barba/N.Savarese, ?Slovník divadelní antropologie?, Divadelní ústav a Nakladatelství. LN 2000
- J. Grotowski:?Divadlo a rituál?, Nakladatelství Kalligram, Bratislava, 1999
- P. Brook:?Prázdný prostor?, London, 1968, II.díl
- A.Artaud:?Texty?, Nakladatelství Hermann a synové, Praha 2003
- Erik Exe Christofferson, ?The Actor´s way?, Routeledge, London 1993
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- účasti na cvičeních a hodinách výuky
- vypracování a reflexe semestrální práce a závěrečného představení
- prezentace semestrální práce a závěrečného představení
Poznámka
Bez údaje.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Nonverbální divadlo (Mg) (povinný předmět hlavní)