Psychologie mimiky a gestiky 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
109PSMG3 zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Cílem výuky je teoretická reflexe neverbálních komunikačních prostředků, která postihuje všechny aspekty, jak přístup ke zkoumání neverbálních projevů, tak i složky neverbální komunikace a otázky prostoru.

Psychologie mimiky a gestiky 3 se věnuje podrobně jednotlivým prvkům nonverbální komunikace jak v oblasti gestiky, tak v oblasti mimiky. Tato problematika je ozřejmována v návaznosti na rozdílném chápání prostoru.

Tematické okruhy:

Výsledky učení

Student získal praktické znalosti v cíleném uplatnění nonverbální komunikace jak v herecké praxi, tak v běžném životě. Znalosti jsou uplatňovány při autorské i režijní práci, kdy absolvent tohoto předmětu umí přesně vystihnout a pojmenovat příslušný emocionální stav v návaznosti na gestický a mimický projev. Teoretická a praktická orientace může být úspěšně uplatňována i mimo uměleckou oblast.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

LEWIS, David, 1995. Tajná řeč těla. Přel. Jiří REZEK a Dobroslav ZBORNÍK. Praha: Victoria Publishing. ISBN 978-80-7187-152-1.

MORRIS, Desmond, 1999. Bodytalk = Řeč těla. Vyd. 1. Přel. Karla KORTEOVÁ. Praha: IŽ. ISBN 978-80-240-0238-5.

TEGZE, Oldřich, 2003. Neverbální komunikace. Vyd. 1. Brno: Computer Press. Business books. ISBN 978-80-7226-429-2.

THIEL, Erhard, 1993. Řeč lidského těla prozradí víc než tisíc slov. 1. vyd. Přel. Marie RAPANTOVÁ. Bratislava: Plasma service.

ZÁRUBOVÁ-PFEFFERMANNOVÁ, Noemi, 2008. Gesta a mimika: učební texty pro studenty nonverbálního a komediálního divadla. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Hudební fakulta, katedra nonverbálního a komediálního divadla. ISBN 978-80-7331-128-5.

Doporučená literatura:

BLAŽEK, Vladimír a Radek TRNKA, 2009. Lidský obličej: vnímání tváře z pohledu kognitivních, behaviorálních a sociálních věd. Vyd. 1. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1556-1.

ČAKRT, Michal, 1996. Typologie osobnosti pro manažery: kdo jsem já, kdo jste vy? Vyd. 1. Praha: Management Press. ISBN 978-80-85943-12-2.

DARWIN, Charles, 1964. Výraz emocí u člověka a u zvířat. 1., čes. vyd. Praha: ČSAV.

EKMAN, Paul, 2015. Odhalené emoce: naučte se rozpoznávat výrazy tváře a pocity druhých. Vydání první. Přel. Eva NEVRLÁ. V Brně: Jan Melvile Publishing. Pod povrchem. ISBN 978-80-87270-81-3.

KOMÁREK, Stanislav, 1997. Dějiny biologického myšlení: apendix: vznik, vývoj a eko-etologické významy křídelních kreseb u motýlů. 1. vyd. Praha: Vesmír. Medusa, sv. 7. ISBN 978-80-85977-10-3.

KOMÁREK, Stanislav, 1998. Lidská přirozenost: od Charlese Darwina po Irenea Eibl-Eibesfeldta. 1. vyd. Praha: Vesmír. Medusa, sv. 8. ISBN 978-80-85977-13-4.

KOMÁREK, Stanislav, 2000. Mimikry, aposematismus a příbuzné jevy: mimetismus v přírodě a vývoj jeho poznání. 1. vyd. Praha: Vesmír. ISBN 978-80-85977-34-9.

LORENZ, Konrad, 1990. 8 smrtelných hříchů. Vyd. 1. Praha: Panorama. Pyramida. ISBN 978-80-7038-212-7.

LORENZ, Konrad, 1992. Takzvané zlo. 1. vyd. Praha: Mladá fronta. Kolumbus, sv. 126. ISBN 978-80-204-0264-6.

LORENZ, Konrad, 1993. Základy etologie: srovnávací výzkum chování. Vyd. 1. Přel. Miroslav RÝDL. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-0477-2.

ZÁRUBOVÁ-PFEFFERMANNOVÁ, N a TRNKA, R, 2007. Limity exaktního přístupu, emoční anatomie a interpretační potenciál komparativní metody. In: konference pořádaná u příležitosti 60. výročí založení Akademie múzických umění v Praze, dne 23. října 2006 v Praze.: Kde končí umění a začíná věda, a naopak? Praha: Akademie múzických umění v Praze ve spolupráci s Centrem základního výzkumu AMU & MU. ISBN 978-80-7331-084-4.

Hodnoticí metody a kritéria

Absolvování online testu (Moodle III), rozbor neverbální složky uměleckého vystoupení (semestrální práce), rozbor neverbálního projevu záznamu z běžného života.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů