Digitální střih pro HR 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171DS1 | zápočet | 3 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 66 až 81 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Úplná realizace koncepce střihu, vytvořené během nahrávání a realizované na vlastních projektech nebo střihových cvičeních, dále schopnost vyhodnotit výsledek nahrávání a použít adekvátní prostředky k sestavení finální podoby snímku. Důraz je kladen na přehledné členění zvukového materiálu ve vztahu k hudební formě a provedení střihu v programu ProTools.
Postprodukce hudebních nahrávek, konkrétně střih zvukového záznamu, se zařadil v rámci nahrávacího týmu mezi kompetence hudební režie. Předmět Digitální střih pro HR zajišťuje získání jedné z klíčových dovedností v oblasti zpracování hudební nahrávky. Provázanost hudební koncepce s analytickým slyšením a různými postupy při nahrávání jsou vstupním požadavkem pro úspěšné zvládnutí postprodukce digitálního zvukového záznamu.
V průběhu semestru je přednesena látka v úzké návaznosti na praktické ukázky, které korespondují se zadávanou prací. Předpokládá se nácvik na dvou až třech cvičeních.
Tematické okruhy:
Přehled používaného SW pro zpracování zvuku s důrazem na program ProTools
Základní funkce SW pro editaci hudby
Souvislost postupů hudební režie při nahrávání a střihu hudebního snímku
Analytický poslech a poznámky v notovém zápisu, střihová soupiska
Typologie střihu
Umístění a volba typu střihu
Praktická cvičení na záznamu hudby menších hudebních forem převážně těchto nástrojových kombinací:
Klavír sólo
Dechové nástroje dřevěné – různé kombinace komorního obsazení
Pěvecký sbor
Výsledky učení
Student chápe vliv zvolených postupů při nahrávání na postprodukci snímku. Uvědomuje si zásadní požadavek na střih – výběr nejlepšího nahraného materiálu, splňujícího vysoké nároky na profesionální nahrávku. Přebírá odpovědnost za dodržení notového zápisu ve výsledném tvaru nahrávky (pokud se nejedná o improvizaci).
Dokáže používat základní editační funkce ProTools. Vnímá možnosti a uplatnění jednotlivých postupů, které dokáže správně zvolit a aplikovat při další práci. Nahrávání i postprodukce se stává v rámci nahrávacího týmu při spolupráci s mistrem zvuku efektivnější.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
KING, Richard. Post Production, Editing. In: Recording Orchestra and Other Classical Music Ensembles. New York: Routledge, 2017. 256 stran, ISBN: 978-1-138-85454-3.
SMEJKALOVÁ, Sylva. Střih a jeho problematika z uměleckého hlediska. In: Nároky na funkci hudební režie v digitálním vícestopém nahrávacím procesu. Praha, 2018. 164 stran. Disertační práce. AMU. Hudební a taneční fakulta. Vedoucí práce prof. MgA. Vladimír Tichý, CSc.
ZAMAZAL, Václav. Střih v profesionálním studiu. In: Hudební nástroje před mikrofonem. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1975. 183 s. noty, obr., ISBN 02-174-75.
Doporučená literatura:
STEJSKALOVÁ, Sylva. Hudební režie jako interpretační umění. In: Opus musicum. Hudební revue, ročník 52/2020, č.1, s. 32-41. ISSN 0862-8505.
Hodnoticí metody a kritéria
Student získá zápočet na základě předložení samostatně zpracovaného střihového cvičení nebo projektu včetně textové explikace zvolených postupů. Je požadována nadpoloviční docházka.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Bc) od 2022/23 (povinný předmět)