Hudební akustika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171HUAK | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Předmět má za cíl poskytnout studentům souhrn základních poznatků o zvuku a zvukovém signálu ve funkci nositele hudební informace, o jeho typologii a morfologii, o metodách analýzy signálu a o použití těchto znalostí ve zvukové tvorbě k propojení subjektivních vlastností zvuku vnímaných sluchem s objektivními vlastnostmi zvukových signálů.
Tematické okruhy:
Předmět hudební akustiky a její vztah ke zvukové tvorbě; hudební zvuk: kmitání, sluchový vjem, zvukový a hudební signál (přirozený a umělý) definice;
Vlastnosti zvukového signálu: subjektivní, objektivní; objektivní charakterizace zvukových signálů; časová a frekvenční doména; psychoakustické dimenze;
Analogový a digitální signál: vzorkování a kvantizace; objektivní charakteristiky a metody analýzy zvukového signálu: v časové doméně (periodicita, korelace), ve frekvenční doméně (analogové a digitální pásmové filtry);
Metody frekvenční analýzy signálu: DFT, FFT, antialiasing, váhování, průměrování spekter, cepstrum, wavelet;
Přenos hudebního signálu, typy přenosu, jeho osa a vazby; Statické a dynamické pojetí signálu, definice tónu a hluku;
Trojrozměrné zobrazení hudebního signálu (spektrogram): rovina dynamická (časová obálka, perkusní a neperkusní signál), melodická (frekvence, okamžitá frekvence, harmonicita), harmonická (základní typologie hudebních signálů);
Časově závislá spektra a jejich objektivní a subjektivní interpretace; tranzientní a dokmitávací pochody, zakmitaný stav; dynamické a frekvenční fluktuace, tremolo a vibrato, drsnost zvuku;
Typologie signálů: periodický signál a jeho frekvenční spektrum, modulované a kvaziperiodické signály, nahodilé, tranzientní a kontinuální signály;
Analýza a syntéza zvukového signálu: definice a metody; příklady fourierovské analýzy a syntézy v Adobe Audition;
Slyšení: vnější, střední a vnitřní ucho; důsledky zpracování zvuku ve sluchovém orgánu; subjektivní vnímání: podmínky subjektivní existence zvukového signálu, prahy vnímání zvuku;
Souvislost analýzy zvukových signálů s procesy analýzy kochleou: amplituda/periodicita harmonických složek, časové okno a minimální doba trvání k rozeznání vlastností zvuku, maskování a pohyb basilární membrány, barky a kritická šířka pásma;
Poznávání vztahů subjektivní vjem a objektivní fyzikální příčina; objektivizace subjektivních charakterizací zvukových signálů; psychoakustika ve zvukové praxi: chyby při poslechu; základní psychoakustické dimenze a dimenze barvy zvuku;
Výsledky učení
Po absolvování student bude mít základní teoretické znalosti o zvuku a zvukovém signálu ve funkci nositele hudební informace, o typologii a morfologii zvukových signálů, o metodách analýzy signálu v časové a frekvenční doméně, o přenosových funkcích v přenosovém řetězci mezi zdrojem zvuku a posluchačem a o souvislostech časových a spektrálních vlastností signálu s vnímáním zvuku sluchem. Bude schopen používat odbornou terminologii odpovídající uvedené problematice a bude připraven na používání těchto znalostí v praxi ve zvukové tvorbě.
Předpoklady a další požadavky
Základní znalosti z fyziky.
Literatura
Doporučená literatura:
SYROVÝ, Václav. Hudební akustika. Praha: AMU, 2013. ISBN 9788073312978.
OTČENÁŠEK, Zdeněk. O subjektivním hodnocení zvuku. Praha: AMU, 2008. ISBN 9788073311131.
ŠTĚPÁNEK, Jan a MORAVEC, Ondřej. Barva hudebního zvuku a její slovní popis, Praha: AMU, 2005. ISBN 8073310317.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška má písemnou přípravnou část s následnou prezentací zpracovaných odpovědí v ústní části. Student odpovídá na 5 otázek, které jsou zkoušejícím náhodně vybrány z tematických okruhů předmětu. Hodnocena je míra úplnosti a správnosti studentem prezentovaných odpovědí na problematiku jednotlivých otázek. Známka odpovídá klasifikaci metodiky ECTS.
Poznámka
Výuka probíhá v zimním semestru v pondělí od 12:20 - 13:50.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:20–13:50 | Zdeněk OTČENÁŠEK | Učebna Zvukové studio Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Bc) od 2022/23 (povinný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Bc) od 2022/23 (povinný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (povinný předmět)