Hudební elektronika 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171HUEL2 | zkouška | 2 | 14 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 40 až 50 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Cílem výuky předmětu je seznámit posluchače s vývojem elektronických hudebních nástrojů, s jejich konstrukcí, zvukovými vlastnostmi a praktickým využitím. Přednášky jsou doplněny hudebními ukázkami demonstrujícími zvuk a hudební využití probíraných nástrojů. Předcházet bude shrnutí vybraných oblastí elektroniky a zvukové syntézy.
Tematické okruhy:
Základy elektroniky
Lineární a nelineární metody syntézy zvuku: aditivní a subtraktivní syntéza, modulační a tvarové metody, modelování a ostatní metody syntézy
První elektronické nástroje: Theremin, Martenotovy vlny, Trautonium, Sphärophon
varhany Coupleux-Givelet, Grosstonorgel, Allen, Gulbransen
varhany Ionika, Philicorda, Vox, Farfisa
Warbo Organ, Novachord, Ondioline, Clavioline, Tuttivox, Musitron
Logan Strings, Solina Strings, Crumar, Siel
Elektronické automatofony, koncepce studiových syntezátorů (RCA, Siemens)
Zvukové efektové procesory
Napětím řízené systémy (VCO, VCA, VCF, NG, LFO, EG, ...)
Modulární analogové syntetizéry (Moog, Buchla)
Kompaktní analogové syntetizéry (Moog, EMS, ARP, Roland, Korg, Oberheim)
Hybridní syntetizéry, digitalizace
MIDI
Dechové ovladače, elektronické bicí a generátory rytmů, kytarové syntetizéry
Digitální syntetizéry, samplery
Syntetizéry s metodami modelování
Současné trendy hudební elektroniky, softwarová řešení
Výsledky učení
Student bude mít přehled o metodách zvukové syntézy a zpracování zvukového signálu a o vývoji, konstrukci, zvukových vlastnostech a praktickém využití elektronických hudebních nástrojů.
Předpoklady a další požadavky
Základní znalosti z hudební akustiky, elektroniky a nauky o hudebních nástrojích
Literatura
Povinná literatura:
GUŠTAR, Milan. Elektrofony I. Praha: Uvnitř, 2007. ISBN 978-80-239-8446-0.
GUŠTAR, Milan. Elektrofony II. Praha: Uvnitř, 2008. ISBN 978-80-239-8447-7.
Doporučená literatura:
SYROVÝ, Václav. Hudební akustika. 3. dopl. vyd. Praha: NAMU, 2013. ISBN 978-80-7331-297-8.
SYROVÝ, Václav, GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vyd. Praha: NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-383-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Písemná a ústní zkouška, ve které student prokáže znalosti látky uvedené v tematických okruzích (50 % výsledné známky písemná část, 50 % ústní část). Minimální povinná účast studenta ve výuce je 70 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
15:00–18:00 | Milan GUŠTAR | Učebna Zvukové studio Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Bc) od 2022/23 (povinný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)