Specializovaná sluchová analýza ZT1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171SSLA1 | zápočet | 2 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 41 až 51 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Získání praktické zkušenosti v oblasti sluchové analýzy na příkladech hudebního materiálu reflektujícího hudebně – teoretické jevy z oblasti intonace, harmonie a rytmu. Výuka probíhá formou cvičení s postupně zvyšující se obtížností.
Notové příklady jsou vybírány z vhodné hudební literatury, odpovídající tematickým okruhům a vybranému slohovému období, případně žánru skladeb. Melodicko-rytmické diktáty jsou pečlivě vybírány a zpracovávány s ohledem na požadovanou náročnost.
Tematické okruhy:
Tonální a intervalová metoda, propojování obou metod
Durová tónina
Intervaly
Akordy – kvintakord a jeho obraty, septakord, zmenšený kvintakord
Obraty durové stupnice
Úpravy lidových písní – v jednohlase až dvojhlase
Výsledky učení
Student získává průpravu analytického slyšení pro potřeby poslechu při nahrávání hudby. Dokáže přesně intonovat, analyzovat sluchová cvičení a zapsat do notového zápisu probrané hudebně-teoretické jevy.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Doporučená literatura:
Knihy
HRADECKÝ, Emil. Úvod do studia tonální harmonie. Praha: Supraphon, 1972, 304 s. 02-189-72.
KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. Praha: Editio Supraphon, 1981, 208 s. 02-004-81.
PERLMUTTER, Adam. Perfect pitch method : A musician guide to recognizing pitches by ear. Cheltenham: Hal. Leonard corporation, 2014. 82 s. +. ISBN 978-0-634-09778-2 3 CD.
SPILKA, František. Hudební diktát : metodický návod a výběr příkladů melodických, rytmických a harmonických. 2. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966. 130 s. : notové ukázky.
SPILKA, František. Sluchová cvičení : příklady a úlohy k prohloubení hudebnosti. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955. 460 s. : notové ukázky.
Web
Jacobs Vocal Academy. Ear Training Exercises. Level 1-8. [Sluchová cvičení online]
Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=EazFLAA-Pog&t=219s
Harvard University. The Music Lab. 2019. [Poslechové testy online].
Dostupné z: http://themusiclab.org
Hodnoticí metody a kritéria
Student získá zápočet na základě úspěšně absolvovaného sluchového testu, který se skládá z diktátu u klavíru (nebo z poslechu připravených příkladů) obsahujícího absolutní tónové výšky, intervaly a vícezvuky a diktátu krátkého hudebního tématu ze záznamu s požadavkem přesného notového zápisu. Výsledek textu musí být vyšší než 60 % z celkového počtu bodů. Bodové hodnocení je stanoveno pro každý test samostatně.
Student musí splnit minimálně 60 % docházky.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 09:05–09:50 | Sylva STEJSKALOVÁ | Učebna KZT Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Bc) od 2022/23 (povinný předmět)