Specializovaná sluchová analýza ZT3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171SSLA3 | zápočet | 2 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 41 až 51 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Prohloubení znalostí a získání zkušenosti v oblasti sluchové analýzy na příkladech hudebního materiálu reflektujícího hudebně – teoretické jevy z oblasti intonace, harmonie a rytmu. Výuka probíhá formou cvičení s postupně zvyšující se obtížností.
Notové příklady jsou vybírány z vhodné hudební literatury odpovídající vybranému slohovému období, případně žánru skladeb. Hudba období klasicismu poskytuje velké bohatství příkladů pro sluchové diktáty.
Tematické okruhy:
Církevní tóniny – církevní stupnice
Čtyřzvuky a pětizvuky
Stupnice exotické – stupnice pentatonická, cikánská a celotónová
Hudba období klasicismus
J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven
Výsledky učení
Student si osvojí znalost církevních tónin i exotických stupnic při intonaci a sluchové analýze, dále získá zkušenost se septakordy a nónovými akordy. Získá poslechovou i analytickou průpravu na případech hudby zejména období klasicismu.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Doporučená literatura:
Knihy
HRADECKÝ, Emil. Úvod do studia tonální harmonie. Praha: Supraphon, 1972, 304 s. 02-189-72.
KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. Praha: Editio Supraphon, 1981, 208 s. 02-004-81.
PERLMUTTER, Adam. Perfect pitch method : A musician guide to recognizing pitches by ear. Cheltenham: Hal. Leonard corporation, 2014. 82 s. +. ISBN 978-0-634-09778-2 3 CD.
SPILKA, František. Hudební diktát : metodický návod a výběr příkladů melodických, rytmických a harmonických. 2. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966. 130 s. : notové ukázky.
SPILKA, František. Sluchová cvičení : příklady a úlohy k prohloubení hudebnosti. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955. 460 s. : notové ukázky.
Web
Jacobs Vocal Academy. Ear Training Exercises. Level 1-8. [Sluchová cvičení online]
Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=EazFLAA-Pog&t=219s
Harvard University. The Music Lab. 2019. [Poslechové testy online].
Dostupné z: http://themusiclab.org
Hodnoticí metody a kritéria
Student získá zápočet na základě úspěšně absolvovaného sluchového testu, který se skládá z diktátu u klavíru (nebo z poslechu připravených příkladů) obsahujícího absolutní tónové výšky, intervaly a vícezvuky a diktátu krátkého hudebního tématu ze záznamu s požadavkem přesného notového zápisu. Výsledek textu musí být vyšší než 60 % z celkového počtu bodů. Bodové hodnocení je stanoveno pro každý test samostatně.
Student musí splnit minimálně 60 % docházky.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Bc) od 2022/23 (povinný předmět)