Teorie hudební režie 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171THR5 | zápočet | 4 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 91 až 111 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Pomocí teoretického výkladu studenti získají detailní přehled o provedení hudební režie během nahrávacího procesu v kontextu předem vytyčené hudební vize. Student pochopí její význam (hudební vize) a rozsah kompetencí hudební režie, které ji umožňují sledovat od příprav nahrávání, při konfrontaci s reálným provedením hudební interpretace a s vědomým směřováním k jejímu naplnění během postprodukce, zejména střihu. Dovede vnímat limitní oblasti profese hudební režie při týmové spolupráci s mistrem zvuku.
Shrnutí obsahu předmětu:
Pochopení rozsahu významu a hloubky hudebně-technické připravenosti hudebního režiséra na různé typy nahrávání. Předmět teoreticky popisuje způsoby vnímání struktury slyšené hudby pro potřeby live - sluchové analýzy a komunikace během nahrávání s interpretem i členy nahrávacího týmu. Dále rekapituluje a zásadně prohlubuje dosavadní znalosti způsobů vedení nahrávání a souvislosti s následným zpracováním zvukového snímku od formotvorných celků po hudební detail v hudebně-teoretickém významu za pomoci spolehlivě ovládaných softwarových prostředků. Různé přístupy ke zpracování zvukového materiálu představují umělecký výzkum založený na tvůrčím přístupu se zapojením improvizace ve vždy nových situacích.
Tematické okruhy:
Umělecká vize hudební režie
Makro-vize: ladění, hudební tempo, výraz interpretace, charakter a vliv nahrávacího prostoru, vyváženost a barevnost nástrojového obsazení, charakteristika zvukového obrazu
Mikro-vize: agogika, barevnost jednotlivých nástrojů, nástrojových rejstříků, intonace v horizontální i vertikální zvukové struktuře u jednotlivých nástrojů i jejich kombinací
Realizace hudební režie se zřetelem na různé typy nahrávání - live nahrávání s hudební nápovědou, studiový snímek, záznam filmové hudby
Požadavky na spolupráci při postprodukci, obratnost a zručnost při střihu založené na znalosti vývoje technologie záznamu a zpracování zvuku
Přesahy funkce hudební režie a mistra zvuku v nahrávacím týmu
Výsledky učení
Student dovede popsat a zevrubně si uvědomuje provázanost hudebně umělecké vize hudebního režiséra s výsledným zpracováním snímku při dodržení zadaných parametrů. Uvědomuje si nutnost důkladně promýšlet a umělecky vyhodnocovat každý krok uplatněný během nahrávacího procesu. Dokáže popsat různé způsoby vedení hudební režie v jednotlivých fázích nahrávacího procesu se zřetelem na typologii nahrávání. Uvědomuje si limitní oblasti hudební režie, které přesahují do kompetencí spojených s funkcí mistra zvuku.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
Hudební nahrávky (CD, DVD, LP a současné digitální formáty přístupné on-line).
- Klíčové nahrávky české komorní, symfonické a operní hudby (např. Smetana: Má vlast - Talich, Ančerl, Neumann, Smetáček, Bělohlávek, Kubelík atd.)
- Významné nahrávky světové hudby (např. historicky poučené snímky světové i české hudební scény ( J. E. Gardiner, V. Lux, M. Štryncl, A.Viktora).
Příslušné notové materiály
Článek z časopisu
STEJSKALOVÁ, Sylva. Hudební režie jako interpretační umění. Opus musicum hudební revue 52, 2020, č.1, s.32-41. ISSN 0862-8505.
Doporučená literatura:
SMEJKALOVÁ, Sylva. Nároky na funkci hudební režie v digitálním vícestopém nahrávacím procesu. Praha, 2018. 164 stran, obrazové přílohy.
ŠÍP, Ladislav. Nahrávání a reprodukovaná hudba. 1. vyd. Praha: SHV, 1962. 82 s.
ŠÍP, Ladislav. Pěvci před mikrofonem. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960. 92 s. : fotografie.
SMOLKA, Jaroslav. Některé problémy hudební režie in: Hudební rozhledy. Praha: Společnost Hudební rozhledy, 1948-. svazky. 1976/č. 6, str. 275 - 280. ISSN 1805-6482.
SMOLKA, Jaroslav. Hudební režisér jako spolutvůrce trvalého záznamu interpretova výkonu a jiné problémy muzikologické reflexe výkonného umění, Česká a slovenská hudební interpretace po roce 1945 a její ohlas, sborník materiálů z muzikologické konference Janáčkiana VIII, Ostrava 6. a 7.6.1984, Krajské kulturní středikso Ostrava a Slezské muzeum Opava 1985, str. 72 - 80.
SMOLKA, Jaroslav. Hudební režie jako moderní umělecké profese. Gramorevue, 1992/č. 6, str. 5
SMOLKA, Jaroslav. Moderní trvalé zvukové záznamy Smetanovy Vltavy s Českou filharmonií a jejími šéfy, referát na mezinárodní muzikologické konferenci ke 100. výročí České filharmonie 17. - 18.10.1996 v Praze v Rudolfinu, Sborník 100 let České filharmonie. Historie, osobnosti, kontexty, Česká filharmonie, Praha bez letopočtu vydání ( vyšlo 1997 ) a bez ISBN, str. 68 - 84
SMOLKA, Jaroslav. Vzpomínky na spolupráci s Karlem Ančerlem při nahrávání gramofonových snímků České filharmonie, referát na téže muzikologické konferenci 17. a 18.10.1996 v Praze, přetištěno in Opus musicum 28/ 1996, č. 6, str. 283
- 288, ISSN 00862 - 8505, a v témže sborníku 100 let České filharmonie Historie, osobnosti, kontexty, Česká filharmonie, Praha bez letopočtu vydání (vyšlo 1997) a bez ISBN, str. 125 - 128.
Hodnoticí metody a kritéria
Student/ka získává zápočet po odevzdání seminární práce v rozsahu 2-4 stran textu. Téma si studenti volí po dohodě s vyučujícím. Předmětem práce je interpretační a zvuková analýza a porovnání zvukových nahrávek významného díla v pozoruhodné interpretaci. Dalším úkolem je odevzdání dvou recenzí na aktuální koncertní dění či aktivity v nahrávacím průmyslu.
Všechny písemné práce musí mít požadovanou formální úpravu a musejí být na odpovídající odborné jazykové úrovni.
Účast na přednáškách je vyžadována minimálně z 70 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 13:50–14:35 | Sylva STEJSKALOVÁ | Učebna KZT Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)