Teorie hudební režie 5

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
171THR5 zápočet 4 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 91 až 111 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Sylva STEJSKALOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Sylva STEJSKALOVÁ

Obsah

Cíl výuky:

Pomocí teoretického výkladu studenti získají detailní přehled o provedení hudební režie během nahrávacího procesu v kontextu předem vytyčené hudební vize. Student pochopí její význam (hudební vize) a rozsah kompetencí hudební režie, které ji umožňují sledovat od příprav nahrávání, při konfrontaci s reálným provedením hudební interpretace a s vědomým směřováním k jejímu naplnění během postprodukce, zejména střihu. Dovede vnímat limitní oblasti profese hudební režie při týmové spolupráci s mistrem zvuku.

Shrnutí obsahu předmětu:

Pochopení rozsahu významu a hloubky hudebně-technické připravenosti hudebního režiséra na různé typy nahrávání. Předmět teoreticky popisuje způsoby vnímání struktury slyšené hudby pro potřeby live - sluchové analýzy a komunikace během nahrávání s interpretem i členy nahrávacího týmu. Dále rekapituluje a zásadně prohlubuje dosavadní znalosti způsobů vedení nahrávání a souvislosti s následným zpracováním zvukového snímku od formotvorných celků po hudební detail v hudebně-teoretickém významu za pomoci spolehlivě ovládaných softwarových prostředků. Různé přístupy ke zpracování zvukového materiálu představují umělecký výzkum založený na tvůrčím přístupu se zapojením improvizace ve vždy nových situacích.

Tematické okruhy:

Umělecká vize hudební režie

Makro-vize: ladění, hudební tempo, výraz interpretace, charakter a vliv nahrávacího prostoru, vyváženost a barevnost nástrojového obsazení, charakteristika zvukového obrazu

Mikro-vize: agogika, barevnost jednotlivých nástrojů, nástrojových rejstříků, intonace v horizontální i vertikální zvukové struktuře u jednotlivých nástrojů i jejich kombinací

Realizace hudební režie se zřetelem na různé typy nahrávání - live nahrávání s hudební nápovědou, studiový snímek, záznam filmové hudby

Požadavky na spolupráci při postprodukci, obratnost a zručnost při střihu založené na znalosti vývoje technologie záznamu a zpracování zvuku

Přesahy funkce hudební režie a mistra zvuku v nahrávacím týmu

Výsledky učení

Student dovede popsat a zevrubně si uvědomuje provázanost hudebně umělecké vize hudebního režiséra s výsledným zpracováním snímku při dodržení zadaných parametrů. Uvědomuje si nutnost důkladně promýšlet a umělecky vyhodnocovat každý krok uplatněný během nahrávacího procesu. Dokáže popsat různé způsoby vedení hudební režie v jednotlivých fázích nahrávacího procesu se zřetelem na typologii nahrávání. Uvědomuje si limitní oblasti hudební režie, které přesahují do kompetencí spojených s funkcí mistra zvuku.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

Hudební nahrávky (CD, DVD, LP a současné digitální formáty přístupné on-line).

  1. Klíčové nahrávky české komorní, symfonické a operní hudby (např. Smetana: Má vlast - Talich, Ančerl, Neumann, Smetáček, Bělohlávek, Kubelík atd.)
  2. Významné nahrávky světové hudby (např. historicky poučené snímky světové i české hudební scény ( J. E. Gardiner, V. Lux, M. Štryncl, A.Viktora).

Příslušné notové materiály

Článek z časopisu

STEJSKALOVÁ, Sylva. Hudební režie jako interpretační umění. Opus musicum hudební revue 52, 2020, č.1, s.32-41. ISSN 0862-8505.

Doporučená literatura:

SMEJKALOVÁ, Sylva. Nároky na funkci hudební režie v digitálním vícestopém nahrávacím procesu. Praha, 2018. 164 stran, obrazové přílohy.

ŠÍP, Ladislav. Nahrávání a reprodukovaná hudba. 1. vyd. Praha: SHV, 1962. 82 s.

ŠÍP, Ladislav. Pěvci před mikrofonem. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960. 92 s. : fotografie.

SMOLKA, Jaroslav. Některé problémy hudební režie in: Hudební rozhledy. Praha: Společnost Hudební rozhledy, 1948-. svazky. 1976/č. 6, str. 275 - 280. ISSN 1805-6482.

SMOLKA, Jaroslav. Hudební režisér jako spolutvůrce trvalého záznamu interpretova výkonu a jiné problémy muzikologické reflexe výkonného umění, Česká a slovenská hudební interpretace po roce 1945 a její ohlas, sborník materiálů z muzikologické konference Janáčkiana VIII, Ostrava 6. a 7.6.1984, Krajské kulturní středikso Ostrava a Slezské muzeum Opava 1985, str. 72 - 80.

SMOLKA, Jaroslav. Hudební režie jako moderní umělecké profese. Gramorevue, 1992/č. 6, str. 5

SMOLKA, Jaroslav. Moderní trvalé zvukové záznamy Smetanovy Vltavy s Českou filharmonií a jejími šéfy, referát na mezinárodní muzikologické konferenci ke 100. výročí České filharmonie 17. - 18.10.1996 v Praze v Rudolfinu, Sborník 100 let České filharmonie. Historie, osobnosti, kontexty, Česká filharmonie, Praha bez letopočtu vydání ( vyšlo 1997 ) a bez ISBN, str. 68 - 84

SMOLKA, Jaroslav. Vzpomínky na spolupráci s Karlem Ančerlem při nahrávání gramofonových snímků České filharmonie, referát na téže muzikologické konferenci 17. a 18.10.1996 v Praze, přetištěno in Opus musicum 28/ 1996, č. 6, str. 283

Hodnoticí metody a kritéria

Student/ka získává zápočet po odevzdání seminární práce v rozsahu 2-4 stran textu. Téma si studenti volí po dohodě s vyučujícím. Předmětem práce je interpretační a zvuková analýza a porovnání zvukových nahrávek významného díla v pozoruhodné interpretaci. Dalším úkolem je odevzdání dvou recenzí na aktuální koncertní dění či aktivity v nahrávacím průmyslu.

Všechny písemné práce musí mít požadovanou formální úpravu a musejí být na odpovídající odborné jazykové úrovni.

Účast na přednáškách je vyžadována minimálně z 70 %.

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 1040
Učebna KZT

(Lichenštejnský palác)
STEJSKALOVÁ S.
13:50–14:35
(paralelka 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 13:50–14:35 Sylva STEJSKALOVÁ Učebna KZT
Lichenštejnský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů