Dějiny a literatura bicích nástrojů 5
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
173DLBI5 | zápočet | 1 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Cíle pátého a šestého semestru se překrývají, neboť většina autorů tvořila jak skladby komorní, tak skladby sólové. Nicméně větší pozornost je v pátém semestru věnována skladatelům, jejichž těžištěm tvorby je hudba komorní.
Předmět by měl být také nápomocen těm studentů, kteří počítají se svým uplatněním pedagogickým na ZUŠ a konzervatořích a vybavit je základním přehledem o vývoji a možnostech českého hudebního školství v konfrontaci se světovými trendy, a to včetně situace ohledně výuky hudby na základních školách.
Předmět se souběžně věnuje dvěma oblastem:
A) nástroje - archetypy, vývoj, konstrukce, funkce, uplatnění, příklady literatury s jejich využitím
B) hudební styly, pro ně typické nástroje, kompoziční postupy a interpretační přístupy, autoři, významní interpreti.
Tematické okruhy:
A/ 20. století - komorní hudba
České a světové hudební školství
B/ vibrafon - historie, vývoj konstrukce, uplatnění
Nástroje Orffovy školy.
Výsledky učení
Student má přehled o autorech píšících pro bicí nástroje, a to ve všech oblastech hudby, zejména pak sólové a komorní. Je schopen sestavit dramaturgii koncertu bicích nástrojů.
Student má solidní znalost teoretických a historických kontextů, v nichž se vyvíjela podoba bicích nástrojů. Zná souvislosti mezi vývojem technických parametrů nástrojů a rozvojem interpretačních možností. Tato znalost mu umožňuje stylově čistý výběr konkrétních nástrojů pro realizaci skladeb daného autora, zejména pak těch, u nichž je v tomto ohledu interpretovi ponechána značná volnost.
Je schopen kriticky sledovat vývoj dění na světových pódiích, má přehled o význačných světových interpretech historie i současnosti.
Díky velkému množství různých informačních zdrojů (biografie, autobiografie, encyklopedie, dokumenty, nahrávky, notové materiály a partitury) si student sám tvoří svůj názor na konkrétní problematiku.
Student se orientuje v hudebních formách, je schopen stručné analýzy skladby.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Literatura
Doporučená literatura:
BECK, John. Encyclopedia of percussion. 2nd ed. New York: Routledge, c2007. ISBN 9780415971232.
BLADES, James. Percussion instruments and their history. Rev. ed. White Plains, N.Y.: Distributed by Pro/AM Music Resources, 1992. ISBN 978-0933224612.
HUTTER, Josef. Hudební nástroje. 1. vyd. Praha: František Novák, 1945.
KLEIBL, Martin. Koncepce základního uměleckého vzdělávání ve hře na bicí nástroje, JAMU, Brno 2018
KOTEK, Miroslav. Bicí nástroje. 1. vyd. Praha: Panton, 1983.
Diplomové práce absolventů HAMU a JAMU
Studijní pomůcky
Audio / video nahrávky
YouTube
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou získání zápočtu je aktivní přístup během semestru (hodnotí vyučující), schopnost samostatné práce při vyhledávání zdrojů informací a přednesení referátu s písemnou přípravou v rozsahu min. jedné strany A4 – téma z okruhu „historie bicích nástrojů“.
Účast na výuce minimálně 70 %.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Bicí nástroje (Bc) od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)