Hra na nástroj 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174NJZ3 | zápočet | 5 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 116 až 141 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
David DORŮŽKA, Jaromír HONZÁK, Jiří SLAVÍK, Luboš SOUKUP, Marek URBÁNEK
Obsah
Předmět Hra na nástroj 3 slouží ke zdokonalení studenta ve hře na svůj nástroj. Kromě čistě technických aspektů hry jde o schopnost improvizace v doprovodné a sólové hře, rytmické a stylové cítění v různých jazzových subžánrech a budování standardního jazzového repertoáru.
Student se tak zdokonaluje ve všech aspektech hry na svůj nástroj, aby co nejlépe vyhověl požadavkům kladeným na univerzálního instrumentalistu, schopného obstát v ansámblu jakéhokoli stylového zaměření a obsazení v rámci jazzu a příbuzných žánrů, a naplnit tak svou specifickou roli v konkrétním hudebním kontextu.
V závěru semestru student vykazuje zdokonalení svých schopností v probraných aspektech nástrojové hry.
Tematické okruhy:
- VÝVOJ HRY NA KONKRÉTNÍ NÁSTROJ – studium hry významných průkopníků období bebopu a modálního jazzu, pochopení a osvojení charakteristických rysů jejich hry.
- PRÁCE NA ZDOKONALENÍ RYTMICKÉHO CÍTĚNÍ – swing / rock / latin, práce s metronomem. Hra v různých tempech.
- TŘÍBENÍ IMPROVIZAČNÍHO JAZYKA – zdokonalování melodického cítění a schopnosti vystavět své sólo. Schopnost vystavět efektivní, stylový, citlivý a vkusný doprovod.
- TRANSKRIPCE VÝZNAMNÝCH INSTRUMENTALISTŮ – detailní napodobení melodického a rytmického cítění vybraných hráčů prostřednictvím transkripcí jejich hry.
- PRÁCE NA JAZZOVÉM REPERTOÁRU – znalost základního standardního repertoáru patří k základní výbavě jazzového hudebníka. Podle individuálního zaměření studenta jej lze obohatit i o repertoár význačných autorů moderního jazzu i příbuzných žánrů.
Výsledky učení
- student se orientuje v charakteristických rysech hry významných průkopníků jazzové hudby
- student zdokonalil své rytmické cítění a dovednost improvizace
- student dokáže transkribovat hru vybraných jazzových hudebníků
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: Hra na nástroj 2, Ansámblová hra 2, Rytmický ansámbl 2, Improvizace jazzových nástrojů 2, Jazzová teorie 2, Sluchový trénink 2
Korekvizity: Ansámblová hra 3, Rytmický ansámbl 3, Improvizace jazzových nástrojů 3, Jazzová teorie 3, Sluchový trénink 3, Dějiny jazzové hudby 1
Literatura
Doporučená literatura:
BAKER, David. How to play Bebop. Van Nuys: Alfred Publishing Company Inc., 1987.
COKER, Jerry – CASALE, Jimmy – CAMPBELL, Gary – GREENE, Jerry. Patterns for Jazz. Miami, FL: Studio P/R, 1970.
COKER, Jerry. Rhythmic Studies Of Today's Music. Miami, FL: Studio 224, 1987.
MIRIGIAN, David. Pentatonic Patterns. Hayward, CA: Fivenote Music Publishing, 1991.
NELSON, Oliver. Patterns for Improvisation. New Albany: Jamey Aebersold, 1990.
PARKER, Charlie. Omnibook. New York: Atlantic Music Corp., 1978.
Hodnoticí metody a kritéria
aktivní účast na cvičeních
Další požadavky: docházka minimálně 60%
Poznámka
NEJSOU
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (povinný předmět hlavní)