Hra na saxofon-jazz 8
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174SXJ8 | zkouška | 12 | 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 290 až 350 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět vybaví studenty technikou, tónovou kulturou, intonací a interpretačními schopnostmi tak, aby velmi dobře obstáli v konkurenci jak na poli sólistickém, komorním, tak i orchestrálním. Vede budoucího umělce k samostatnosti, k realizacím vlastních představ a k obhájení svých myšlenek. To je v tomto předmětu základem výuky. Rozvíjení vlastní osobnosti je zde prioritou. Veškerá problematika týkající se hry na klarinet je zdokonalována na etudách Hlaváč, Zítek, Lancelot , Bozza s důrazem na ty nedostatečnosti, které ještě nejsou úplně zvládnuty. Pokud stav klarinetové techniky studenta dovolí, je v tomto předmětu zahájena výuka dvojitého staccata. Jedná se o princip, kdy jazyk ze dvou po sobě následujících tónů nasazuje pouze jeden. Druhý se rozezvučí pomocí proudu vzduchu. Starší školy používaly pomocnou hlásku K. Na HAMU je použita škola hry dvojitého staccata prof. V. Mareše, kde je principem správně používaný dech v kombinaci s pohybem jazyka. Tato metoda je ověřena v praxi v Symfonickém orchestru města Prahy FOK. Pokud není jednoduché staccato v pořádku, je dvojité staccato vyučováno až v dalším časovém sledu. Přednesové skladby se obracejí i k dílům s větším obsahem fantazie, kde musí student zapojit vlastní myšlenky a představy- Saint Saëns, Stravinský, Schumann, Suttermeister.
Výsledky učení
Veškerá problematika týkající se hry na klarinet-prstová technika, intonace, správné dýchání a interpretace, je zdokonalována na náročnějších etudách s důrazem na ty nedostatečnosti, které ještě nejsou úplně zvládnuty Při velmi dobrém jednoduchém staccatu se začne vyučovat dvojité staccato.
- Náročnější etudy pro prstovou a rytmickou přesnost- Hlaváč, Zítek, Lancelot, Bozza.
- Dvojité staccato se vyučuje metodikou prof. V. Mareše, která je založena na spolupráci jazyka a ozevu druhého tónu pomocí dechu. Pokud není jednoduché v pořádku, je dvojité staccato vyučováno až v dalším předmětu.
- Fantazijnější přednesové skladby - student zapojí vlastní hudební představy- Saint Saëns, Stravinský, Schumann, Suttermeister.
Předpoklady a další požadavky
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
Literatura
Zítek, František : 60 etud Moderní etudy pro klarinet
Hlaváč, Jiří : 10 virtuózních etud pro klarinet
Lancelot, Jacques : 33 Etudes faciles
Saint-Saëns, Camille : Sonáta pro klarinet a klavír op 167.
Stravinskij, Igor : Three pieces : for clarinet solo
Francis Poulenc : Sonáta pro klarinet a klavír
Bozza, Eugen : Koncert, Fantasie italienne
Schumann Robert: 3 Fantasijní kusy op.73
Suttermeister, Henry : Capriccio
Hodnoticí metody a kritéria
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.
Poznámka
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje