Seminář metodologie a teorie tanečního/divadelního výzkumu
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
180SMTTN | zkouška | 15 | 24 hodiny SEMINÁŘŮ za celý akademický rok (45 minut), 357 až 432 hodin domácí příprava | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíle výuky:
Doktorand si prohlubuje teoretické a metodologické myšlení podle zvolené profilace a v kontextu tématu své zamýšlené disertační práce, rozšiřuje si povědomí a aktuálním odborném diskurzu. V profilaci Taneční věda se seminář zabývá teoretickými, metodologickými a analytickými disciplínami taneční vědy, s důrazem na specifické potřeby tanečně vědného výzkumu a jim odpovídající postupy.
V ostatních profilacích je veden k hledání vlastní jedinečné metodologie dle svého zaměření s ohledem na to, že podstatou tzv. uměleckého výzkumu je hledání metodologie pokaždé znovu. Nelze totiž například přenášet metodologii uměleckého výzkumu v oborech vizuálního umění do oboru performativního umění, protože jejich zkušenostní zázemí je zcela odlišné. Doktorand si je dále vědom rozdílů kvantitativního a kvalitativního charakteru, orientuje se v oblasti uměleckého výzkumu, prokazuje komparativní a kreativní přístup.
Tematické okruhy
Seminář bude zaměřen dle profilace dle následujících okruhů:
Taneční a divadelní estetika:
Doktorand se dle svého zaměření věnuje taneční nebo divadelní estetice, současně nachází mezi nimi průsečíky. Je si vědom širokého spektra ve sledované oblasti, orientuje se v díle O. Zicha, E. Fischer – Lichte, H.-T. Lehmanna, dokáže kriticky nahlížet na estetiku strukturalistů ve vztahu k vývoji myšlení o estetice živého umění. Doktorand si dále prohlubuje argumentaci estetického soudu s ohledem na různost estetických preferencí a proměnlivost vkusu v soudobé choreografické tvorbě. Na základě systematického poznávání role estetického zážitku (vnímání) a problematiky estetické situace dokáže „tlumočit“ různorodou teoretickou a názorovou soustavu k vysvětlení jevů, vztahů a faktorů a jejich porozumění. Zcela zásadním aspektem je, aby si doktorand vytyčil teritorium estetiky dle svého disertačního projektu.
Antropologie performativních umění
Seminář taneční antropologie a metod terénního výzkumu se soustřeďuje na výchozí teoretické koncepty a metody tanečně antropologického výzkumu, včetně problematiky terénního výzkumu a vedení rozhovorů (zejména v rámci uplatnění postupů orální historie a tzv. chápajícího rozhovoru) a metodologie kvalitativního výzkumu. Poskytuje studentům podněty a znalosti k řešení vlastních výzkumných otázek, k správnému formulování a vedení výzkumu danými metodami v rámci jejich disertace.
Zkoumán je především jeho význam v systému zájmové, sociální, etnické či jiné skupiny a pozornost je věnována jeho kognitivní a symbolické dimenzi. Smyslem semináře je porozumět tanečnímu projevu v jeho sociokulturním kontextu a v dalších ideologických či politických souvislostech. Jde o holistický přístup ke studiu tance, kdy je tento projev sledován nejen jako fyzický produkt, ale zejména jako kulturní proces a zvláštní způsob sociální aktivity.
Doktorand je veden ke vnímavosti, smyslové otevřenosti a kritickému myšlení v oblasti divadla. Je pobízen vyhledávat si konkrétní příklady k antropologickému rozboru z tuzemské a světové scény. Orientuje se v historii komunitních divadel, experimentálních dílen, hereckých laboratořích, dokáže popsat činnost zásadních představitelů a uvědomuje si historicko-sociální kontext. Samostatně vyhledává praktické možnosti k získání vlastních zkušeností a následně je schopen je odborně reflektovat.
Sociologie tance a umění
V rámci semináře se na taneční jevy aplikují pojmy, výzkumné postupy a interpretační rámce vycházející ze sociologie. Kurz poskytuje nástroje pro studium tance jako společenského jednání, jeho institucí a organizací, vztahu mezi jedincem a společností, manifestovanými v tanci samém, v jeho pohybových prvcích a principech. Přispívá ke schopnosti rozumět vztahu tance a společnosti/kultury a aplikovat tento úhel pohledu na vlastní studovanou problematiku.
Analýza tance – metody a teoretická východiska
V rámci kurzu student pracuje s různými analytickými metodami, vyvinutými pro studium tance (metoda J. Adshead a kol., analýza tance podle A. Kaeppler, C. Jeschke, strukturální analýza E. Kröschlové a A. Giurchescu) a jejich výchozími teoretickými koncepty a nástroji (např. Labanova kinetografie). Aplikuje teoretické poznatky na vlastní materiál, ověřuje jejich funkčnost a interpretační potenciál. Prohlubuje pochopení vnitřního ustrojení tance a vztahů jeho pohybových znaků s vnějšími kontexty a dalšími fenomény (srovnání různých tanečních stylů, vztah tance a hudby apod.).
Didaktika tance
Doktorand prokazuje porozumění vyváženosti standardů a kreativity při vytváření obsahu vyučovacích metod. Při tvorbě procesů a metod výuky vykazuje originální implementaci kritického myšlení, dbá na pravidla skupinové a individuální zpětné vazby. Propojuje svůj výzkum a metody v oblasti didaktiky s nejnovějšími technologickými a komunikačními nástroji, trendy umělecké tvorby, produkce a řízení a mezioborově např. v oblasti anatomie, kineziologie, biologie apod.
Výsledky učení
Student si prohloubí schopnost kriticky reflektovat aktuální odborný diskurz v kontextu svého projektu, dokáže aplikovat metodologické poznatky na teoretický rámec své disertační práce. Získává teoretické nástroje pro vedení vlastního výzkumu a interpretaci shromážděných poznatků adekvátním a odborně erudovaným způsobem. Bude schopen prezentovat svůj výzkum, který by měl umět zařadit do historicko-společenského kontextu, ukotvit v terminologii a metodologii, současně pracovat s přesahy do ostatních vědních disciplín, jako jsou humanitní i přírodní vědy a nacházet kreativní průsečíky napříč obory.
Předpoklady a další požadavky
Literatura
ADSHEAD, Janet ed. Dance Analysis. Theory and Practice. London: Dance Books, 1988.
BARBA, Eugenio, SAVARESE N.: Slovník divadelní antropologie. O skrytém umění herce., Divadelní ústav-Institut umění, Praha 2020
BEK, Mikuláš. Vybrané problémy hudební sociologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-318-4.
BLACKING, John. Dance as Cultural System and Human Capability: An Anthropological Perspective. In: ADSHEAD-LANSDALE, Janet, ed. Dance, a multicultural perspective. Report of the Third Study of Dance Conference, University of Surrey April 5-9 1984. Guildford: National Resource Centre for Dance, 1984. s. 4-21. ISBN 978-0946483402.
BONUŠ, František. Furiant: monografie českého lidového tance. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1983. 246 s. Taneční repertoár.
BRINSON, Peter. Scholastic Tasks of a Sociology of Dance I a II. Dance Research: The Journal of the Society for Dance Research 1, 1983, č. 1, s. 100-107; č. 2, s. 59-68. ISSN 0264-2875.
BUCKLAND, Theresa J., ed. Dance in the Field. Theory, Methods, and Issues in Dance Ethnography. New York: Palgrave Macmillan, 1999. ISBN 978-0312223786.
CÍLEK, Václav a Radoslava SCHMELZOVÁ, ed., 2010. Divadlo v netradičním prostoru, performance a site specific: současné tendence: [úvodní publikace]. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze. ISBN 978-80-7331-184-1. CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. Akademie múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-7331-146-9.
CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2007. ISBN 9788070082041.
DUNIN, Elsie Ivancich; STAVĚLOVÁ, Daniela a GREMLICOVÁ, Dorota, eds. Dance, Gender and Meanings. Contemporizing Traditional Dance. Praha: Etnologický ústav Akademie věd ČR, Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2012. ISBN 978-80-7331-236-7.
ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Vyd. 1. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. 334 s. ISBN 978-80-904487-2-8.
FRANKLIN, Eric N. Dynamic alignment through imagery. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, c2012. ISBN 978-0736067898.
GRAU, Andrée a WIERRE-GORE, Georgiana. Anthropologie de la danse. Genèse et construction d´une discipline. Paříž: Centre national de la danse, 2006. ISBN 978-2914124287.
GREMLICOVÁ, Dorota. Tanec jako předmět literární debaty v Čechách na přelomu 18. a 19. století. Nad spisem Ueber Anstand, Grazie und Schönheit im Tanz. Živá hudba 5, 2014, s. 118-128. ISSN 0514-7735.
HAAS, Jacqui Greene. Dance anatomy. Champaign, IL: Human Kinetics, c2010. Anatomy series (Human Kinetics (Organization). ISBN 0736081933.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KOUBOVÁ, Alice. Myslet z druhého místa: K otázce performativní filosofie. Praha: NAMU, 2019. ISBN 978-80-7331-511.
LECOQ, Jacques, 2002. By Lecoq, Jacques The Moving Body Paperback - January 2002. B.m.: Routledge.
MATHESON, Katy. Breaking boundaries.Sestion Eight. s. 220. In: Dance as a theatre art: source readings in dance history from 1581 to the present. 2nd ed. Editor Selma Jeanne Cohen. Princeton, N.J.: Princeton Book Company, c1992, ix, 271 s. Dance Horizons book. ISBN 9780871271730.
MUKAŘOVSKÝ, Jan, 1936. Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty =: Fonction, norme et valeur esthétiques comme faits sociaux. Praha: Fr. Borový. Úvahy a přednášky, sv. 4.
NAHACHEWSKY, Andriy. Ukrainian Dance. A Cross-Cultural Approach. Jefferson, North Carolina, and onLdon: McFarland & Company, Inc., Publishers, 2012. ISBN 978-0-7864-6168-4.
ROYCE PETERSON, Anya. The Antropology of Dance. Vyd. 1. Indiana University Press 1977. ISBN 978-1852730888.
SCOTT, Sue a MORGAN, David, eds. Body Matters. Essays On The Sociology Of The Body. Londýn; Washington, D.C.: Falmer Press, 1993. ISBN 978-1850009429.
SOUKUP, Martin. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. V Praze: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2567-6.
STAVĚLOVÁ, Daniela. K některým otázkám etnochoreologického studia: tanec, gender a politika.
THOMAS, Helen. Dance, Modernity and Culture. Explorations in the Sociology of Dance. Londýn; New York: Routledge, 1993. ISBN 978-0415087933.
VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2009. ISBN 978-80-7331-148-3.
YOUNGERMAN, Suzanne. Method and Theory in Dance Research: An Anthropological Approach. Yearbook of the International Folk Music Council 7, 1975, s. 116-133. ISSN 03166082.
ZAHRÁDKA, Pavel. Heteronomie estetické hodnoty: sociologická kritika filozofické estetiky. Brno: Host, 2015. ISBN 978-80-7491-490-4.
ZÁRUBOVÁ, Noemi. Mimika a gesto. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-443-9.
ZUSKA, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001. 132 s. ISBN 80-7254-194-3.
Odborné časopisy Živá hudba, Národopisná revue, Český lid, Divadelní revue, Hudební věda aj.; Dance Research, Dance Chronicle, Dance Perspectives.
Sborníky sympozií Study Group on Ethnochoreology ICTM, Yearbook for Traditional Music (ICTM), sborníky European Association for Dancec History.
Vybrané studie v češtině a v cizích jazycích, nahrávky na videu a DVD. Slovníky pojmů z oblasti divadla.
Hodnoticí metody a kritéria
Doktorand prezentuje a diskutuje získané vědomosti ve formě přednášky či konferenčního příspěvku před ostatními studenty za účasti vyučujícího. Ve své prezentaci vychází z vlastního disertačního výzkumu. Důraz je kladen na přehledně zpracovanou metodologii, opírající se o konkrétní design výzkumného šetření, precizního zachycení procesu výzkumu. Doktorand prokazuje dovednost práce s prameny a citační normou, široký přehled v odborné literatuře a orientuje se ve sledované oblasti.
Zpracování seminárního úkolu na zadané téma, vztažené k zaměření disertace.
Obhajoba písemné seminární práce zaměřené na metodologickou koncepci doktorského výzkumu.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje