Seminář metodologie a teorie tanečního/divadelního výzkumu

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
180SMTTN zkouška 15 24 hodiny SEMINÁŘŮ za celý akademický rok (45 minut), 357 až 432 hodin domácí příprava česky akademický rok

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Cíle výuky:

Doktorand si prohlubuje teoretické a metodologické myšlení podle zvolené profilace a v kontextu tématu své zamýšlené disertační práce, rozšiřuje si povědomí a aktuálním odborném diskurzu. V profilaci Taneční věda se seminář zabývá teoretickými, metodologickými a analytickými disciplínami taneční vědy, s důrazem na specifické potřeby tanečně vědného výzkumu a jim odpovídající postupy.

V ostatních profilacích je veden k hledání vlastní jedinečné metodologie dle svého zaměření s ohledem na to, že podstatou tzv. uměleckého výzkumu je hledání metodologie pokaždé znovu. Nelze totiž například přenášet metodologii uměleckého výzkumu v oborech vizuálního umění do oboru performativního umění, protože jejich zkušenostní zázemí je zcela odlišné. Doktorand si je dále vědom rozdílů kvantitativního a kvalitativního charakteru, orientuje se v oblasti uměleckého výzkumu, prokazuje komparativní a kreativní přístup.

Tematické okruhy

Seminář bude zaměřen dle profilace dle následujících okruhů:

Taneční a divadelní estetika:

Doktorand se dle svého zaměření věnuje taneční nebo divadelní estetice, současně nachází mezi nimi průsečíky. Je si vědom širokého spektra ve sledované oblasti, orientuje se v díle O. Zicha, E. Fischer – Lichte, H.-T. Lehmanna, dokáže kriticky nahlížet na estetiku strukturalistů ve vztahu k vývoji myšlení o estetice živého umění. Doktorand si dále prohlubuje argumentaci estetického soudu s ohledem na různost estetických preferencí a proměnlivost vkusu v soudobé choreografické tvorbě. Na základě systematického poznávání role estetického zážitku (vnímání) a problematiky estetické situace dokáže „tlumočit“ různorodou teoretickou a názorovou soustavu k vysvětlení jevů, vztahů a faktorů a jejich porozumění. Zcela zásadním aspektem je, aby si doktorand vytyčil teritorium estetiky dle svého disertačního projektu.

Antropologie performativních umění

Seminář taneční antropologie a metod terénního výzkumu se soustřeďuje na výchozí teoretické koncepty a metody tanečně antropologického výzkumu, včetně problematiky terénního výzkumu a vedení rozhovorů (zejména v rámci uplatnění postupů orální historie a tzv. chápajícího rozhovoru) a metodologie kvalitativního výzkumu. Poskytuje studentům podněty a znalosti k řešení vlastních výzkumných otázek, k správnému formulování a vedení výzkumu danými metodami v rámci jejich disertace.

Zkoumán je především jeho význam v systému zájmové, sociální, etnické či jiné skupiny a pozornost je věnována jeho kognitivní a symbolické dimenzi. Smyslem semináře je porozumět tanečnímu projevu v jeho sociokulturním kontextu a v dalších ideologických či politických souvislostech. Jde o holistický přístup ke studiu tance, kdy je tento projev sledován nejen jako fyzický produkt, ale zejména jako kulturní proces a zvláštní způsob sociální aktivity.

Doktorand je veden ke vnímavosti, smyslové otevřenosti a kritickému myšlení v oblasti divadla. Je pobízen vyhledávat si konkrétní příklady k antropologickému rozboru z tuzemské a světové scény. Orientuje se v historii komunitních divadel, experimentálních dílen, hereckých laboratořích, dokáže popsat činnost zásadních představitelů a uvědomuje si historicko-sociální kontext. Samostatně vyhledává praktické možnosti k získání vlastních zkušeností a následně je schopen je odborně reflektovat.

Sociologie tance a umění

V rámci semináře se na taneční jevy aplikují pojmy, výzkumné postupy a interpretační rámce vycházející ze sociologie. Kurz poskytuje nástroje pro studium tance jako společenského jednání, jeho institucí a organizací, vztahu mezi jedincem a společností, manifestovanými v tanci samém, v jeho pohybových prvcích a principech. Přispívá ke schopnosti rozumět vztahu tance a společnosti/kultury a aplikovat tento úhel pohledu na vlastní studovanou problematiku.

Analýza tance – metody a teoretická východiska

V rámci kurzu student pracuje s různými analytickými metodami, vyvinutými pro studium tance (metoda J. Adshead a kol., analýza tance podle A. Kaeppler, C. Jeschke, strukturální analýza E. Kröschlové a A. Giurchescu) a jejich výchozími teoretickými koncepty a nástroji (např. Labanova kinetografie). Aplikuje teoretické poznatky na vlastní materiál, ověřuje jejich funkčnost a interpretační potenciál. Prohlubuje pochopení vnitřního ustrojení tance a vztahů jeho pohybových znaků s vnějšími kontexty a dalšími fenomény (srovnání různých tanečních stylů, vztah tance a hudby apod.).

Didaktika tance

Doktorand prokazuje porozumění vyváženosti standardů a kreativity při vytváření obsahu vyučovacích metod. Při tvorbě procesů a metod výuky vykazuje originální implementaci kritického myšlení, dbá na pravidla skupinové a individuální zpětné vazby. Propojuje svůj výzkum a metody v oblasti didaktiky s nejnovějšími technologickými a komunikačními nástroji, trendy umělecké tvorby, produkce a řízení a mezioborově např. v oblasti anatomie, kineziologie, biologie apod.

Výsledky učení

Student si prohloubí schopnost kriticky reflektovat aktuální odborný diskurz v kontextu svého projektu, dokáže aplikovat metodologické poznatky na teoretický rámec své disertační práce. Získává teoretické nástroje pro vedení vlastního výzkumu a interpretaci shromážděných poznatků adekvátním a odborně erudovaným způsobem. Bude schopen prezentovat svůj výzkum, který by měl umět zařadit do historicko-společenského kontextu, ukotvit v terminologii a metodologii, současně pracovat s přesahy do ostatních vědních disciplín, jako jsou humanitní i přírodní vědy a nacházet kreativní průsečíky napříč obory.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

ADSHEAD, Janet ed. Dance Analysis. Theory and Practice. London: Dance Books, 1988.

BARBA, Eugenio, SAVARESE N.: Slovník divadelní antropologie. O skrytém umění herce., Divadelní ústav-Institut umění, Praha 2020

BEK, Mikuláš. Vybrané problémy hudební sociologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-318-4.

BLACKING, John. Dance as Cultural System and Human Capability: An Anthropological Perspective. In: ADSHEAD-LANSDALE, Janet, ed. Dance, a multicultural perspective. Report of the Third Study of Dance Conference, University of Surrey April 5-9 1984. Guildford: National Resource Centre for Dance, 1984. s. 4-21. ISBN 978-0946483402.

BONUŠ, František. Furiant: monografie českého lidového tance. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1983. 246 s. Taneční repertoár.

BRINSON, Peter. Scholastic Tasks of a Sociology of Dance I a II. Dance Research: The Journal of the Society for Dance Research 1, 1983, č. 1, s. 100-107; č. 2, s. 59-68. ISSN 0264-2875.

BUCKLAND, Theresa J., ed. Dance in the Field. Theory, Methods, and Issues in Dance Ethnography. New York: Palgrave Macmillan, 1999. ISBN 978-0312223786.

CÍLEK, Václav a Radoslava SCHMELZOVÁ, ed., 2010. Divadlo v netradičním prostoru, performance a site specific: současné tendence: [úvodní publikace]. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze. ISBN 978-80-7331-184-1. CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. Akademie múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-7331-146-9.

CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2007. ISBN 9788070082041.

DUNIN, Elsie Ivancich; STAVĚLOVÁ, Daniela a GREMLICOVÁ, Dorota, eds. Dance, Gender and Meanings. Contemporizing Traditional Dance. Praha: Etnologický ústav Akademie věd ČR, Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2012. ISBN 978-80-7331-236-7.

ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.

ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.

FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Vyd. 1. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. 334 s. ISBN 978-80-904487-2-8.

FRANKLIN, Eric N. Dynamic alignment through imagery. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, c2012. ISBN 978-0736067898.

GRAU, Andrée a WIERRE-GORE, Georgiana. Anthropologie de la danse. Genèse et construction d´une discipline. Paříž: Centre national de la danse, 2006. ISBN 978-2914124287.

GREMLICOVÁ, Dorota. Tanec jako předmět literární debaty v Čechách na přelomu 18. a 19. století. Nad spisem Ueber Anstand, Grazie und Schönheit im Tanz. Živá hudba 5, 2014, s. 118-128. ISSN 0514-7735.

HAAS, Jacqui Greene. Dance anatomy. Champaign, IL: Human Kinetics, c2010. Anatomy series (Human Kinetics (Organization). ISBN 0736081933.

HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.

CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.

KOUBOVÁ, Alice. Myslet z druhého místa: K otázce performativní filosofie. Praha: NAMU, 2019. ISBN 978-80-7331-511.

LECOQ, Jacques, 2002. By Lecoq, Jacques The Moving Body Paperback - January 2002. B.m.: Routledge.

MATHESON, Katy. Breaking boundaries.Sestion Eight. s. 220. In: Dance as a theatre art: source readings in dance history from 1581 to the present. 2nd ed. Editor Selma Jeanne Cohen. Princeton, N.J.: Princeton Book Company, c1992, ix, 271 s. Dance Horizons book. ISBN 9780871271730.

MUKAŘOVSKÝ, Jan, 1936. Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty =: Fonction, norme et valeur esthétiques comme faits sociaux. Praha: Fr. Borový. Úvahy a přednášky, sv. 4.

NAHACHEWSKY, Andriy. Ukrainian Dance. A Cross-Cultural Approach. Jefferson, North Carolina, and onLdon: McFarland & Company, Inc., Publishers, 2012. ISBN 978-0-7864-6168-4.

ROYCE PETERSON, Anya. The Antropology of Dance. Vyd. 1. Indiana University Press 1977. ISBN 978-1852730888.

SCOTT, Sue a MORGAN, David, eds. Body Matters. Essays On The Sociology Of The Body. Londýn; Washington, D.C.: Falmer Press, 1993. ISBN 978-1850009429.

SOUKUP, Martin. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. V Praze: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2567-6.

STAVĚLOVÁ, Daniela. K některým otázkám etnochoreologického studia: tanec, gender a politika.

THOMAS, Helen. Dance, Modernity and Culture. Explorations in the Sociology of Dance. Londýn; New York: Routledge, 1993. ISBN 978-0415087933.

VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2009. ISBN 978-80-7331-148-3.

YOUNGERMAN, Suzanne. Method and Theory in Dance Research: An Anthropological Approach. Yearbook of the International Folk Music Council 7, 1975, s. 116-133. ISSN 03166082.

ZAHRÁDKA, Pavel. Heteronomie estetické hodnoty: sociologická kritika filozofické estetiky. Brno: Host, 2015. ISBN 978-80-7491-490-4.

ZÁRUBOVÁ, Noemi. Mimika a gesto. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-443-9.

ZUSKA, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001. 132 s. ISBN 80-7254-194-3.

Odborné časopisy Živá hudba, Národopisná revue, Český lid, Divadelní revue, Hudební věda aj.; Dance Research, Dance Chronicle, Dance Perspectives.

Sborníky sympozií Study Group on Ethnochoreology ICTM, Yearbook for Traditional Music (ICTM), sborníky European Association for Dancec History.

Vybrané studie v češtině a v cizích jazycích, nahrávky na videu a DVD. Slovníky pojmů z oblasti divadla.

Hodnoticí metody a kritéria

Doktorand prezentuje a diskutuje získané vědomosti ve formě přednášky či konferenčního příspěvku před ostatními studenty za účasti vyučujícího. Ve své prezentaci vychází z vlastního disertačního výzkumu. Důraz je kladen na přehledně zpracovanou metodologii, opírající se o konkrétní design výzkumného šetření, precizního zachycení procesu výzkumu. Doktorand prokazuje dovednost práce s prameny a citační normou, široký přehled v odborné literatuře a orientuje se ve sledované oblasti.

Zpracování seminárního úkolu na zadané téma, vztažené k zaměření disertace.

Obhajoba písemné seminární práce zaměřené na metodologickou koncepci doktorského výzkumu.

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů