Didaktika/Vyučovatelská praxe hudební teorie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186DPHT1 | zápočet | 1 | 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Didaktika se váže na všechny výukové metody včetně specifikace metodických výstupů a kvality výstupů interpretačních, teoretických oborů a skladby. Cílem výuky je seznámení s hlavními didaktickými zásadami a se specifikou výuky teoretických předmětů na středních hudebních školách. Znalost problematiky metodiky hlavních teoretických disciplín student osvědčuje i formou dialogu s vyučujícím a vypracováním vlastních metodických příprav na výuku. Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je znalost nauky o harmonii, kontrapunktu a hudebních formách na úrovni konzervatoře.
Pedagogické praxe probíhají na hudebních školách 1. a 2. stupně. Studenti zde provádějí náslechy i samostatné pedagogické výstupy. Ty jsou předem konzultovány s pedagogem předmětu a následně též vyhodnocovány. Vyhodnocování probíhá formou diskuse v kolektivu za vedení pedagoga předmětu i učitele třídy, kde probíhal studentský výstup. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.
Tematické okruhy:
- Didaktické zásady, typy činností při výuce hudební teorie, písemné přípravy na výuku.
- Problematika výuky klasické harmonie.
- Problematika výuky kontrapunktu.
- Problematika výuky hudebních forem.
- Problematika výuky rozboru skladeb.
- Problematika výuky systematiky hudebních nástrojů.
Výsledky učení
Student je schopen samostatného a tvůrčího přístupu k výuce hlavních hudebně teoretických disciplín na základních a středních hudebních školách.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HOLUBEC, Jiří. Česká hudební teorie 20. století : (sondy do stěžejních disciplín). Vyd. 1. Ústí n. Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2004. 227 s. ISBN 80-7044-619-6¨.
HONS, Miloš. Hudební analýza. Praha: Togga, 2010. Musica viva (Togga). ISBN 978-80-87258-28-6.
Doporučená literatura:
HRADECKÝ, Emil. Úvod do studia tonální harmonie. 2. dopl. vyd. Praha: Supraphon, 1972.
HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1965.
JANEČEK, Karel. Hudební formy. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, 1955.
JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963.
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. Praha: Akademie múzických umění, 1996. Knižnice Metodického centra. ISBN 80-85883-10-4.
Výběr z novější zahraniční literatury, dle časových možností tematického plánu.
Hodnoticí metody a kritéria
Příprava a aktivní účast na semináři, vypracování metodických příprav zaměřených na dané okruhy a disciplíny. Absolvování pedagogické praxe student prokáže předložením potvrzení z příslušné školy, které bude podepsané vyučujícím, u kterého byla praxe vykonána, a vedením příslušné školy. Formuláře dokládající praxi studenti obdrží emailem od vyučujícího.
Minimální docházka je 60 %.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební teorie (Mg) od 2016/17 (volitelný předmět)