Ediční problematika skladeb s textem
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186EPS | zápočet | 3 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 66 až 81 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky: Předmět strukturuje oblast problematiky edičního zpracování skladeb s textem.
Seznamuje s hlavními zásadami umístění textu do hudebního zápisu v jednotlivých hudebních žánrech s důrazem na specifickou disciplínu zápisu mluveného slova, které není hudebně strukturováno.
Tematické okruhy:
●úvod do problematiky: metodika, platné ediční zásady, současná norma pro dělení slov
●specifika skladeb s textem, ukázky různých typů textů (báseň, próza, dramatický text)
●srovnání existujících podob edičního zpracování určitého textu (různé literární edice)
●srovnání různých variant hudebního zápisu téhož díla s textem (různé hudební edice)
●porovnání původního textu s textem zhudebněným (formální i obsahové hledisko)
●vytipování problémů při editaci a možnosti řešení na základě analýzy vztahu slova a hudby
●ukázky edičního zpracování vybraných děl se zpívaným textem (vokální žánry)
●možnosti grafického umístění textu vokálních skladeb v klavírním výtahu a v partituře
●ukázky edičního zpracování vybraných děl s mluveným textem (melodramatické žánry)
●možnosti grafického umístění textu melodramů v klavírním výtahu a v partituře
●problematika edice operního a melodramatického libreta
Výsledky učení
Student se orientuje v problematice různých typů textů a různých způsobů jejich hudebního uchopení a dokáže je teoreticky popsat. (Vzhledem ke kapacitě hodin výuky se počítá s tím, že praktická cvičení proběhnou až v rámci navazujících předmětů.) Má povědomí o metodice práce s textem, zná problematiku různých způsobů zhudebnění zpívaného i mluveného slova a dokáže si vytvořit ideální představu o jeho zápisu v notách.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
PRAVDOVÁ, Markéta – SVOBODOVÁ, Ivana. Akademická příručka českého jazyka, 2. rozšířené vydání. Praha: Academia, 2019. ISBN: 978-80-200-2947-8.
ŠUSTÍKOVÁ, Věra. Fibichova Hippodamie a Hippodamie Vrchlického. Kritická edice libreta cyklu scénických melodramů. Praha: Národní muzeum, 2016. ISBN: 978-80-7036-492-5.
ŠUSTÍKOVÁ, Věra a kol. Zdeněk Fibich: Štědrý den / Vodník. Melodramy na texty K. J. Erbena. Recitace a klavír. Praha: Amos Editio, 2003. ISMN M-66057-033-3. (předmluva a ediční poznámky).
VELICKÁ, Eva – BERGMANOVÁ, Sandra – BERNÁ, Lucie. Rukověť hudebního editora. Praha: Institut Bohuslava Martinů v hudebním nakladatelství Editio Bärenreiter, 2008. ISBN není k dispozici.
Doporučená literatura:
CARACI VELA, Maria (ed.) Kritika hudebního textu. Metody a problémy hudební filologie. Praha: Koniasch Latin Press, 2001. ISBN 80-85917-57-2.
GABRIELOVÁ, Jarmila. Ediční zásady Nového souborného vydání děl Antonína Dvořáka. Hudební věda XL, 2003, č. 2 – 3, s. 247 – 263.
Slovník české hudební kultury. (Eds. VYSLOUŽIL, Jiří, FUKAČ, Jiří). Praha: Editio Supraphon, 1997. ISBN 80-70584-62-9. (hesla: edice, notografie, nototisk, hudebnina ad.)
ŠOLC, Milan – BURGHAUSER, Jarmil. Leoš Janáček. Souborné kritické vydání. Ediční zásady a směrnice. Praha: Editio Supraphon, 1979.
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje ústní zkouška, ve které student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu.
Povinná účast studenta na přednáškách min. 90 %
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 10:45–11:30 | Věra ŠUSTÍKOVÁ | Učebna 4032 (HAMU-Tržiště 18) Tržiště 18, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební teorie (Mg) - Hudebně-vydavatelská činnost - od 2021/22 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)