Hudební teorie - systematika 8
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTSN8 | zkouška | 7 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 154 až 189 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Předmět seznamuje studenty s vybranými okruhy hudební teorie. V systematické části jsou probrány v rámci daných okruhů konkrétní koncepty předních teoretiků, v analytické pak jejich využití v rámci různých hudebně-analytických směrů. Součástí studia je kritická četba původních textů.
Tematické okruhy:
Systematická hudební teorie
●Současný stav, významné práce v oblasti systematické hudební teorie, aktuální otázky a perspektivy.
●Dynamické pojetí hudební struktury (jako proces, jako organismus)
●Matematické aspekty hudební teorie (využití matematických postupů v kompozici – teorie grup, stochastická hudba, Fibonacciho řada, algoritmická kompozice).
●Princip hierarchie centrické a distanční.
●Obecný princip identity a kontrastu.
●Zodpovědná vazba v hudební struktuře, formotvornost hudebních složek.
Analytická hudební teorie
●Analýza z poslechu – významní autoři, značení, klady a zápory této metody.
●Schenkerovská analýza – charakteristika, značení, specifika, klady a zápory.
●Transformační a neo-riemannovská teorie.
●Matematické metody hudební analýzy (statistické postupy, teorie grafů, topologie).
Výsledky učení
Student rozumí probraným konceptům a umí je začlenit do vhodných pojmových struktur. Orientuje se v moderních analytických metodách, rozumí jejich specifickým rysům, zná jejich výhody i nevýhody, a je tak připraven volit pro konkrétní skladby vhodnou analytickou metodu.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
GILBERT, Steven E., FORTE, Allen. Introduction to Schenkerian analysis. London: Norton & Company, 1982.
LENDVAI, Ernő. Béla Bartók : an analysis of his Music. London: Kahn & Averill, 1971.
LEWIN, David. Musical form and transformation: four analytic essays. New York: Oxford University Press, 2007. ISBN 9780195317121.
RISINGER, Karel. Hierarchie hudebních celků. Praha: Panton, 1969.
THORESSEN, Lasse – HEDMAN, Andreas. Emergent musical forms: Aural explorations. Studies in Music. Ontario: University of Western Ontario, 2015. ISBN neuvedeno
TYMOCZKO, Dmitri. A geometry of music: harmony and counterpoint in the extended common practice. New York: Oxford university press, 2011. ISBN 0195336674.
XENAKIS, Iannis. Formalized music: thought and mathematics in composition. Bloomington: Indiana University Press, 1971. ISBN 0253323789.
Doporučená literatura:
SPURNÝ, Lubomír. Heinrich Schenker - dávný neznámý. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000. ISBN 80-244-0055-3.
Journal of Music Theory, sv. 42/2, 1998.
SNYDER, B. Music and Memory: An Introduction. Cambridge: MIT Press, 2000. ISBN 0262692376.
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, ve které student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu:
70% výsledné známky – jedno téma z vypsaných okruhů.
30% výsledné známky – další doplňkové otázky z látky probrané během semestru.
Povinná účast studenta min. 90%
Poznámka
Přednáška se tematicky komplementárně doplňuje se Seminářem hudební teorie.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební teorie (Mg) Hudební teorie - od 2021/22 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)