Hudební teorie - specializovaná problematika 8
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTSP8 | zkouška | 3 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 66 až 81 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Předmět navazuje na Hudební teorii specializovanou problematiku 7 rozšířením o témata z 20. století. Student se seznámí s hudebně teoretickými koncepty a analytickými nástroji, které se vztahují k novější hudbě a naučí se je prakticky používat při analýze a posuzování konkrétních skladeb. Tyto jevy budou studovány i z historické perspektivy v širokém kontextu hudebního a kulturního vývoje. Student se zaměří na vybrané problémy z různých oborů hudební teorie, na kterých se naučí samostatné badatelské práci pod vedením pedagoga. Vlastní reflexe zvoleného problému bude mít formu písemné práce. Předmět kombinuje formu přednášky a semináře, ve kterém student prezentuje a konzultuje své poznatky.
Tematické okruhy:
Skladebná technika
Racionální metody
Intuitivní a náhodné postupy
Výsledky učení
Student zná základní pojmy a koncepty z oblasti racionálních skladebných technik. Dokáže vysvětlit pojmy, rozeznat a analyzovat hudební materiál strukturovaný pomocí racionálních kompozičních technik. Dovede vyhledat relevantní literaturu k danému problému a orientovat se v ní. Dovede uplatnit znalosti při analýze a teoretické interpretaci konkrétních děl, dovede vysvětlit historický a kulturní kontext studovaných jevů a teoretický diskurs, který provázel jejich vývoj. Má kompetenci samostatně uplatnit tyto znalosti a dovednosti ve vlastní badatelské práci.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura
FORTE, Allen. The structure of atonal music. New Haven: Yale University Press, 1973. ISBN 0-300-02120-8.
JELINEK, Hans. Uvedení do dodekafonické skladby. Přel. Eduard Herzog. Praha – Bratislava: Supraphon, 1967.
RISINGER, Karel. Nauka o harmonii XX. století. Praha: Supraphon, 1978.
Doporučená literatura
CAGE, John. Silence: přednášky a texty. Praha: Tranzit, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.
COOPER, Grosvenor – MEYER, Leonard B. The rhythmic structure of music. Chicago: University of Chicago, 1960.
COPE, David. Techniques of the contemporary composer. New York: Schirmer Books, 1997. ISBN 0-02-864737-8.
MESSIAEN, Olivier. Technique de mon langage musical. Paris: Alphonse Leduc, 1944.
NYMAN, Michael. Experimental music: Cage and beyond. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. ISBN 0-521-65383-5.
SIMMS, Bryan R. Music of the Twentieth Century: style and structure. New York: Schrimer Books, 1996. ISBN 0-02-872392-9.
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, ve které student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu (50 % výsledné známky) a odevzdání písemné práce v rozsahu 5 NS na vybrané téma (50 % výsledné známky).
Student se zúčastní 90 % seminářů.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební teorie (Mg) Hudební teorie - od 2021/22 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)