Studium skladeb 6
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186SS6 | zkouška | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Seznámit studenty se skladbami významných autorů využívajících novodobé kompoziční postupy typické pro 2. polovinu 20. století.
Tematické okruhy:
- komplexní metro-rytmické struktury
- stochastická hudba
- grafické a verbální partitury
- analýzy vybraných částí probíraných skladeb
- srovnávání vypracovaných průběžných analýz studentů a diskuse
- prezentace závěrečných analýz a diskuse
Výsledky učení
Studenti jsou schopni samostatně identifikovat kompoziční postupy u konkrétních skladeb a zvolit vhodné analytické metody. Přistupují k analýze tvůrčím způsobem, dokáží rozkrýt záměry skladatele a interpretační nároky konkrétních skladeb.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura
BERNARD, Jonathan W. The Evolution of Elliott Carter's Rhythmic Practice. Perspectives of New Music, Vol. 26, 1988, No. 2, s. 164-203.
CAGE, John. Silence: Přednášky a texty. Praha: Tranzit, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.
DELIO, Thomas. Twentieth century music scores. New Jersey: Prentice Hall, 1989.
KOFROŇ, Petr a Martin SMOLKA. Grafické partitury a koncepty: [Ponc, Röhl, Logothetis, Grygar, Cage, Cardew, Knížák, Nyman, Goode, Palla]. Olomouc: Audio ego, 1996.
LONDON, Justin. Hearing in Time: Psychological Aspects of Musical Meter. Oxford : Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-516081-9.
LOUDOVÁ, Ivana. Moderní notace a její interpretace. Praha: Nakladatelství AMU, 1998. ISBN 80-85883-31-7.
Orchestrace jako otevřený proces: (sborník studií). Praha: Triga pro Akademii múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-904266-8-9.
SIMMS, Bryan R. Music of the twentieth century : an anthology. New Jersey: Schirmer, 1986.
XENAKIS, Iannis. Formalized music. Hillsdale: Pendragon Press, 1992.
Notové materiály a nahrávky analyzovaných skladeb.
Doporučená literatura
KOFROŇ, Petr. Třináct analýz. Jinočany: HaH, 1993.
KOSTKA, Stefan. Materials and techniques of twentieth-century music. New Jersey: Prentice Hall, c2006. ISBN 0139240772.
LEEUW, Ton de. Music of the twentieth century: a study of its elements and structure. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005. 90-5356-765-8.
LESTER, Joel. Analytic approaches to twentieth-century music. New York: W.W. Norton, 1989.
PARSCH, Arnošt – PIŇOS, Alois – ŠŤASTNÝ, Jaroslav. Náhoda, princip, systém, řád. Brno: JAMU, 2004. ISBN 80-85429-40-3.
RISINGER, Karel. Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: Panton, 1969.
SIMMS, Bryan R. Music of the twentieth century : style and structure. New Jersey: Schirmer, 1996. ISBN 0028723929.
STEIN, Deborah. Engaging music:Essays in music analysis. New York Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0195170105.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení atestace:
- aktivní účasti na hodinách
- 30 minutová prezentace samostatně vypracované ucelené analýzy skladby odpovídající probírané látce (student obstará partituru, nahrávku a analytický diagram, který předloží k diskusi (40%).
Předmětem zkoušky je obhajoba písemné verze samostatné analýzy se zapracovanými opravami, jež vyplynuly z diskuse při prezentaci (60 %).
Povinná účast studenta na semináři min. 90 %
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební teorie (Mg) Hudební teorie - od 2021/22 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)