Studium skladeb 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186STS2 | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Seznámit studenty se skladbami významných autorů klasicismu. Orientace v orchestrální partituře. Zaměření na formu a tektonický průběh skladby. Porovnávání barokní a klasicistní instrumentace, vliv stoupající virtuozity interpretů na hudební formy. V rámci diskusí a zpětné vazby zdokonalovat sdělnost vizualizací analýz.
Tematické okruhy:
●klasické formy a jejich vývoj
●instrumentace, detaily
●orchestrální sazba
●orientace v partituře
●formální schema a tektonický průběh skladby
●koncertní princip v baroku a v klasicismu
●vizualizace analýz - analýza složek a jejich syntéza
Výsledky učení
Student se orientuje v orchestrální partituře, rozlišuje stylové prvky. Dokáže vyhodnotit i složitější odchylky od základních forem, identifikuje velké díly v rozsáhlejších skladbách. Přistupuje k analýze tvůrčím způsobem, dokáže rozkrýt záměry skladatele a interpretační nároky konkrétních skladeb. Dokáže svá pozorování vizualizovat a obhájit v diskusi.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.
ROSEN, Charles. Klasicizmus : Haydn, Mozart, Beethoven. Bratislava: Hudobné centrum, 2005. 493 stran. ISBN 80-88884-68-3.
Notové a zvukové materiály ke studovaným skladbám.
Doporučená literatura:
JANEČEK, Karel. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955.
KRESÁNEK, Jozef. Tektonika. 1. Bratislava: ASCO Art & Science, 1994. ISBN 80-901416-7-6.
LARUE, Jan. Guidelines for style analysis : expanded second edition with models for style analysis, a companion text. Michigan: Harmonie Park Press, 2011. ISBN 0-89990-156-5
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2.oprav. a rozš. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2011. Hudební pedagogika. ISBN 978-80-7331-199-5.
Hodnoticí metody a kritéria
aktivní účast na hodinách
- 30minutová prezentace samostatně vypracované ucelené analýzy skladby odpovídající probírané látce: student obstará partituru, nahrávku a vytvoří analytický diagram, který předloží k diskusi (40 % výsledné známky)
Předmětem zkoušky je obhajoba písemné verze samostatné analýzy se zapracovanými opravami, jež vyplynuly z diskuse při prezentaci (60 % výsledné známky).
Minimální požadovaná docházka 90 %.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:25–10:55 | Miroslav PUDLÁK | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Dirigování (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební režie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Bc) od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Bc) od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)