Studium skladeb 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186STS4 | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jiří BEZDĚK, Iva OPLIŠTILOVÁ, Miroslav PUDLÁK
Obsah
Cíl výuky:
Seznámit studenty se skladbami významných autorů 1. poloviny 20. století. Důraz je kladen na rozlišování kompozičních metod a opouštění tonality. Rozebírány jsou skladby atonální, impresionistické, expresionistické i dodekafonní. Podstatné je pochopení organismu skladby.
Tematické okruhy:
●symetrické tvary
●atonalita, dodekafonie
●impresionismus, expresionismus
●moderní ansámblová seskupení
●emancipace bicích nástrojů
●rozšířené techniky hry a jejich notace
Výsledky učení
Student přistupuje k analýze tvůrčím způsobem, dokáže rozkrýt záměry skladatele a interpretační nároky konkrétních skladeb. Vychází z materiálu skladby a podle něj volí analytické prostředky. Dokáže svá pozorování stručně shrnout, vizualizovat a obhájit v diskusi.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.
JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. 1. Praha: Československé akademie věd, 1965.
RISINGER, Karel. Nauka o harmonii XX. století. Praha: Editio Supraphon, 1978.
RISINGER, Karel. Nauka o hudební tektonice 20. století: 1. díl. 1. Praha: NAMU, 1998. ISBN 80-85883-34-1.
Notové a zvukové materiály ke studovaným skladbám.
Doporučená literatura:
LARUE, Jan. Guidelines for style analysis : expanded second edition with models for style analysis, a companion text. Michigan: Harmonie Park Press, 2011. ISBN 0-89990-156-5.
PEARSALL, Edward. Twentieth-century music theory and practice. New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-88895-0.
SIMMS, Bryan R. Music of the twentieth century: an anthology. New Jersey: Schirmer, 1986.
SIMMS, Bryan R. Music of the twentieth century: style and structure. New Jersey: Schirmer, 1996. ISBN 0028723929.
Hodnoticí metody a kritéria
- aktivní účast na hodinách
- 30minutová prezentace samostatně vypracované ucelené analýzy skladby odpovídající probírané látce (student obstará partituru, nahrávku a vytvoří analytický diagram, který předloží k diskusi (40 % výsledné známky)
Předmětem zkoušky je obhajoba písemné verze samostatné analýzy se zapracovanými opravami, jež vyplynuly z diskuse při prezentaci (60 % výsledné známky).
Minimální požadovaná docházka 90 %.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 13:40–15:10 | Jiří BEZDĚK | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Dirigování (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební režie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)