Teorie skladby 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186TS1 | zápočet | 2 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Přednáška a seminář jsou zaměřeny na základní otázky melodiky z hlediska praktických i teoretických požadavků na znalosti studentů studijních oborů skladba, dirigování, hudební teorie a hudební režie. Cílem studia je poznat a aplikovat hudebně teoretické aspekty oblasti melodiky a homofonie do umělecké práce (kompoziční i interpretační) i práce vědecké. Zvláštní pozornost je věnována vztahům tzv. paradigmatu a syntagmatu v oblasti melodických útvarů a systémům organizace vztahů tónových výšek.
Tematické okruhy:
1.úloha hudebně teoretických předmětů pro praxi, hudební teorie a hudební estetika
2.základní pojmy z oblasti organizace tónového materiálu (tonalita, modalita, atonalita, bitonalita, polytonalita apod.)
3.Janečkova Melodika, členění melodií
4.melodie svébytná a vázaná a uplatnění obou druhů v praxi
5.další členící hlediska (podle tónového materiálu, melodické křivky, podle stavebné funkce atd.)
6.melodie harmonicky podmíněná a nepodmíněná, latentní harmonie, úvod do imaginárních tónů
7.imaginární tóny harmonické a tonální a jejich vliv na oblast melodiky
8.kinetická stránka melodie
9.stavba melodie – identifikace melodických článků ve skladbě
10.řazení melodických článků
11.aplikace poznatků z melodiky do interpretační, skladatelské a vědecké oblasti - seminář
Výsledky učení
Student zná hudebně teoretické aspekty oblasti melodiky a homofonie a aplikuje je do umělecké práce (kompoziční i interpretační) i práce vědecké. Rozumí vztahům tzv. paradigmatu a syntagmatu v oblasti melodických útvarů a systémům organizace vztahů tónových výšek.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
FUKAČ, Jiří a Ivan POLEDŇÁK. Úvod do studia hudební vědy. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. 146 s. ISBN 80-706-7496-2.
IŠTVÁN, Miroslav. Jednohlas v soudobé hudbě. 1. Brno: JAMU, 1989.
JANEČEK, Karel. Melodika. Vyd. 1. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 202 s.
JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. Praha: Československá akademie věd, 1965.
Doporučená literatura:
BUZZI, Mario. Tónové systémy. 1. Brno: JAMU, 2014. ISBN 978-80-7460-058-6.
Hudební věda: historie a teorie oboru, jeho světový a český vývoj. Díl 3, Disciplíny hudební vědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 653-1036 s.
ŠTĚDROŇ, Miloš. Základy polymelodiky (12 analýz). Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0445-2.
TICHÝ, Vladimír, Jaromír HAVLÍK, Tomáš KREJČA a Petr ZVĚŘINA. (A)tonalita. V Praze: NAMU, 2015. ISBN 978-80-7331-374-6.
TICHÝ, Vladimír. Modalita. Živá hudba VIII. Praha: SPN, 1983, 117-192.
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2.oprav. a rozš. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2011. Hudební pedagogika. ISBN 978-80-7331-199-5.
TICHÝ, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky: (k systematice hudebního rytmu, metra a tempa). Praha: Akademie múzických umění, hudební fakulta, 1992. ISBN 80-85467-07-0.
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje aktivní a kompetentní účast v diskusi o probrané látce na závěr semestru.
Minimální požadovaná docházka 90 %.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 11:05–12:35 | Miroslav PUDLÁK | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Dirigování (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Dirigování (Bc) od 2022/2023 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Operní režie (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební režie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Bc) od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)