Hra v dalším komorním souboru 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
198HKS1 | zápočet | 1 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
V rámci předmětu Komorní hra 1 studenti vytvářejí komorní seskupení různého složení, s preferencí klavírního tria, smyčcového kvarteta, dechového kvinteta či žesťového souboru, možné jsou však i další kombinace nástrojů.
Cílem předmětu je studentům poskytnout základní zkušenost s problematikou komorní hry a nastudovat komorní skladbu na vysoké umělecké úrovni. Pozornost je soustředěna na vypracování společného hudebního, artikulačního a rytmického cítění, intonace, souhry, vzájemná komunikace, vyvážený zvuk souboru, vytváření společného hudebního pojetí skladby, obsáhnutí základního repertoáru.
Tematické okruhy:
- Zásady komorní hry
- Stěžejní díla komorního repertoáru pro dané nástrojové uskupení – základní orientace v hudebních žánrech a formách komorní hudby
- Interpretační styly a tradice spojené s různými typy repertoáru v rámci komorní hudby
- Principy hudebního frázování v různých typech repertoáru
Výsledky učení
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student identifikuje celou řadu uměleckých kontextů a prostředí a odpovídajícím způsobem na ně reaguje
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Studenti jsou seznámeni s komorními díly vídeňských klasiků (Haydn, Mozart, Beethoven), českých autorů (Smetana, Dvořák, Janáček. Martinů), autorů světového významu (Poulenc, Bartók, Hindemith aj.), výrazných představitelů hudebního baroka (Bach, Händel, Telemann) a se soudobou tvorbou vždy v závislosti na individuálním složení ansámblu a na dostupnosti úprav skladeb těchto autorů např. pro žesťové soubory. Při volbě repertoáru se předpokládá individuální kreativní iniciativa studenta.
Vzhledem k různorodosti sestavených komorních souborů jsou možnosti výběru skladeb k nastudování značné. Proto následující výčet je pouze příklad možností literatury pro hlavní typy komorních souborů:
Klavírní trio: BEETHOVEN, Ludwig van. Klaviertrio Es-dur op. 70/2
Dechové kvinteto: REJCHA, Antonín. Dechový kvintet Es-dur, op.88, č. 2
Pro žesťový soubor: MIHÁLY, András. KLEINE TURMMUSIK für zwei Trompeten und zwei Posaunen
Studenti se dále seznamují s tvorbou skladatelů, kteří vytvořili skladby přímo pro různá uskupení žesťových nástrojů, například skladatelů: E. Crespo, A. Guardia, J. Stevens, A. Mihály, G. Jacob, J. Horowitz, J. Parker, P. Dukas, I. Stravinsky, Z. Lukáš, I. Kurz, Z. Šesták, L. Matoušek, O. Semerák, J. Matěj, J. Pohnán, J. Pauer aj.
Doporučená literatura:
KRATOCHVÍL, Jiří. Dějiny a literatura dechových nástrojů. 2. přeprac. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2001. 193 s. ISBN 80-85883-74-0.
NOVOTNÝ, Břetislav. Jak hrát čistě na housle. Praha: Vydavatelství AMU, 2019. ISBN 978-80-7331-523-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě aktivní účasti na odborných cvičeních, nastudování a prezentování komorní skladby (duo s jiným nástrojem než je klavír nebo více interpretů) a účasti na zjišťovací zkoušce.
Docházka - minimálně 80 %.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje