Komorní hra 8
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
198KH8 | zápočet | 4 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jan BARTOŠ, Václav BERNÁŠEK, Kvitoslava BILINSKÁ, Petra BLAŽKOVÁ ŽĎÁRSKÁ, Ana BRATELJEVIČ, Leoš ČEPICKÝ, Pavel ČERNÝ, Mikael ERICSSON, Ivo KAHÁNEK, Martin KASÍK, Ivan KLÁNSKÝ, Lukáš KLÁNSKÝ, Monika KNOBLOCHOVÁ, Pablo Alejandro KORNFELD, Štěpán KOUTNÍK, Boris KRAJNÝ, Pavel KUDELÁSEK, František MALÝ, Lubomír MALÝ, Bohuslav MATOUŠEK, Giedre MRÁZKOVÁ, Ozren MUTAK, Jiří NOVOTNÝ, Jiří PANOCHA, Jindřich PAZDERA, Martin PETRÁK, Miroslav PETRÁŠ, Štěpán RAK, Petr SAIDL, Tomáš STRAŠIL, Pavel SVOBODA, Ivan ŠTRAUS, Jana ŠVADLENKOVÁ, Jaroslav TŮMA, Karel UNTERMŰLLER, Helena WEISER, Milan ZELENKA, Radomír ŽALUD
Obsah
Cíl výuky:
V rámci předmětu Komorní hra 8 studenti vytvářejí komorní seskupení různého složení nebo pokračují ve hře v souborech vytvořených v předchozím průběhu studia s preferencí klavírního tria, smyčcového kvarteta, dechového kvinteta či žesťového souboru, možné jsou však i další kombinace nástrojů. Cílem předmětu je kvalitní nastudování komorní skladby s vysokou uměleckou úrovní a výrazovou vyzrálostí. Pozornost je nadále soustředěna na rozvíjení společného hudebního, artikulačního a rytmického cítění, intonace, souhry, vzájemné komunikace, vyváženého zvuku souboru a vytváření společného hudebního pojetí skladby.
Tematické okruhy:
Prostřednictvím nastudování vybraného repertoáru jsou upevňovány tyto dovednosti studentů:
- Jednotný umělecký projev při interpretaci díla
- Typy komunikace při hře v komorním souboru
- Strukturování zkoušek komorního souboru
- Principy veřejné prezentace uměleckého výkonu v pozici komorního hráče
- Efektivní strategie vedení zkoušek komorního souboru
- Kritická sluchová analýza dosažitelných nahrávek studované skladby v podání jiných interpretů.
Výsledky učení
Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Rozvíjí, prezentuje a realizuje umělecké programy, které jsou koherentní a vhodné pro různé kontexty.
Má schopnost naslouchat, spolupracovat, konstruktivně vyjadřovat názory a upřednostňuje společný zájem před prosazením vlastního názoru.
Ovládá na vysoké úrovni vhodné prezentační a komunikační dovednosti ve všech aspektech své praxe a činnosti.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Studenti pokračují v seznamování s dalšími komorními díly vídeňských klasiků (J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven), českých autorů (B. Smetana, A. Dvořák, L. Janáček, B. Martinů, V. Novák, V. Sommer), autorů světového významu (F. Schubert, J. Brahms, M. Ravel, B. Bartók, D. Šostakovič aj.), výrazných představitelů hudebního baroka (J. S. Bach, G. F. Händel, G. P. Telemann) a se soudobou tvorbou vždy v závislosti na individuálním složení ansámblu a na dostupnosti úprav skladeb těchto autorů např. pro žesťové soubory. Pozornost je věnována také požadovanému repertoáru pro různé interpretační soutěže v komorní hře na národní i mezinárodní úrovni.
Při volbě repertoáru se předpokládá individuální kreativní iniciativa studenta. Vzhledem k různorodosti sestavených komorních souborů jsou možnosti výběru skladeb k nastudování značné. Proto následující výčet je pouze příklad možností literatury pro hlavní typy komorních souborů:
Klavírní trio:
SMETANA, Bedřich. Trio g-moll op.15
Bärenreiter, ISMN 9790260102910
Smyčcové kvarteto:
DVOŘÁK, Antonín. Smyčcový kvartet č. 12 F-dur op. 96
Bärenreiter, ISMN 9790260103023
Dechové kvinteto:
LIGETI, György. Sechs Bagatellen
Schott 1973
Pro žesťový soubor:
FILAS, Juraj. No Comment for brass quintet
Editions BIM Switzerland 1996, ENS 72
Doporučená literatura:
KRATOCHVÍL, Jiří. Dějiny a literatura dechových nástrojů. 2. přeprac. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2001. 193 s. ISBN 80-85883-74-0.
NOVOTNÝ, Břetislav. Jak hrát čistě na housle. Praha: Vydavatelství AMU, 2019. ISBN 978-80-7331-523-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě aktivní účasti na odborných cvičeních, nastudování a provedení cyklické skladby nebo menších jednovětých děl v rozsahu 20 minut. Povinná docházka – minimálně 80 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Klávesové nástroje (Mg) - Klavír od 2022/23 (povinný předmět)
- Klávesové nástroje (Mg) - Cembalo od 2022/23 (povinný předmět)
- Klávesové nástroje (Mg) - Varhany od 2022/23 (povinný předmět)
- Strunné nástroje - Housle (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Strunné nástroje - Viola (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Strunné nástroje - Violoncello (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Strunné nástroje - Kontrabas (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Strunné nástroje - Harfa (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Strunné nástroje - Kytara (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Dechové nástroje - Fagot (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Dechové nástroje - Flétna (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Dechové nástroje - Hoboj (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Dechové nástroje - Klarinet (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Dechové nástroje - Lesní roh (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Dechové nástroje - Pozoun (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Dechové nástroje - Trubka (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Dechové nástroje - Tuba (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)