Divadelní management 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201DMG2 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
S proměnou divadelního systému po roce 1989 je spojena i změna financování divadel, vývoj struktury české divadelní sítě, vznik fenoménu nezávislých divadel fungujících mimo zavedené kulturní instituce. Dobré uplatnění absolventa DAMU do jisté míry závisí také na dobré základní znalosti takového systému a schopnosti využít efektivně jeho možnosti, tedy dobře se v tomto prostředí orientovat.
Obsahem předmětu je výklad seznamující studenty s dílčími problematikami zahrnutými v sylabu předmětu. Do látky uvádí zobecňující vstup pedagoga katedry, uvozující následující pedagogem moderovanou přednáškou odborníka z praxe, konkretizující látku kazuistikami z praxe. Po každém takovém přednáškovém bloku následuje pedagogem katedry řízený seminář, ve kterém se studenti zabývají modelováním postupů souvisejících s aplikací probíraného tématu.
Okruhy problémů:
I. Vznik inscenace v organizačním a institucionálním rámci tzv. pravidelné dramaturgie a tzv. projektové dramaturgie:
- Institucionální divadlo (divadlo veřejné služby), spolek v neziskovém sektoru, divadlo jako podnikatelský subjekt.
II. Divadlo veřejné služby a jeho produkční činnost, producentské divadlo:
- Středoevropský osvícenecký institucionální model, angloamerický model West End a Broadway, alternativní modely divadla.
III. Autorské právo v divadelní tvorbě.
IV. Soubor a solitér (umělec na volné noze):
- Pracovní právo.
- Etika souborové práce.
V. Inscenace a repertoár.
VI. Provoz a tvorba:
- Komplementární vztah provozní (produkční) složky a tvorby v divadle.
- Provozní modely a cíle instituce/spolku/komerčního podnikatelského subjektu.
- Logistika přípravy, „výroby“ a provozování inscenace v těchto modelech.
- Úkoly a kompetence dramaturgie, uměleckého šéfa, režiséra, scénografa, herce a výrobních, technických, provozních a ekonomických složek při tvorbě.
VII. Tvůrce a marketing.
Výsledky učení
Student je obeznámen s ekonomicko-provozním, organizačním, autorskoprávním a pracovně právním a logistickým rámcem, vymezujícím jejich tvůrčí uplatnění v různých statutárních a organizačních formách divadelní činnosti vč. nezávislých scén a soukromých divadelních provozů.
Předpoklady a další požadavky
Předmět je určen pro studenty režie a dramaturgie 1. ročníku magisterského studia povinně, pro herce ve 3. a 4. ročníku volitelně.
Literatura
NEKOLNÝ, Bohumil : Divadelní systém a kulturní politika. Divadelní ústav, Praha 2006
NEKOLNÝ, Bohumil : Divadlo a kreativní sektor, Nakladatelství AMU 2014
GIEP, Hagoort: Umělecký management v podnikatelském stylu, KANT pro AMU v Praze, Praha 2009
GREGAR, Alexandr: Město a( jeho) divadlo, KANT pro AMU v Praze, Praha 2013
HRBEK, Daniel : Budování divadla, Nakladatelství AMU, KANT, Praha 2010
ŠESTÁK, Jiří : Divadlo – kultura – podmínky, Nakladatelství AMU, KANT, Praha 2013
SRSTKA, Jiří : Autorské právo v divadle, AMU, Praha 2007
DVOŘÁK, Jan: Kapitoly k tématu realizace divadla, AMU Praha 2005
KAHNEMAN, Daniel: Myšlení rychlé a pomalé, Jan Melvil Publishing, 2012
Hodnoticí metody a kritéria
Forma ověření: ZS – text, LS – esej (cvičení) a rozprava o něm. Zápočet.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 14:15–15:45 | Jan BURIAN | Kancelář taj. a ved. katedry Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)