Dramaturgická tvorba 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201DVD1 | zkouška | 8 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 164 až 204 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Náplní předmětu Dramatická tvorba jsou průběžné dvě linie úkolů, úkoly tvůrčí a úkoly koncepční. Předmět je věnován vlastní autorské tvorbě (původní hra, překlad, adaptace, dramatizace) a rozvíjení koncepčních, specificky dramaturgických schopností: předpoklady a principy tvorby dramaturgického plánu, analýza, výklad a interpretace, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce, posléze iniciace a reflexe procesu zkoušení a reflexe inscenace. Nedílnou součástí je i sledování současných divadelních trendů, v návaznosti na předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře. V seminářích předmětu Dramaturgická tvorba student rozvíjí a prokazuje svou schopnost odhalit a pojmenovat dramatickou potencionalitu nových původních dramatických textů (i s ohledem na budoucí dramaturgický plán KČD v Disku).
Výsledky učení
Student rozvíjí dramaturgické schopnosti a dovednosti, profiluje osobitý typ svého dramaturgického talentu – autorsko-tvůrčí, koncepční, analyticko- kritický, manažerský.
Předpoklady a další požadavky
Znalosti oboru dramaturgie na úrovni úspěšně složené bakalářské zkoušky.
Literatura
Aristoteles: Poetika, Praha 1993
Brecht, B.: Myšlenky, Praha 1958
Brecht, B.: Kupování mosazi, Brno 2009
Brook, P.: Prázdný prostor, Praha 1988
Císař, J. Česká divadelní traduce: mýtus, nebo skutečnost?, KANT pro AMU v Praze, 2011
Císař, J.: Člověk v situaci, NAMU 2016
Diderot, D.: “Rozhovory o nemanželském synovi”, in: Diderot o divadle, Praha 1950
Dramaturgie pro jednadvacáté století, Akademie múzických umění, divadelní fakulta, Praha 2013
Figal, G.: Hermeneutická svoboda, Praha 1994
Fischer-Lichte, E.: Estetika performativy, Mníšek pod Brdy 2011
Gadamer, H. G.: Aktualita krásného, Bratislava 1995
Gajdoš, J. Od techniky dramatu ke scénologii, NAMU,Praha 2005
Goriaux Pelechová J., Divadlo Thomase Ostermeiera, KANT pro AMU v Praze, Praha 2014
Grossman, J.: Analýzy, Praha 1991
Grossman, J. Texty o divadle 1–6, Divadelní ústav, Praha 1999–2001
1-6, Praha 2000
Jan Grossman k českému divadlu 20. století, NAMU, Praha2021
Hilský, M.: Shakespeare a jeviště svět, Academia 2010
Klíma, M.: O dramaturgii, NAMU 2016
Kotte, A. Divadelní věda. Úvod, KANT pro AMU v Praze, Praha 2010
Kraus, K.: Divadlo ve službách dramatu, Praha 2001
Lehmamm, H. T.: Postdramatické divadlo, Bratislava 2007
Lukeš, M.: Umění dramatu, Praha 1988
Lukeš, M.: Mezi karnevalem a snem, Praha 2004
Lyotard, J. F.: O postmodernismu, Praha 1998
Petříček, M. : Filosofie en noir, Praha 2018
Rezek, P.: Tělo, věc a skutečnost, Praha 2010
Ricouer, P.: Čas a vyprávění, Praha 2000
Ullrichová, D.: O interpretaci a analýze dramatického textu, studijní opory, KČD 2021
Tairov, A. Odpoutané divadlo, Akademie múzických umění v Praze 2005
Vedral, J. Dramaturg, Větrné mlýny 2018
Vedral, J.: Horizont událostí (Dramaturgie řádu, postdramaturgie chaosu), Praha 2021
Vedral, J. Lámání Prosperovy hůlky: K praktické dramaturgii, Pražská scéna, Praha 2021
Vostrý, J. Činoherní klub 1965–1972: Dramaturgie v praxi, Praha 1996
Vostrý, J.: Obraz a příběh: scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění, KANT pro AMU v Praze, Praha 2008
Vostrý, J.: Scénologie dramatu, KANT pro AMU v Praze, Praha 2010
Vostrý, J.: Scénování v době všeobecné scénovanosti, KANT pro AMU v Praze, Praha 2012
Vostrý, J. Scénování a umění, KANT pro AMU v Praze, Praha 2020
Vostrý, J., Plešák, M. (eds.) Problém Brecht I. U nás, II. Jinde, KANT pro AMU v Praze, Praha 2021
Vostrý, J., Sílová, Z. České drama a český hrdina, KANT pro AMU v Praze, Praha 2017
Zich, O.: Estetika dramatického umění, NAMU, Praha 2019
Publikace edice DISK (www.edicedisk.amu.cz) a Studijní texty Ústavu teorie scénické tvorby DAMU, editované J. Vostrým, M. Šotkem a Z. Sílovou
Studijní opory vytvořené pedagogy KČD, dostupné na https://www.damu.cz/katedry-programy/katedra-cinoherniho-divadla/pro-studenty/studijni-materialy/
Pedagogem předmětu je průběžně zadávána další literatura vztahující se konkrétním úkolům
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování a průběžná prezentace dílčích tvůrčích úkolů, příprava absolventské inscenace.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, minimálně 70% účast. Celkové hodnocení se skládá ze 30 % z hodnocení aktivity na seminářích, 70 % z posouzení dramaturgicko-režijní koncepce absolventského představení a jeho následné písemné reflexe.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 11:00–14:00 | Jan HANČIL | Učebna teoretických předmětů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět hlavní)
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět hlavní)