Historie, teorie a praxe české činoherní kritiky 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201HKR2 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Obsah zimního semestru:
- K. H. Hilar a jeho cesta od kritiky k dramaturgii a režii: hranice kritiky a dramaturgie jako hranice reflexe a sebereflexe a další příklady vztahu kritiky a praktické dramaturgie, resp. profesionální tvorby ve vývoji představitelů české činohry; Hilar a Václav Vydra; Hilar a Šalda a Šaldův poměr k divadlu.
- Typologie, resp. genologie kritiky a její diferenciace v období 1. republiky: Jindřich Vodák, Otokar Fischer, A. M. Píša a další; František Götz jako dramaturg, teoretik a kritik, O. Fischer jako kritik, historik, dramaturg a šéf činohry.
- Frejkova A Burianova dramaturgie jako kritika a Honzlova jako programová estetika či poetika, akademická teatrologie a ideologie.
- Kritika a ideologie: od avantgardní k socialisticko-realistické dramaturgii, od kritiky k sebekritice.
- Kritika a dramaturgie cestou k 60. letům a v 60. letech u nás i ve světě a vývoj vzájemného vztahu kritiky a dramaturgie (či opačně) od tzv. normalizace k polistopadovému otevření světu i módám dneška.
Výsledky učení
Cílem předmětu je vést studenty režie a dramaturgie KČD k hlubšímu pochopení vztahu divadla a diváků v kontextu dobové společenské mentality na hranici obecně kulturní a odborně divadelní reflexe. Ve výsledku jde o sledování vývoje této reflexe nikoli v rámci úzce akademického (či pseudoakademického) oddělování kritiky a dramaturgie, ale o takové pojetí obou disciplín, které odpovídá reálné situaci a které by bylo adekvátní jak reálnému vztahu divadla a jeho diváků, tak vztahu tvorby a reflexe v divadelní praxi, v níž se jednotlivé profese (režisér – dramaturg – kritik) prolínají, jak ostatně dokládají konkrétní příklady: tak je předmět významný i pro studium historie i současné praxe a perspektiv české činohry na úrovni, na které se studium historického materiálu stává součástí (o příslušné znalosti opřené!) sebeidentifikace talentu a rozvíjení jeho různých stránek.
Předpoklady a další požadavky
Aktivní účast na seminářích, písemné vypracování seminární práce.
Literatura
Z uvedených seznamů literatury s širším záběrem doporučuje pedagog ke studiu posluchačů a posluchaček přísně vybrané (a počtem i rozsahem zvládnutelné) položky podle jejich zaměření, doposud získané vědomostní báze a zájmu o možná dílčí témata ke společnému i individuálnímu využití.
VI.
- Hilar, K. H. Divadelní promenády, Praha 1915
- Hilar, K. H. Boje proti včerejšku (1915–1925), Praha 1925
- Hilar, K. H. Pražská dramaturgie, Praha 1930
- K. H. Hilar (Čtvrt století české činohry), Praha 1936
- Rutte, M. 20 kázání o divadle, Praha 1940: 55–90 (První až čtvrtý rozhovor s V. Vydrou)
- Šalda, F. X. O naší moderní kultuře divadelně dramatické, Praha 1937
- Šalda, F. X. O věcech divadelních, Praha 1987
- Vydra, V. Prosím o slovo, Praha 1940
- Vydra, V. Má pouť životem a uměním, Praha 1948
VII.
- Fischer, O. K dramatu, Praha 1919
- Fischer, O. Literární studie a stati I, II, Praha 2015
- Otokar Fischer a Národní divadlo, Praha 1983
- Götz, F. „Česká moderní divadelní kritika“, in Nové české divadlo 1918–1926, Praha 1926: 65–74
- Götz, F. Zrada dramatiků, Praha 1931
- Götz, F. Boj o český divadelní sloh, Praha 1934
- Píša, A. M. Stopami dramatu a divadla, Praha 1967
- Píša, A. M. Divadelní avantgarda, Praha 1978
- Rutte, M. 20 kázání o divadle, Praha 1940
- + časopis Jeviště 1918–1922, Nová scéna 1930, sborníky Nové české divadlo 1918–1926, 1927,1928–1929, 1930–1932 ad.
VIII.
- Burian, E. F. Zameťte jeviště, Praha 1936
- Burian, E. F. Pražská dramaturgie 1937, Praha 1938
- Burian, E. F. Pojďte, lidé, na divadla, s železnýma kladivama, Praha 1940
- Frejka, J. Živé divadlo (Sešit poznámek), Praha 1936
- Frejka, J. O divadlo vskutku národní, Praha 1939
- Frejka, J. Smích a divadelní maska, Praha 1942
- Frejka, J. Železná doba divadla, Praha 1945
- Frejka, J. Režie jako projev průbojného ducha [výbor uspořádaný J. Hájkem], Praha 1980
- Honzl, J. K novému významu umění, P raha 1956 (články psané do roku 1945)
- Honzl, J. Divadelní a literární podobizny, Praha 1959
- Honzl, J. Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963
IX.
- Burian, E. F. Zahajujeme, Praha 1945
- Burian, E. F. Divadlo za našich dnů [výbor uspořádaný J. Kopeckým], Praha 1962
- Honzl, J. K novému významu umění, Praha 1956 (články psané po roce 1945)
- Kočová, Z. Kronika Armádního uměleckého divadla, Praha 1955
- Sílová, Z. / Bár, P. Frejkovy Schovávané na schodech, Praha 2014
- Vostrý, J. „Jiří Frejka a divadelní revoluce“, in Vostrý, J. / Sílová, Z. / Bár, P. Divadelním ředitelem 1945–1950 (Jiří Frejka na Vinohradech), Praha 2016
- + časopisy Divadelní zápisník, Otázky divadla a filmu, Divadlo ad.
X.
- Císař, J. Česká divadelní tradice, Praha 2011: 83–147 (II. Klasika a interpretace) a další články z čas. Disk (2002–2012)
- Divadla studiového typu, Praha 1981
- Grossman, J. Analýzy, Praha 1991
- Hořínek, Z. Divadlo mezi modernou a postmodernou, Praha 1998
- Hyvnar, J. „Od pojetí herectví ve studiových divadlech k dnešním otázkám“, in (týž) O českém dramatickém herectví 20. století, Praha 2008: 264–294, pův. Disk 22 (prosinec 2007)
- Kraus, „Pro divadlo dramatu“, in Divadlo ve službách dramatu, Praha 2001: 158–178
- Machonin, S. Šance divadla, Praha 2005
- O současné české režii 1, Praha 1981
- O současné české režii 2, Praha 1983
- Suchařípa, L. Pravidla hry, Praha 1998
- Vostrý, J. Drama a dnešek, Praha 1990
- Vostrý, J. Činoherní klub 1965–1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996
- + časopisy Divadlo, Divadelní revue, Svět a divadlo s články J. Černého, Z. Hořínka, V. Justa, M. Lukeše ad.
Hodnoticí metody a kritéria
Klasifikace na základě předložené písemné seminární práce na zadané téma.
Poznámka
Možné náměty seminárních prací:
- Václav Tille a František Zavřel,
- Režisér vs. herec vs. kritik: Vydrova kritika Hilara ve světle Rutteho kritiky,
- Josef Träger a Jiří Frejka,
- Hra a její inscenace, jak ji vidí dramaturg a kritik, resp. historik na příkladu interpretací Topolova Konce masopustu z hlediska různých posuzovatelů a doby,
- Dramatikovo dílo, jak je vidí dramaturg a kritik.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Pá | 11:00–12:30 | Radmila HRDINOVÁ | Učebna - teoretické předměty Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (MA) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (M.A.) (volitelný předmět)