Podoby herectví 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201PDH1 | zkouška | 1 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), -2 až 3 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
V návaznosti na hlavní předměty „Herecká tvorba“ a „Scénická tvorba“ i na přednáškový cyklus Divadlo v historii západní kultury„ jde v případě semináře “Podoby herectví„ o příležitost pozorovat, poznávat a reflektovat problémy studovaného oboru. Od samotného počátku své “praxe„ a s postupujícími zkušenostmi jsou studenti vedeni k soustavné analýze a hlubší reflexi otázek herecké tvorby dvojím způsobem: skrze sebereflexi (anketa zaměřená na psychologii herecké tvorby) a skrze rozbor “historických příkladů„ srovnávaných se současnou podobou a úrovní herectví. Konfrontace vlastních zkušeností se “vzory„ - významnými představiteli jednotlivých tvůrčích stylů - umožňuje dvojí pohled na hereckou práci: takříkajíc “zvenčí„, skrze pozorování, popis a analýzu tvůrčích postupů toho druhého, a “zevnitř", při pokusech zmapovat a pojmenovat problémy, s nimiž se studenti setkávají při vlastní přípravě na roli a posléze v průběhu zkoušení inscenace. Osobní konfese přesahující vecné postřehy a poznatky jsou směřovány k analýze obecnějších problémů: profesionálních vztahů mezi hereckými partnery, vztahu herec - text (předloha), herec - režisér, dramatická postava - herecká postava, spolupráce v inscenačním týmu.
Výsledky učení
- Seznámit posluchače s konkrétní podobou jednotlivých hereckých stylů a způsobů vytváření herecké postavy u řady českých i světových hereckých osobností.
- Zachycení a poznání vývoje prostřednictvím analýz jednotlivých výkonů.
- Konfrontace s vlastními zkušenostmi, reflektovanými v anketě o psychologii herecké tvorby.
- Konfrontace vlastního poznání jednotlivého hereckého fenoménu s analýzou či popisem v příslušné literatuře (odborné studie, monografie, memoáry).
Předpoklady a další požadavky
Schopnost empatie a následné analýzy na úrovni úspěšně vykonané přijímací zkoušky.
Literatura
Zhlédnuté divadelní inscenace, vybrané filmy, televizní a jiné video- či audiozáznamy.
Dokumentační materiál k jednotlivým dílů včetně fotografického, dobové odborné reflexe i osobní záznamy tvůrců (vzpomínky, deníky, interview)
Základní odborná literatura k tématu dramatické a komediální herectví:
- Vostrý, Jaroslav, O hercích a herectví, druhé, rozšířené vydání, Praha 2014 (vybrané kapitoly)
- Lukavský, Radovan: Být nebo nebýt. Monology o herectví, Praha 1985
- Čechov, Michail: Hercova cesta / O herecké technice, Praha 2017
- Vostrý, Sílová: Je dnes ještě možné herecké umění? (Příspěvek ke scénologii herectví), Praha 2008 (vybrané kapitoly)
- Zich, Otakar: Estetika dramatického umění, Praha 1986: 89–131 (V. Dramatická osoba. Tvorba hercova)
Základní odborná literatura k tématu dramatické a komediální herectví:
Vostrý, Jaroslav, Předpoklady hereckého projevu, Praha 2021 (Studijní texty v knihovně DAMU)
Čechov, Michail, Hercova cesta / O herecké technice, Praha 2017
Lukavský, Radovan: Být nebo nebýt. Monology o herectví, Praha 1985 (zde i Deník Hamleta)
Vostrý, Jaroslav, O hercích a herectví, druhé, rozšířené vydání, Praha 2014 (kapitoly podle zájmu)
Vostrý, Sílová: Je dnes ještě možné herecké umění? (Příspěvek ke scénologii herectví), Praha 2008
Zich, Otakar: Estetika dramatického umění, Praha 1986: 89–131 (V. Dramatická osoba. Tvorba hercova)
Herecké monografie a memoáry
Werich, Jan:, Klauni, in: Úsměv Klauna, Praha 1984 a další vydání
Vlasta Burian: např. Antonín Král, Petr Král: Vlasta Burian, Praha 1967
Valtrová, Marie: Kronika rodu Hrušínských, Praha 1994
Vostrý, Jaroslav: Petr Čepek. Talent a osud, Praha 1996
Pešek, Ladislav: Tvář bez masky, Praha 1977, 1998
Scheinpflugová, Olga: Byla jsem na světě, Praha 1994 (druhé, opravené vydání)
Fabianová, Vlasta: Jsem to já?, Praha 1993
Vostrý, Jaroslav: Zdeněk Štěpánek. Herec a dějiny, Praha 1997
Charlie Chaplin: Můj životopis, Praha 1967, 2000
Louis Delluc: Chaplin, Praha 1924
Olivier, Laurence, Hercova zpověď, Praha 1982
Brunelin, André: Gabin, Praha 1995
Bonal, Gérard: Gérard Philipe, Praha 1997
+ další knihy a články dle vlastního výběru, týkající se osobností, jejichž filmy si budeme promítat či které Vás zajímají
Téma „O hercích a herectví“ v časopise Disk – viz seznam na webovkách, adresa:
https://edicedisk.amu.cz/o-hercich-a-herectvi/
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocení vychází ze zadané písemné práce, skládající se ze tří částí:
- popis hereckého výkonu
- poznámky z odborné literatury
- poznámky z memoárové literatury
Forma: písemná seminární práce v rozsahu 2700–5400 znaků
2 písemné referáty z četby literatury: 6300–9000 znaků
Konkrétní informace viz Tým předmětu na MS Teams
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 10:30–12:45 | Zuzana SÍLOVÁ | Posluchárna - Hallerův sál Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)