Režijní tvorba 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201RMR4 | zkouška | 5 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 83 až 108 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět je zaměřen na zvládnutí celistvého jevištního tvaru v podmínkách profesionálního divadla. Náplň studia je v odpovídající míře určována přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenacích v předmětech Scénická tvorba a Inscenační praxe. Probírá tyto okruhy látky:
- Úvod do komplexní přípravy inscenace.
- Výběr předlohy.
- Inscenační záměr.
- Dramaturgicko-režijní koncepce.
- Výběr spolupracovníků a koncepce inscenace.
- Produkční příprava.
- Příprava zkušebního procesu.
Student se pod odborným pedagogickým vedením seznamuje s možnostmi složitější interpretace, stylizace i komplikovanější kombinace scénických prvků při tvorbě mizanscén v rámci celistvého scénického tvaru realizovaného v podmínkách profesionálního divadla. Podstatnou součástí výuky je nutnost tvořit s ostatními a dokázat je inspirovat a být jimi inspirován. Důležité je tu samostatné rozhodování vyvěrající ze schopnosti naslouchat, polemizovat a přesvědčovat. Student tu činí podstatné kroky při nalézání vlastní tvůrčí metody neomezující se jen na vlastní schopnosti, ale využívající talentu a schopností spolutvůrců.
Výsledky učení
Student musí prokázat schopnost vybrat předlohu z hlediska osobního tématu, posoudit její realizovatelnost z hlediska inscenačního záměru - obsazení, prostoru, poptávky, výrobních a finančních možností, reprízovosti, dlouhodobých a krátkodobých cílů. Pro hodnocení je rozhodující, zda posluchač dokáže vlastní uměleckou koncepci připravit pro realizaci v konkrétních podmínkách s konkrétními spolupracovníky, aniž by opustil vlastní nároky a představy o budoucím obsahu i tvaru inscenace.
Předpoklady a další požadavky
Intenzivní spolupráce s posluchači KS, KALD, KP a dalšími externími spolupracovníky v návaznosti na konkrétním úkolu.
Literatura
ARTAUD, Antonin: Divadlo a jeho dvojenec, Herrman a synové, 1991
BARBA, Eugenio; SAVARESE, Nicola: Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců, Divadelní ústav, Lidové noviny, Praha, 2000
BRECHT, Bertlot: Myšlenky, Československý spisovatel, Praha, 1958
BROCKETT, Oscar G.: Dějiny divadla, Nakladatelství Lidové noviny, Institut umění - Divadelní ústav, Praha 2008
BROOK, Peter: Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987, Nakladatelství Studia Ypsilon, Praha, 1996
BROOK, Peter: Prázdný prostor, Panorama, Praha, 1988
CÍSAŘ, Jan: Člověk v situaci, NAMU, Praha, 2016
ČECHOV, Michail: Hercova cesta, KANT, Praha, 2017
DONELLAN, Declan: Herec a jeho cíl, Brkola, Praha, 2007
FISCHER -LICHTE, Erika: Estetika performativity, Mníšek pod Brdy, 2011
GROSSMAN, Jan: Jan Grossman k českému divadlu 20. století, NAMU, Praha, 2021
GROSSMAN, Jan: Texty o divadle, Pražská scéna, Praha,1999
GROTOWSKI, Jerzy: Od chudého divadla k divadlu pramenů, Praha 1981
HYVNAR, JAN:an: Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století: KANT, Praha, 2011
JOHNSTONE, Keith: IMPRO: Improvizace a divadlo, NAMU, Praha, 2014.
KRAUS, Karel: Divadlo ve službách dramatu: Institut umění - Divadelní ústav, Praha 2001
LEHMANN, Hans Thies: Postdramatické divadlo. Divadelný ústav, Bratislava, 2007.
MEJERCHOLD, Vsevolod Emiljevič: Přestavba divadla: úvahy o moderním divadle a jeho funkci, Praha 1946
PAVIS, Patrice: Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů, Divadelní ústav, Praha 2003
GORIAUX PELECHOVÁ, Jitka: Divadlo Thomase Ostermeiera, KANT, Praha, 2015: Divadlo Thomase Ostermeiera, KANT, Praha, 2015
TAIROV, Alexander: Odpoutané divadlo, Zápisky režiséra, Praha 1927
VOSTRÝ, Jaroslav: Ejzenštejnovy lekce divadelní režie, Státní pedagogické nakladatelství, Praha, 1987
VOSTRÝ, Jaroslav: Obraz a příběh: scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění, KANT, Praha, 2008
VOSTRÝ, Jaroslav: O hercích a herectví: druhé, rozšířené vydání, KANT, Praha, 2014
VOSTRÝ, Jaroslav: Předpoklady hereckého projevu, NAMU, Praha, 2021
VOSTRÝ, Jaroslav: Režie je umění, Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, Praha, 2009
VOSTRÝ, Jaroslav: Scénování a umění, KANT, Praha, 2020
VOSTRÝ, Jaroslav: Scénování v době všeobecné scénovanosti (úvod do scénologie), KANT Praha, 2012
ZICH, Otakar: Estetika dramatického umění, AMU, Praha, 2019
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnotí se vypracování režijní knihy a vypracování dramaturgicko-režijní koncepce inscenace. Předpokládá se aktivní účast na seminářích.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 15:00–18:00 | Jan NEBESKÝ | paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět hlavní)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět hlavní)