Režijní tvorba 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201RTO2 | zkouška | 4 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět zaměřený na teoretické i praktické seznámení s procesem režijní práce a na konfrontaci s nejdůležitějšími tendencemi moderní a současné české i světové režijní tvorby. Po teoretickém osvojení elementární terminologie a obeznámení s klíčovými metodickými postupy je studium v odpovídající míře určováno přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenačních úkolech. Příprava se rozvíjí především na bázi interpretace literatury pro divadlo, zejména pak dramatu, kterou režie buduje prostředky jeviště jako celistvou strukturu a specifický systém.
- Stanislavskij: „Být sám sebou v daných okolnostech“.
- Mejercholdova technika montáže a biomechanika.
- Vachtangov a „zdivadelnění divadla“.
- Michail Čechov, „psychologické gesto“ a „imaginární dvojník“.
- Brechtovo „epické divadlo“ a „zcizovací efekt“.
- Grotowského „chudé divadlo“ a „svatý herec“.
- Brookův „prázdný prostor“.
V rámci semestru se studenti seminárním způsobem seznamují s klíčovými režijními osobnostmi a metodami práce, které rozhodujícím způsobem ovlivnily vývoj současného evropského divadla. Je probírána metoda herecké práce K. S. Stanislavského s důrazem na práci s podtextem, schopnost „být sám sebou v daných okolnostech“ a motivaci jednání. Mejercholdova metodika slouží především k představení možností „biomechaniky“ a systematické práce s montáží, mizanscénou a temporytmem. Při probírání Vachtangovovy metodiky je poukazováno zvláště na možnosti propojení vnitřní techniky s expresivitou stylizovaného vnějšího výrazu. V metodě Michaila Čechova je zdůrazňována práce s „psychologickým gestem“ a „imaginárním dvojníkem“. Dále jsou představovány principy Brechtova „epického divadla“ a „zcizovacího efektu“ s důrazem na princip ozvláštnění. V Jerzy Grotowském se při seznamování s jeho „chudým divadlem“ studentům představují možnosti divadla jako cesty poznání, setkání a sdílení i principy moderního hereckého tréninku. Peter Brook je představován jako klíčový představitel současné režie, který systematicky pracuje s kombinací nejrůznějších metodických přístupů.
Výsledky učení
- Seznámení s programem a cíli studia činoherní režie.
- Seznámení se základními estetickými pojmy činoherního divadla a režie.
- Pochopení základních inscenačních principů a divadelních funkcí na historických příkladech.
- Vymezení funkce a prostředků novodobé divadelní režie.
Předpoklady a další požadavky
- Talentové předpoklady, prověřené několikastupňovým přijímacím řízením.
- Znalost historie a typů divadelní kultury.
- Základní orientace v české a světové dramatické literatuře.
- Ovládání základních teatrologických pojmů.
Literatura
Pavis, Patrice - Dictionary of the Theatre
Gordon, Robert - The purpose of playing: modern acting theories in perspective
Schechner, Richard - Performance theory [2005]
Bogart, Anne - A director prepares: seven essays on art and theatre
Čechov, Michail Alexandrovič - The path of the actor
Čechov, Michail Alexandrovič - To the actor: on the technique of acting
Donnellan, Declan - The actor and the target
Hauser, Frank; Reich, Russell - Notes on Directing: 130 Lessons in Leadership from the Director`s Chair
Gaskill, William - A Sense of direction
Krasner, David (ed.) - Method acting reconsidered: theory, practice, future
Lecoq, Jacques - The moving body: teaching creative theatre
Luere, Jeane - Playwright Versus Director: Authorial Intentions and Performance Interpretations
Hodge, Alison - Twentieth century actor training [2007]
Johnstone, Keith - IMPRO: improvisation and the Theatre
Merlin, Bella - Beyond Stanislavsky: the psycho-physical approach to actor training
Mitter, Shomit - Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook
Rudlin, John - Commedia dell´arte: an actor´s handbook
Rudlin, John; Crick, Olly - Commedia dell´arte: a handbook for troupes
Stanislavski, Constantin - An actor´s handbook: an alphabetical arrangement of concise statements on aspects of acting
Stanislavski, Constantin - An actor´s work: a student´s diary
Thomas, James Michael - Script analysis for actors, director and designers
Zarrilli, Phillip B. - Psychophysical acting: an intercultural approach after Stanislavski
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocení vychází z předložení a obhajoby seminární práce a přihlíží k aktivitě v debatách na seminářích.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 15:00–16:30 | Jakub KORČÁK | Učebna - teoretické předměty Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět hlavní)