Televizní adaptace divadelní inscenace 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201TDD1 | zápočet | 1 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), -7 až -2 hodin domácí příprava!!! | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět určený pro magisterský stupeň studia oborů režie a dramaturgie se zabývá komplexně problematikou přenosu divadelní inscenace v televizi - z hlediska historického vývoje, adaptace rozdílných žánrů a stylů, z technického hlediska, základů používání televizních prostředků - kamery, zvuku, střihu i z hlediska produkčního - organizace, financování, autorská práva, zkoušení, příprava, dokončovací práce, schvalování atd. Předmět je rozvržen na dva semestry: LS v 1. ročníku a ZS ve 2. ročníku. Úvodní semestr probíhá formou semináře a přednášek o historii televizních adaptací a o teorii a praxi přístupů k jednotlivým žánrům a stylům včetně jejich potřebné komparace. V závěru tohoto semestru si studenti připraví podrobný režijní scénář televizního přenosu, k čemuž musí zvládnout jak základy televizní techniky, tak i příslušnou dramaturgicko-produkčně-režijní přípravu. Druhý semestr je věnován více praxi, během které projdou pod vedením zkušeného režiséra celým procesem natáčení televizní inscenace.
Odborným garantem je Ondřej Šrámek, který dle potřeby spolupracuje s režiséry se zkušenostmi v tomto oboru - Polesný, Věrčák, Pokorný, Weigl.
Výsledky učení
Rozšíření kvalifikačních předpokladů, optimalizace možností uplatnění v praxi. Televizní a filmové technologie se stále častěji používají v současném divadle.
Předpoklady a další požadavky
Ukončení bakalářského stupně studia režie a dramaturgie.
Literatura
Jan Svačina: Televize zve do divadla
Televizní tvorba 1985, č. 3, ČST Praha
Jan Roubal: Hledání jména
(K problematice televizních převodů divadelní inscenace.)
Kontext(y) II. Sborník katedry teorie a dějin dramatických umění Litteraria-Theatralia-Cinematographica. Olomouc, Univerzita Palackého, 2000
Jan Roubal: Pár teoretických poznámek a tezí k audiovizuálním médiím jako paměti divadla
In: Kontext(y) I. Sborník katedry teorie a dějin dramatických umění Litteraria-Theatralia-Cinematographica. Olomouc, Univerzita Palackého, 1999
Roubal Jan: Co s ním? Audiovizuální obraz divadla. Svědectví a legenda? Divadlo ve filmu a televizi III. Univerzita Palackého Olomouc 2002
Karvaš Peter: Reštrukturácia umeleckých potrieb a prameny dramatických umění, Bratislava 1982, Výzkumný ústav kultúry v Bratislavě
Landisch Eduard: Dramatická televizní tvorba. Televizní postupy z hlediska hlavního kameramana. AMU, FAMU, SPN 1988
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 16:00–18:15 | Ondřej ŠRÁMEK | paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)