Teorie a praxe jevištního slova 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201TJL1 | zápočet | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět zaměřený na studenty 2. ročníku herectví poskytuje hlubší vhled do problematiky slova na jevišti na té úrovni, kde se teorie a praxe herectví stýká s obecnou poetikou, sémantika s prozodií a slovní jednání s obecnými principy slovního a slovesného vyjadřování.
Výuka v zimním semestru zahrnuje tyto okruhy pojmů/problémů:
- Konstativní, resp. narativní a performativní stránka slovního vyjadřování; vyprávění a předvádění (scénování) v denní praxi a ve specifickém scénickém útvaru.
- Literární a orální, psaný text a mluvní projev, jevištní realizace slova jako prostředek pochopení smyslu psaného textu pomocí navrácení slova jeho mluvně tělesnému základu.
- Slovo a obraz, věcné a básnické vyjadřování, literární a jevištní tropy; věcné sdělení a estetické ozvláštnění, understatement a patos.
- Próza a verše, základní versologické pojmy; metrum a rytmus; nejčastěji užívané dramatické veršové útvary; Zich o básnických typech a Mukařovský o motorickém dění v poezii.
- Přízvuk a délka: čeština mezi systémem sylabotonickým a časoměrným? Slovo a prostor v Zeyerově Radúzovi a Mahuleně.
Výsledky učení
Poetika je tu rozvíjena nejenom za účelem zvládnutí příslušných poznatků, ale zejména z hlediska rozvíjení citu pro slovo a rodný jazyk v tradicích výuky, jejíž představitelkou na DAMU byla doc. Jiřina Hůrková. V této tradici jsou (na rozdíl od filologického a literárněvědného pojetí) např. při výuce versologie její specifické elementy rozvíjeny na úrovni, na níž se vztah metra a rytmu studuje v souvislosti s obecnou problematikou jevištního rytmu, slovo se odvozuje z tělesného gesta (od gestus) či stává se gestem a vztah sémantické a prozodické roviny slovního vyjadřování se činí nedílnou součástí studia vztahu racionální a emocionální, diskurzivní a imaginativní, vnější a vnitřní, sdělovací a umělecké, věcné a estetické stránky jevištního projevu.
Předpoklady a další požadavky
Aktivní účast na seminářích, vypracování písemné práce.
Literatura
Viz literatura související s tematickými okruhy 3–7 k postupové zkoušce z historie a teorie činoherního divadla a 6–11 k postupové zkoušce z činoherního herectví.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet na základě předložené písemné seminární práce na zvolené téma.
Poznámka
Vzhledem k všeobecné zanedbanosti péče o kulturu slova ve společnosti i zejména o kultivaci citu pro slovo na úrovni středoškolského vzdělání je – vedle kultivace hlasového a mluvního projevu – ve 2. ročníku studia činoherního herectví nezbytné obrátit pozornost posluchačů a posluchaček k těm subtilnějším vlastnostem činoherního vyjadřování, které nelze zvládnout bez základních poznatků z poetiky.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)