Teorie a praxe jevištního slova 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201TJL2 | zkouška | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět zaměřený na studenty 2. ročníku herectví poskytuje hlubší vhled do problematiky slova na jevišti na té úrovni, kde se teorie a praxe herectví stýká s obecnou poetikou, sémantika s prozodií a slovní jednání s obecnými principy slovního a slovesného vyjadřování.
Výuka v letním semestru zahrnuje tyto okruhy pojmů/problémů:
- Význam a výraz: vztah sémantické a prozodické stránky veršovaného i prozaického slovního projevu; slovní sdělení a „hudba slov“.
- Veltruského hypotéza dominance intonace, exspirace a témbru.
- Dialog a monolog, individuální výraz a vzájemná komunikace; typy dialogu podle Mukařovského a vývoj dialogu v dramatu „od Shakespeara k Čechovovi“.
- Slovní/mluvní stylizace a žánrově stylové zaměření; spisovné a nespisovné vyjadřování; dialektismy, archaismy, vulgarismy.
- Slovní vtip a jeho uplatnění v hospodě, v kabaretu a v dramatu.
Výsledky učení
Poetika je tu rozvíjena nejenom za účelem zvládnutí příslušných poznatků, ale zejména z hlediska rozvíjení citu pro slovo a rodný jazyk v tradicích výuky, jejíž představitelkou na DAMU byla doc. Jiřina Hůrková. V této tradici jsou (na rozdíl od filologického a literárněvědného pojetí) např. při výuce versologie její specifické elementy rozvíjeny na úrovni, na níž se vztah metra a rytmu studuje v souvislosti s obecnou problematikou jevištního rytmu, slovo se odvozuje z tělesného gesta (od gestus) či stává se gestem a vztah sémantické a prozodické roviny slovního vyjadřování se činí nedílnou součástí studia vztahu racionální a emocionální, diskurzivní a imaginativní, vnější a vnitřní, sdělovací a umělecké, věcné a estetické stránky jevištního projevu.
Předpoklady a další požadavky
Aktivní účast na seminářích, vypracování písemné práce.
Literatura
Viz literatura související s tematickými okruhy 3–7 k postupové zkoušce z historie a teorie činoherního divadla a 6–11 k postupové zkoušce z činoherního herectví.
Hodnoticí metody a kritéria
Klasifikace na základě předložené písemné seminární práce na zvolené téma.
Poznámka
Vzhledem k všeobecné zanedbanosti péče o kulturu slova ve společnosti i zejména o kultivaci citu pro slovo na úrovni středoškolského vzdělání je – vedle kultivace hlasového a mluvního projevu – ve 2. ročníku studia činoherního herectví nezbytné obrátit pozornost posluchačů a posluchaček k těm subtilnějším vlastnostem činoherního vyjadřování, které nelze zvládnout bez základních poznatků z poetiky.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)