Teorie a praxe jevištního slova 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201TPJ1 | zápočet | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět zaměřený na studenty 2. ročníku herectví a režie-dramaturgie poskytuje hlubší vhled do problematiky slova na jevišti na té úrovni, kde se teorie a praxe herectví stýká s obecnou poetikou, sémantika s prozodií a slovní jednání s obecnými principy slovního a slovesného vyjadřování.
Výuka v zimním semestru zahrnuje tyto okruhy pojmů/problémů:
- Konstativní, resp. narativní a performativní stránka slovního vyjadřování; vyprávění a předvádění (scénování) v denní praxi a ve specifickém scénickém útvaru.
- Literární a orální, psaný text a mluvní projev, jevištní realizace slova jako prostředek pochopení smyslu psaného textu pomocí navrácení slova jeho mluvně tělesnému základu.
- Slovo a obraz, věcné a básnické vyjadřování, literární a jevištní tropy; věcné sdělení a estetické ozvláštnění, understatement a patos.
- Próza a verše, základní versologické pojmy; metrum a rytmus; nejčastěji užívané dramatické veršové útvary; Zich o básnických typech a Mukařovský o motorickém dění v poezii.
- Přízvuk a délka: čeština mezi systémem sylabotonickým a časoměrným? Slovo a prostor v Zeyerově Radúzovi a Mahuleně.
Výsledky učení
Poetika je tu rozvíjena nejenom za účelem zvládnutí příslušných poznatků, ale zejména z hlediska rozvíjení citu pro slovo a rodný jazyk v tradicích výuky, jejíž představitelkou na DAMU byla doc. Jiřina Hůrková. V této tradici jsou (na rozdíl od filologického a literárněvědného pojetí) např. při výuce versologie její specifické elementy rozvíjeny na úrovni, na níž se vztah metra a rytmu studuje v souvislosti s obecnou problematikou jevištního rytmu, slovo se odvozuje z tělesného gesta (od gestus) či stává se gestem a vztah sémantické a prozodické roviny slovního vyjadřování se činí nedílnou součástí studia vztahu racionální a emocionální, diskurzivní a imaginativní, vnější a vnitřní, sdělovací a umělecké, věcné a estetické stránky jevištního projevu.
Předpoklady a další požadavky
Aktivní účast na seminářích, vypracování písemné práce.
Literatura
Studijní literatura a studijní pomůcky
Aristoteles: Rétorika /v překladu Antonína Kříže/, Praha 1999;
Divadlo 5/1967 (květen) /číslo věnované národnímu jazyku a jazyku dramatu/;
Červenka, M. Kapitoly o českém verši, Praha 2006;
Gasparov, M. L. Nástin dějin evropského verše, Praha 2010/2012;
Hála, B., Sovák, M. Hlas, řeč, sluch, Praha 1962 /6. přepr. vydání/;
Hrabák, J. Poetika, 2. vyd. 1977;
Hrabák, J. Úvod do teorie verše, 1978;
Hůrková, J. Česká výslovnostní norma, Praha 1995;
Hůrková–Novotná, J., Makovičková, H. Základy jevištní mluvy, 2 svazky, Praha 1986;
Jak rozumět českému dramatu 19. století. Sborník vybraných statí V. Macury, A. Sticha, J. Frejky, J. Honzla, Studijní texty Ústavu teorie scénické tvorby DAMU 2019;
Jakobson, R. Poetická funkce, Jinočany 1995 /vybrané stati/;
Lukavský, R. Kultura mluveného slova, Praha 2000;
Marcus Fabius Quintilianus. Základy rétoriky, Praha 1985;
Mathesius, V. Řeč a sloh, Praha 1966;
Mukařovský, J. Kapitoly z české poetiky I.–III., Praha 1948 /vybrané stati, z nichž většina zařazena i v dalších sbornících Mukařovského studií/ (O rytmu v moderním českém básnictví a o českém volném verši, Dvě studie o dialogu);
Mukařovský, J. O motorickém dění v poezii, Praha 1985;
Veltruský, J. Drama jako básnické dílo, Brno 1999;
Veltruský, J. Zvukové vlastnosti textu a hercův hlasový projev. In (týž) Příspěvky k teorii divadla, Praha 1994: 102–116; pdf
Vostrý, J. Scénologie dramatu, Praha 2011: 63–79 (z kap. Drama a rétorika)
Zich, O. O typech básnických (1917/18, 1937). In Kudrnáč, J. (ed.) Česká literární kritika v dotyku se strukturalismem, Brno 2003
Dále viz literatura související s tematickými okruhy 3–7 k postupové zkoušce z historie a teorie činoherního divadla a 6–11 k postupové zkoušce z činoherního herectví a režie-dramaturgie.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet na základě předložené písemné seminární práce na zvolené téma.
Poznámka
Vzhledem k všeobecné zanedbanosti péče o kulturu slova ve společnosti i zejména o kultivaci citu pro slovo na úrovni středoškolského vzdělání je – vedle kultivace hlasového a mluvního projevu – ve 2. ročníku studia činoherního herectví nezbytné obrátit pozornost posluchačů a posluchaček k těm subtilnějším vlastnostem činoherního vyjadřování, které nelze zvládnout bez základních poznatků z poetiky.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 10:00–11:30 | Zuzana SÍLOVÁ | Učebna - teoretické předměty Karlova 26, Praha 1 |
RD | paralelka 1 | |
Út | 10:45–12:15 | Milan ŠOTEK | Učebna - teoretické předměty Karlova 26, Praha 1 |
Herectví | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)