Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201VVZ2 zkouška 2 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 19 až 29 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jitka GORIAUX

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jitka GORIAUX

Obsah

Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Letní semestr (3. r. H +1.mgr.r. R a D).

„Aplikovat kritické myšlení na fenomény moderního divadla“

První blok „Vznik a vývoj moderní evropské režie, dramaturgie a hereckého umění“

  1. Richard Wagner: první kroky k iluzivnímu realismu.
  2. Meiningenští: proč bylo herectví slabým článkem jejich tvorby?
  3. André Antoine: role jevištních adaptací románů pro vznik moderní režie.
  4. K. S. Stanislavskij x V. E. Mejerchold: neviditelná režie x divadelní divadlo.
  5. Západoevropská avantgarda a její odkaz: od Appiy a Craiga ke Kantorovi.
  6. Brechtův odkaz od 50. let po současnost: mezi formálním kánonem (Benno Besson: Kavkazský křídový kruh), společenskou kritikou (Peter Stein: Matka) a komentářem (Heiner Müller: Zadržitelný vzestup Artura Uie).

Druhý blok „Fenomény evropského divadla od 2. pol. 20. století“

  1. Činohra a hudba: hudební divadlo Christopha Marthalera a Mauricia Kagela.
  2. Činohra a tanec: od Kurta Joosse k Pině Bausch a Maguy Marin.
  3. Činohra a výtvarné umění: Klaus Michael Grüber a Eduardo Arroyo, Josef Nadj a Miguel Barcelo.
  4. Činohra a film: od Erwina Piscatora ke Katie Mitchell.
  5. Postdramatické jeviště: sborové divadlo Einara Schleefa.
  6. „Návrat“ realismu? Divadlo Thomase Ostermeiera.

Výsledky učení

Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Cílem předmětu je nejen obohacovat znalosti studentů a zprostředkovat jim určitý odraz moderního západního divadelního umění v příslušných souvislostech, ale zároveň – a snad především – podněcovat a rozvíjet jejich kriticko-analytické schopnosti pomocí rozborů a problematizování konkrétních příkladů z praxe, ideálně pak schopnosti samostatné reflexe vlastních tvůrčích zkušeností.

Předpoklady a další požadavky

Úspěšné složení bakalářské zkoušky (u režisérů a dramaturgů) u herců zkoušky postupové.

Literatura

Appia, A. „Herec, prostor, světlo, obraz“, in Scénografie 3, 1964.

Brecht, B. Myšlenky, Praha 1958.

Craig, E. G. O divadelním umění, Praha 2006.

Goriaux, J. „Post-protagonistické divadlo Einara Schleefa: scénologie zástupů“, in Pane profesore, uděláme Vám scénu, Praha 2016: 106–117.

Hyvnar, J. Herec v moderním divadle (K divadelním reformám 20. století), Praha 2011.

Klossowicz, J. Divadlo Tadeusze Kantora, Praha 2017.

Lehmann, H.-T. Postdramatické divadlo, Bratislava 2007.

Mejerchold, V. E. Rekonštrukcia divadla, Bratislava 1978

Piscator, E. Politické divadlo, Praha 1971.

Pörtner, P. Experimentální divadlo, Praha 1965.

Vostrý, J. Stanislavského objev herecké kreativity a jeho sociokulturní souvislosti, Praha 2018.

Vostrý, J. Režie je umění, Praha 2001, resp. 2009.

Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře, antologie textů k semináři, přel. A uspořádala J. Goriaux, Praha 2021.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce.

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost S202
Zasedací místnost

(Karlova 26, Praha 1)
GORIAUX J.
15:00–17:15
(paralelka 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 15:00–17:15 Jitka GORIAUX Zasedací místnost
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů